Okruhy k přijimací zkoušce (studijní obor Speciální pedagogika, NMgr.)

UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.


Okruhy LOGOPEDIE

  1. Řeč, její význam (pojmy řeč, jazyk, mluva)
  2. Biologické základy řeči (organické, funkční)
  3. Složky řeči a roviny řeči
  4. Proces percepce řeči
  5. Realizace expresivní složky řeči
  6. Diferenciační schopnosti mozku, jejich vliv na vývoj řeči
  7. Základy fonetiky (základní problémy a význam fonetiky, dělení hlásek z fonetického hlediska, fonetická a fonologická realizace prvků řeči, hlásky, fonémy)
  8. Fonematické uvědomování distinktivní rysy, příklady
  9. Fónické řady a jejich členění
  10. Modulační faktory řeči
  11. Kombinatorické vlastnosti hlásek
  12. Zásady výslovnostní normy (mluvní styly)
  13. Tvoření zvuků lidské řeči, hlasové začátky
  14. Artikulační orgány a jejich funkce
  15. Vokály, charakteristika a klasifikace
  16. Artikulace a patologie vokálů
  17. Konsonanty, charakteristika a  klasifikace
  18. Artikulace a patologie konsonantů
  19. Poruchy hlasu, zásady hlasové hygieny
  20. Logopedie – definice, postavení v systému věd
  21. Koncepce logopedie v ČR a význam logopedie
  22. Organizace logopedické péče u nás
  23. Etapy historického vývoje péče o osoby s poruchami komunikace
  24. Vývoj logopedické péče v českých zemích (19. – 20.stol.)
  25. Narušená komunikační schopnost, definice, základní hlediska posuzování, klasifikace
  26. Podmínky správného vývoje řeči z hlediska etap reflexního okruhu
  27. NKS z hlediska etap reflexního okruhu sdělování, vztahy sdělovacího procesu
  28. Klasifikace narušeného vývoje řeči z hlediska průběhu vývoje CNS, příznaky NVŘ
  29. Ontogenetický vývoj řeči, základní stadia, jejich charakteristika
  30. Fáze vývoje řeči, jejich charakteristika – z hlediska orientačního posouzení vývojové úrovně
  31. Jazykové roviny v ontogenezi vývoje řeči, charakteristika
  32. Logopedická intervence
  33. Logopedická prevence
  34. Logopedická diagnostika
  35. Logopedická terapie (metody,techniky a principy)
  36. Orientační vyšetření výslovnosti, význam, hlavní zásady
  37. Orientační vyšetření řečových orgánů, přehled cviků
  38. Orientační vyšetření fonematického sluchu, význam, zásady
  39. Logopedická prevence v předškolním a mladším školním věku
  40. Dyslalie, definice, etiologie, klasifikace, symptomy
  41. Reedukace dyslalie, etapy, metody a  zásady, pomůcky
  42. Opožděný vývoj řeči prostý, definice, příčiny, projevy, diferenciální diagnostika, zásady logopedické péče, metody komentování
  43. Specificky narušený vývoj řeči (vývojová dysfázie), současné poznatky o příčinách, projevech
  44. Symptomatické poruchy řeči, příčiny, zvláštnosti vývoje řeči u dětí se smyslovým postižením
  45. Charakteristika a zvláštnosti řečového vývoje u dětí s mentálním postižením
  46. Charakteristika a zvláštnosti řečového vývoje u dětí s DMO (dysartrie)
  47. Poruchy zvuku řeči
  48. Charakteristika řečových dovedností u dětí s poruchami učení, příčiny snížené úrovně rozvoje komunikačních kompetencí
  49. Balbuties, definice, etiologie, příznaky, zásady prevence, vhodné přístupy k dítěti s koktavostí
  50. Elektivní mutismus, definice, příčiny, diagnostická kritéria, prognóza, prevence
  51. Alternativní a augmentativní komunikace
  52. Podmínky integrace žáka s narušenou komunikační schopností, možnosti logopedické intervence ve školských zařízeních
  53. Komunikativní kompetence pedagoga, zásady řečového vzoru

Doporučená literatura:

  • Lechta, V. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995.
  • Lejska, M. Foniatrie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2000.
  • Zezulková, E. Logopedická prevence. Ostrava : Ostravská univerzita, 2006.
  • Zezulková, E. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008.
  • Lechta, V. Logopedické repetitorium. Bratislava: SPN, 1990.
  • Sovák, M. Logopedie. Praha : SPN, 1981.
  • Klenková, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.

