Hlavní zaměření výzkumné činnosti KCD
Vědecko-výzkumná činnost katedry českého jazyka a literatury s didaktikou směřuje dlouhodobě do oblasti výzkumu jazyka a literatury, kde se soustřeďuje na široce pojaté zkoumání současných proměn českého jazyka a jejich reflexe ve výuce na základních školách, výzkum faktorů ovlivňujících stav čtenářství a úroveň čtenářské gramotnosti žáků základních škol, mj. v souvislosti s žánrovými a tematickými proměnami současné literatury pro děti a mládež. Obě tyto základní oblasti byly v roce 2017 zařazeny mezi perspektivní směry výzkumu PdF OU pod názvem Čeština v edukaci, čtenářství a čtenářská gramotnost, resp. v roce 2018 pod zkráceným názvem Čeština v edukaci.
Mezi hlavní směry výzkumu patří:
- výzkum týkající se fenoménu spisovnosti, který bezprostředně souvisí s výchovou jazykových odborníků v oblasti vzdělávání, zejména perspektivních učitelů-češtinářů, protože na ZŠ i v Rámcovém vzdělávacím programu se zvýrazňuje právě spisovná čeština, která prochází zřetelnými proměnami, s nimiž by příští učitelé měli být zasvěceně seznámeni;
- výzkum aktuálních proměn a rozšiřování české slovní zásoby, včetně aktuálních vývojových tendencí, zejména internacionalizace, a to i v kontextu mezinárodním, resp. srovnávacím;
- kultura mluvených projevů řečových profesionálů a lingvistických aspektů mluvené komunikace včetně komunikace školské a rodinné;
- výzkum čtenářství dětí školního věku a formování čtenářské gramotnosti žáků ZŠ, sledování aspektů školního prostředí, u nichž lze předpokládat výraznější vliv na zkvalitňování žákovské čtenářské dovednosti;
- interpretace textů v literární výchově na základní škole a hodnocení čítanek jako specifického typu učebnic;
- využití eyetrackingu ve výzkumu úrovně porozumění textu u žáků základních škol;
- hodnoty v oblasti literatury z pohledu kritiky i z pohledu čtenářů, včetně didaktického potenciálu pro pracovníky působící v oblasti vzdělávání;
- zkoumání intermediálních vztahů mezi literaturou, hudbou a filmem;
- výzkum v rámci tématu braku a kýče v literární tvorbě pro děti;
- výzkum témat souvisejících s hrdiny literárních děl – např. dívčí hrdinka, dospívající hrdina v současné dystopii apod.
V roce 2022 se členové KCD podílejí na řešení následujících projektů:
- Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně ZŠ – projekt TAČR (hl. řešitelka doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.)
- Ortoepie západoslovanských jazyků – projekt mezinárodního Visegrádského fondu (hl. řešitelka Mgr. Pavlína Kuldanová, Ph.D.)
- Reflexe češtiny a širší české povědomí u vídeňských Čechů – projekt MŠMT – Mobility ČR-Rakousko (hl. řešitelka Mgr. Kamila Sekerová, Ph.D.)
- Analýza specifických nedostatků v českých komunikátech polských uživatelů češtiny – projekt MŠMT – Mobility ČR-Polsko (hl. řešitelka doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D.)
Zveřejněno / aktualizováno: 13. 04. 2022