Projekty a granty




Kognitivně-komunikační obtíže u studentů Ostravské univerzity ve speciálně pedagogickém náhledu: důsledky na vzdělávání a profesní uplatnění
Id projektuSGS10/PdF/2024
Hlavní řešitelMgr. Lucie Kytnarová, Ph.D.
Období1/2024 - 12/2024
PoskytovatelSpecifický VŠ výzkum
Stavřešený
AnotaceÚspěch v moderní společnosti do značné míry záleží na schopnosti udržovat mezilidské vztahy, což závisí na adekvátním užívání nejen expresivní a receptivní, ale i pragmatické složky jazyka. Poruchy komunikace mohou způsobit i mírné kognitivní deficity, které vznikají z různých příčin. Z dlouhodobého hlediska se mohou objevit poruchy spánku, úzkost či deprese. Komunikační obtíže nejčastěji plynou z obtíží na úrovni pozornosti, pracovní pamětí, exekutivních funkcí a rychlosti zpracování informací. Mírné kognitivně-komunikační obtíže mohou negativně ovlivňovat studijní výsledky, sociální interakci i budoucí profesní uplatnění, například ve schopnosti udržet si pracovní pozici. Snižují optimální zapojení do konverzace či schopnost účastnit se konverzace v rámci různých komunikačních rolí (rodič, sourozenec, kamarád, soused, kolega, spolužák, zákazník apod.). Negativně ovlivňují nezávislé fungování jedince a obecně možnosti adekvátní interakce, včetně navazování a udržení sociálních vztahů. Přestože nemusí mít osoby s mírnými kognitivně-komunikačními deficity obtíže v základních komunikačních dovednostech, většina jich selhává při řešení problémů, rozhodování či multitaskingu, což ovlivňuje úspěšnost při VŠ studiu. Cílem projektu je zjistit, které kognitivně-komunikační obtíže jsou nejčastěji přítomny u studentů OSU a vybraných skupin studentů OSU a navrhnout možná opatření pro zlepšení kvality života včetně studijních výsledků.