Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení
Název: | Učitelství pro mateřské školy |
---|---|
Typ studia: | bakalářské |
Forma studia: | prezenční |
Titul: | Bc. |
Jazyk výuky: | CZ |
Standardní délka studia: | 3 roky |
Maximální délka studia: | 5 let |
Studijní plán: | |
Fakulta: | Pedagogická fakulta |
Katedra: | Katedra preprimární a primární pedagogiky |
Anotace: | Cílem přípravného vzdělávání ve studijním oboru Učitelství pro mateřské školy bakalářského stupně je připravit učitele/ku mateřské školy, který/á je schopen/a a ochoten/a: - v rozsahu svých profesních kompetencí dítěti ve věku od dvou let do doby jeho vstupu do primárního povinného vzdělávání poskytnout péči a vzdělávání v osobnostně humanistickém modelu; - zvládat proces socializace, adaptaci, integraci, inkluzi dítěte ve věku od dvou let do doby jeho vstupu do primárního povinného vzdělávání, - diagnostikovat a kvalifikovaně uspokojovat běžné i speciální dětské potřeby, - citlivě vnímat, odpovědně reagovat na emoce a akcentovat volní úroveň rozvoje dítěte, - diferencovat přístup k dítěti s respektováním specifik a zvláštností dětské osobnosti, - podporovat dětskou individualitu a rozvíjet kognitivní možnosti každého dítěte, - gramaticky správně, kvalitně odborně komunikovat s různými sociálními činiteli, - tvořivě realizovat Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání v procesu vzdělávání dítěte uvedeného věku. Vzdělávání ve studijním oboru položí důraz na průběžnou, tvůrčí aplikaci výsledků studia každého ze studujících tak, aby přechod a vstup absolventa/ky do pedagogické praxe byl co možná nejpřirozenější a jeho/její uplatnění úspěšné. V průběhu studia je také cílem vést studenty k přijetí myšlenky celoživotního vzdělávání a rozvíjet proto i ty kompetence, jež mu/jí umožní i případné další studium v magisterském programu či jiných formách dalšího vzdělávání. |
Profil absolventa: | Odborné znalosti Absolvent(ka): - prokáže specifické odborné teoretické znalosti ze studovaných předmětů vzdělávacích složek; - prokáže znalosti kulturních, sociálních, filozofických souvislostí vzdělávání; interpretuje, argumentuje teorii předškolního vzdělávání a její možnosti aktuální realizace v praxi; vysvětlí v souvislostech její historii, komparuje a evaluuje historické a současné pedagogické modely, přístupy v teorii předškolního vzdělávání a jejich uplatňování v pedagogické praxi; - identifikuje, pojmenuje a objasní procesy a podmínky vzdělávání dítěte v rovině teoretické i praktické, a to na základě znalostí psychologických, sociálních, multikulturních a historických aspektů a souvislostí; - dokáže řešit v teoretické rovině předestřené problémy pedagogické praxe; - orientuje se v teorii odborné literatury v rozsahu studovaných předmětů. Odborné dovednosti: Absolvent(ka) dokáže: - multidisciplinární znalosti z oblastí vzdělávání didakticky transformovat do tvorby vzdělávacích projektů pro dítě předškolního věku; - transformovat základní teoretické poznatky ze studovaných předmětů vzdělávacích složek do odborně vykonávaných pedagogických aktivit s dětmi předškolního věku za účelem jejich vzdělávání a s ohledem na psychologické, sociální a multikulturní aspekty konkrétní dětské skupiny; - napomoci adaptaci, integraci dítěte do společnosti dětí; uskutečnit inkluzi; diagnostikovat sociální procesy a v nich probíhající vztahy v průběhu vzdělávání se dítěte a adekvátně na ně reagovat; - identifikovat dítě nadané, dítě se specifickými poruchami, jež se projevují při jeho vzdělávání a v jeho chování, a v