Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení
Název: | Odborné předměty se zaměřením na vzdělávání |
---|---|
Typ studia: | bakalářské |
Forma studia: | kombinované |
Titul: | Bc. |
Jazyk výuky: | CZ |
Standardní délka studia: | 3 roky |
Maximální délka studia: | 5 let |
Studijní plán: | |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Katedra: | Katedra technické a pracovní výchovy |
Anotace: | Cílem studijního programu je poskytnout studentovi příležitost získat odborné znalosti a dovednosti vztahující se ke zvolené specializaci, získat přehled o problematice výchovy a vzdělávání a rozvíjení osobnosti z pedagogického i psychologického hlediska, utvořit sociálně-komunikativní, obecně-pedagogické a základní diagnostické a intervenční kompetence a kompetence profesní a osobnostní kultivace, osvojit si základní znalosti a dovednosti v oblasti ICT ve vzdělávání, rozvíjet schopnost komunikovat ve svém oboru v cizím jazyce. Tento bakalářský studijní program tudíž umožňuje studentům důkladně si osvojit základy zvoleného oboru (obchod a služby nebo strojírenství a elektrotechnika) a základy pedagogických a psychologických disciplín tak, aby mohl pokračovat v navazujícím magisterském studiu Učitelství odborných předmětů - představuje tak první stupeň pregraduální přípravy vedoucí k získání kvalifikace učitele odborných předmětů. Příprava učitelů odborných předmětů je na Pedagogické fakultě v Ostravě řešena dlouhodobě v modelu 3+2 (bakalářský + navazující magisterský program) zcela v souladu s § 9 zákona o pedagogických pracovnících. V kombinované formě, která je vhodná pro studium při zaměstnání program také umožňuje učitelům doplnění chybějící kvalifikace. Moravskoslezský kraj je specifický relativně vysokým počtem žáků v učebních oborech a ve strategických materiálech kraje je deklarováno minimálně zachování tohoto počtu žáků i v dalším období. Studijní programy tak reflektují potřeby středního odborného školství a řeší kvalifikaci učitelů odborných předmětů zejména v učebních oborech kategorie E a H, částečně L a M. Jejich uplatnění se primárně předpokládá na středních odborných učilištích. Složky pedagogicko-psychologické přípravy jsou shodné s dalšími bakalářskými studijními programy, které jsou realizovány na Pedagogické fakultě OU a směřují k získání kvalifikace učitele střední školy. Absolvent prokazuje znalost pojmů, teorií a metodických přístupů v oblasti pedagogiky a příbuzných oborů, zejména psychologie a sociologie, je schopen aplikovat znalosti pedagogické teorie do praxe odborného vzdělávání. V rámci oborové části studijního programu si student volí jednu, ze dvou nabízených specializací - Obchod a služby nebo Strojírenství a elektrotechnika. Tato nabídka oborového zaměření respektuje portfolio středních odborných učilišť, resp. oborů vzdělávání typu E, H, L, M. Posluchač si volí oborové zaměření dle svého předchozího odborného vzdělání, oborového zaměření, v němž působí či chce působit jako pedagogický pracovník. Oborová složka studia je připravována ve vazbě na potřeby oborů s výučním listem, resp. maturitním vysvědčením a vzdělávací obsah vychází z Rámcových vzdělávacích programů. Specializace Strojírenství a elektrotechnika reflektuje požadavky na přípravu budoucích učitelů strojírenských, elektrotechnických a materiálově-vědních předmětů. Specializace Obchod a služby reflektuje požadavky na přípravu budoucích učitelů předmětů orientované na obchod a poskytování služeb. Definované kompetence jsou naplňovány prostřednictvím konkrétních studijních disciplín. Součástí studijního programu je také oborově didaktická složka (zejména zaměřena na didaktiku praktického vyučování) a pedagogická praxe. |
Profil absolventa: | Odborné znalosti: a) Znalosti v obecně-pedagogické oblasti Student prokáže znalost - základních pedagogických kategorií, tj. zejména pojmů cíle výchovy a vzdělávání, složky a prostředky výchovy, metody výchovy a vzdělávání, formy výchovy; - základní psychologické terminologie, tj. zejména pojmů vnímání, vědomí, prožívání, chování, pozornost, paměť, inteligence, charakter, motivace, vůle, hodnoty, postoje, čití, fantazie, představy, temperament; - klasifikace základních pedagogických a psychologických směrů; - procesů a podmínek výchovy spojených s důkladnou znalostí jejich psychologických a sociálních aspektů; - typologií osobnosti pedagoga a jeho profesních kompetencí; - základních podmínek a