Projekty a granty




Připravenost a informovanost pedagogů, možnosti podpory a realizace vzdělávání dětí a žáků s onkologickým onemocněním
Id projektuSGS13/PdF/2024
Hlavní řešitelMgr. Edita Satinská, Ph.D.
Období1/2024 - 12/2024
PoskytovatelSpecifický VŠ výzkum
Stavřešený
AnotaceDětská onkologická onemocnění jsou v pedagogice pro svou vysokou citlivost a relativně nízkou prevalenci, málo zkoumaným tématem, a oproti opatřením u jiných skupin dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je známo pouze málo odpovídajících informací a dat o tom, jaké konkrétní překážky a faktory usnadňují vzdělávání během onkologické léčby i po jejím skončení. S ohledem na širokou variabilitu trajektorie nemoci, specifik léčebného režimu a dopadů léčby (př. trvalé smyslové a neurokognitivní deficity) jsou tyto děti a žáci plnící povinnou školní docházkou silně rizikovou skupinou z pohledu dostupnosti vzdělání, školní neúspěšnosti a v širším slova smyslu jsou rovněž rizikovou skupinou ohroženou sociální exkluzí. O nutnosti zabývat se tímto tématem svědčí internacionální vědecký zájem, který se snaží prostřednictvím systematických review (př. Bryan et al. Systematic Reviews; Cancer Medicine; European Journal of Cancer Care aj. ? viz příloha) publikovaných v multioborových vědeckých periodicích mapovat téma komplexně v různých zemích. Dalším argumentem pro bližší zpracování vybraného tématu je skutečnost, že v mezinárodním srovnání incidence dětí s onkologickým onemocněním ve věku 0 ? 14 let zaujímá ČR 7. místo v Evropě.