podmínkách instituce mu poskytovat individualizovanou péči; - diagnostikovat, analyzovat a vyhodnocovat výsledky vzdělávání dosažené dítětem, reflektovat vzdělávací i jiné potřeby a zájmy dětí a s ohledem na ně vytvářet, měnit, doplňovat, inovovat třídní a školní vzdělávací programy a aktivity s dítětem; - uplatnit efektivní formu komunikace s dětmi a s různými sociálními činiteli; organizovat aktivity dětí ve školním i mimoškolním prostředí se zřetelem k jejich i své bezpečnosti a zásadám celkové hygieny své i dítěte; - uskutečňovat sebereflexi a evaluaci vlastní práce, své postupy argumentovat. Odborné způsobilosti: Absolvent(ka) dokáže: - řešit problémy dotýkající se dítěte předškolního věku v rozsahu své kvalifikace a kompetentnosti; - odpovědně zvažovat důsledky svého rozhodování na děti; - průběžně účelně a zdůvodněně zkoumat, svá zjištění v oblasti předškolní praxe interpretovat, navrhovat reálná řešení a aplikovat je; - samostatně, iniciativně, cílevědomě, rozhodně a odpovědně přistupovat ke svému vzdělávání a na svém profesním rozvoji se aktivně podílet; - reprezentovat svou profesi chováním, jednáním i vystupováním; - ovládat administrativní úkony spojené s profesí; - účelně využívat informační a komunikační technologie; - podporovat pozitivní a eliminovat negativní vlivy médií a širšího společenství z okolí dítěte; - pracovat v týmu, vést i motivovat druhé, podřídit se. |
Přijímací řízení: | |
Elektronická přihláška: | e-přihláška |
Výsledky přijímacího řízení: | výsledky přijímacího řízení uchazečů |
Forma přijímací zkoušky: | test obecných studijních předpokladů - elektronický test na počítači |
Obsah přijímací zkoušky: | 3 části: logické myšlení, verbální myšlení, kulturně-společenský přehled |
Kritéria přijímací zkoušky: | úspěšné vykonání přijímacího testu |
Prominutí přijímací zkoušky: | Přijímací zkoušku fakulta nepromíjí. |
Doporučená literatura: | Není doporučena žádná speciální přípravná literatura. |
Vzorový test: | ukázka vzorového testu |
Termíny přijímacích zkoušek: | 11.-20. května 2019 |
Požadavky pro přijetí: | úspěšné vykonání přijímacího testu a dodání ověřené kopie maturitního vysvědčení |
Okruhy pro přijímací řízení: | logické myšlení, verbální myšlení, kulturně-společenský přehled |
Organizace přijímacího řízení: | informace o organizaci přijímacího řízení |
Další informace: | Úspěšné zvládnutí studia v programu Učitelství pro mateřské školy předpokládá zřetelnou výslovnost bez artikulačních vad. V přijímacím řízení uchazeč neabsolvuje talentové zkoušky. U studujících počítáme s určitými dispozicemi. Pro absolvování hudební výchovy se předpokládají elementární základy klavírní hry tak, aby studující mohl pokračovat v osvojování doprovodů lidových písní, osvojování elementárních principů hlasové techniky v oblasti mluvního a zpěvního projevu; a schopnost kultivovaného a intonačně čistého přednesu jednoduchých písní. Hra na jiné hudební nástroje se v základním rámci studijního oboru nevyučuje. Pokud uchazeč zvládl hru na jiný hudební nástroj, tento nemůže nahradit hru na klavír. Doporučujeme, aby s hrou na klavír urychleně začal. Znalosti hry na jiný hudební nástroj může být využito v jiných předmětech, např. v průběhu pedagogické praxe. Studium tělesné výchovy není podmíněno sportovními limity. Ve výuce výtvarné výchovy je podporována autentická tvorba a tvořivé řešení úkolů. Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU. email: ; telefon: +420 553 46 1234, mobil: +420 733 784 095. Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty. |