prostředků výchovy v rodině a zásad komunikace rodiče a učitele; - základních českých i zahraničních informačních zdrojů k pedagogice; - legislativního rámce pedagogických profesí; pedagogické dokumentace, školních interních pokynů a směrnic. b) Znalosti v sociálně-komunikační oblasti Student prokáže znalost - zákonitostí verbální a neverbální komunikace, kladení otázek a vedení dialogu ve škole či jinak pedagogicky adaptovaném prostředí; - přístupů ke zkoumání interpersonální komunikace, komunikačních modelů a úskalí v komunikaci; - prostředků utváření příznivého pracovního/učebního klimatu ve třídě/ve škole na základě znalostí sociálních vztahů žáků; - základních druhů sociálního učení a jejich aplikací na pedagogické prostředí; - druhů rizikového chování ve škole a možností prevence a intervence pedagoga; - teorií morálního formování dítěte a teorií delikvence a na jejich základě možných příčin rizikového a delikventního chování žáků ve školním prostředí; - prosociálních typů chování ? altruismus, vlivu empatie a naopak asociálního nebo antisociálního chování ? sociopatie, predátorské orientace. c) Znalosti v diagnosticko-intervenční oblasti: Student prokáže znalost - principů, etap a aktérů pedagogického hodnocení a způsobů vyjadřování výsledků hodnotících aktů; - určujících právních norem regulujících pedagogické hodnocení; - výchovných stylů a podpůrných intervencí ve vztahu k žákově osobnosti; - základních typů i stupňů zrakových vad, sluchových vad, mentální retardace, narušené komunikační schopnosti a poruch hybnosti; možných příčin jejich vzniku, projevů a sekundárních důsledků; - komprehenzivní rehabilitace, jejích základních složek, jejich náplně i zaměření; - teoretických východisek inkluze/inkluzivního vzdělávání, mezinárodních i národních dokumentů k problematice a faktorů, které inkluzi ovlivňují; - poradenského systému pro osoby se speciálními potřebami v ČR. Odborné dovednosti: a) Dovednosti v obecně-pedagogické oblasti Student dokáže - aplikovat znalosti o individuálních schopnostech žáka nebo studenta na pedagogické jevy a procesy; - posoudit a vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky pro praktickou činnost učitele; - nalézt vhodný informační zdroj pro vybranou oblast vzdělávání a provést jeho evaluaci. b) Dovednosti v sociálně-komunikační oblasti: Student dokáže - rozvíjet verbální a neverbální možnosti komunikace v interakci s dalšími účastníky pedagogické komunikace vycházející z komunikačního modelu; - strategicky jednat a analyzovat, překonat úskalí v komunikaci v souladu s komunikačními podmínkami a pedagogickým prostředím; - rozpoznávat jednotlivé typy komunikace ? souřadná, nadřazená, komplementární; - vhodným způsobem komunikovat se zákonnými zástupci žáka; - vytvářet příznivé psychosociální prostředí pro učení; - rozpoznat příznaky sociálně-patologických projevů žáků, šikanu a týrání a navrhnout možnosti jejich prevence a nápravy; - navrhnout část vyučovací hodiny nebo aktivitu pro žáky se zaměřením na prevenci vybraného druhu rizikového chování; - diagnostikovat výchovné styly v rodině, případně problémy v rodině; rovněž doporučit (aplikovat) postupy, které mají pozitivní vliv na vychovávaného jedince. c) Dovednosti v diagnosticko-intervenční oblasti: Student dokáže - použít prostředky pedagogické |
Přijímací řízení: | |
Elektronická přihláška: | e-přihláška |
Výsledky přijímacího řízení: | výsledky přijímacího řízení uchazečů |
Forma přijímací zkoušky: | test obecných studijních předpokladů - elektronický test na počítači |
Obsah přijímací zkoušky: | 3 části: logické myšlení, verbální myšlení, kulturně-společenský přehled |
Kritéria přijímací zkoušky: | úspěšné vykonání přijímacího testu |
Prominutí přijímací zkoušky: | Přijímací zkoušku fakulta nepromíjí. |
Doporučená literatura: | Není doporučena žádná speciální přípravná literatura. |
Vzorový test: | ukázka vzorového testu |
Termíny přijímacích zkoušek: | 11.-20. května 2019 |
Požadavky pro přijetí: | úspěšné vykonání přijímacího testu a dodání ověřené kopie maturitního vysvědčení |
Okruhy pro přijímací řízení: |
logické myšlení verbální myšlení kulturně-společenský přehled |
Organizace přijímacího řízení: | informace o organizaci přijímacího řízení |
Další informace: | Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU. email: ; telefon: +420 553 46 1234, mobil: +420 733 784 095. Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty. |