Konference Didaktické impulsy už pošesté
DIDAKTICKÉ IMPULSY 6
Ostrava 14. října 2023
Už pošesté se organizátorům z katedry českého jazyka a literatury s didaktikou Pedagogické fakulty Ostravské univerzity podařilo uspořádat mezinárodní odborné setkání s názvem Didaktické impulsy.
Ve virtuálním prostoru jsme přivítali 34 aktivních i pasivních účastníků, mezi nimiž nechyběli kolegové ze tří zahraničních pracovišť (Univerzita Konštantína Filozofa v Nitře, Prešovská univerzita a ukrajinská Užhorodská národní univerzita).
Cílem našeho pravidelného setkávání je jednak propojit studenty doktorských studijních programů s renomovanými odborníky a učiteli z praxe, jednak akcentovat témata, jež se aktuálně v pedagogické realitě objevují. Obojí se snad i letos povedlo!
Celkem sedm doktorandů (ze čtyř univerzitních pracovišť) mělo možnost diskutovat o dílčích problémech svých výzkumných záměrů s těmi nejvýznamnějšími osobnostmi české bohemistiky a literární vědy. Mezi konferenční „stálice“ již určitě patří prof. Marie Čechová, prof. Jana Svobodová či dr. Růžena Písková, nově jsme letos přivítali prof. Janu Kesselovou, doc. Helenu Chýlovou, dr. Darinu Hradilovou a další milé hosty.
Ačkoli z níže přiloženého programu vyplývá, že tematický záběr letošního didakticky orientovaného setkání byl skutečně široký, naléhavou potřebu věnovat pozornost problematice systematického vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem dokládá fakt, že tomuto problému byla vyčleněna celá jedna sekce. Zvláště u takto aktuálního tématu se zřetelně ukazuje, že právě propojení teoretického a praktického náhledu by mohlo představovat cestu vedoucí ke kýženému cíli.
Možnosti uplatnenia intenčnej teórie významu vo výučbe slovenského jazyka

Cizojazyčné prvky v českých textech z komunikační oblasti počítačových a mobilních her

Akvizičný korpus – medzník medzi didaktikou intuície a didaktikou založenou na dátach

Jednotná přijímací zkouška jako bariéra budoucnosti žáků s OMJ

Genderové stereotypy v učebnicích češtiny pro cizince

Metodické kabinety jako jedna z možností zvyšování didaktických kompetencí učitelů

Programované učení v hodinách českého jazyka na druhém stupni základní školy

Češtinář jako vedoucí školního redakčního týmu

Práce s textovými variantami jako možnost integrujícího metodického postupu ve výuce ČJL

Dětská literatura jako cesta k environmentálnímu uvědomění (výsledky prvních fázi výzkumu)

Zveřejněno / aktualizováno: 31. 10. 2023