Okruhy z PSYCHOPEDIE

  1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Pojem a předmět psychopedie. Aktuální úkoly psychopedie. Postavení psychopedie v systému speciální pedagogiky a v systému ostatních věd. Pomocné vědy psychopedické.
  2. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Mentální retardace, její druhy a stupně.
  3. Variabilnost etiologie mentální retardace.
  4. Charakteristika hlubokého a těžkého stupně mentální retardace z hlediska průběhu psychických procesů a výchovy a vzdělávání těchto osob.
  5. Charakteristika středně těžkého stupně mentální retardace z hlediska průběhu psychických procesů a výchovy a vzdělávání těchto osob.
  6. Charakteristika lehkého stupně mentální retardace z hlediska průběhu psychických procesů a výchovy a vzdělávání těchto osob.
  7. Vzdělávací program zvláštní škola. Obsah vzdělávání podle vzdělávacího programu. Organizační a obsahové změny. Vztah k Rámcovému vzdělávacímu programu základního vzdělávání s úpravou pro vzdělávání žáků s lehkým stupněm mentálního postižení.
  8. Vzdělávací program pomocná škola a přípravný stupeň pomocné školy. Obsah vzdělávání.
  9. Rehabilitační vzdělávací program, tzv. rehabilitační třídy, obsah a průběh výchovy a vzdělávání.
  10. Ústavní péče pro mentálně postižené. Charakteristika obvyklých typů zařízení. Poslání a úkoly. Organizační změny podporující humanizaci, normalizaci a deinstitucionalizaci. Nové varianty parciálně ústavních zařízení od 90. let 20. století (zejména v ČR).
  11. Nové formy péče a podpory směřující ke zkvalitnění života osob s MR. Nestátní zařízení a dobrovolná občanská sdružení. Osobní asistence.
  12. Vývoj péče o mentálně retardované od 19. století. Současný stav teorie v oblasti psychopedie, vědecká a odborná pracoviště, současná odborná literatura.
  13. Názory na otázku mentálního postižení, diagnostika mentální retardace. Charakteristika současného stavu v zahraničí. Doporučení UNESCO ke zkvalitnění péče o mentálně retardované.
  14. Problematika integrované výchovy a vzdělávání mentálně postižených. Formy podpory mentálně retardovaným. Pomoc léčebná, podpora výchovná, výuková a sociální.
  15. Cíl a úkoly výchovy mentálně retardovaných. Otázka výchovy a vzdělávání všech osob s mentálním postižením. Raná péče. Výchova k sebeobsluze.
  16. Mravní výchova mentálně retardovaných. Zvláštnosti emocionálně volních procesů MR. Utváření sebehodnocení a charakteru u MR. Metody a prostředky mravní výchovy. Obsah mravní výchovy MR.
  17. Význam pracovní výchovy v celkovém rozvoji osobnosti dítěte s mentálním postižením. Obecné a speciální úkoly pracovní výchovy MR. Obecná charakteristika struktury pracovní činnosti MR. Intelektové činnosti v pracovním procesu a jejich rozvíjení.
  18. Smyslová a rozumová výchova mentálně retardovaných. Rozvoj myšlení.
  19. Profesní orientace mladistvých osob s mentálním postižením. Psychické, zdravotní a ekonomické předpoklady profesní orientace v základní škole praktické, v základní škole speciální. Profese určené pro mentálně postižené.
  20. Význam estetické výchovy pro rozvoj osob s mentálním postižením. Obsah, metody a prostředky estetické výchovy u mentálně postižených osob předškolního a školního věku.
  21. Tělesná výchova u MR. Úloha tělesné výchovy v rozvoji osobnosti dítěte/žáka s mentální retardací. Obecné a speciální úkoly tělesné výchovy v rozvoji jedince s mentální retardací.
  22. Výchova dětí s mentálním postižením v rodině. Úkoly rodiny ve výchově dítěte s MR. Postoj rodičů k dětem s mentálním postižením. Spolupráce rodiny a školy.
  23. Výchova dětí s mentální retardací ve mateřské škole speciální, ve speciální třídě mateřské školy. Diagnostické a výchovné úkoly mateřských škol speciálních. Obsah výchovy a vzdělávání v mateřské škole speciální.
  24. Výchova osob s mentálním postižením mimo vyučování ve školních družinách a internátech. Organizační formy výchovy mentálně retardovaných mimo vyučování.
  25. Speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny. Jejich charakteristika a úkoly. Obsah činností směrovaných ke klientům s  mentálním postižením a jejich rodinám. Spolupráce se školami.
  26. Výchova a vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Pojem kombinovaných vad a jejich vzájemný vztah. Případy kombinovaných postižení se zaměřením na kombinaci s MR. Školy a zařízení pro děti s kombinovaným postižením. Výchovně vzdělávací práce s mentálně postiženým žákem v základní škole při nemocnici, léčebně, ozdravovně.
  27. Hraniční pásmo – pojem, příznaky, předpoklady vzdělávání. Specifika a rizika ve výchově a vzdělávání osob z minoritních skupin obyvatel.
  28. Postavení osob s mentální retardací v českých a mezinárodních dokumentech o lidských právech. Principy přístupu k osobám s mentálním postižením.
  29. Komplexní rehabilitační péče – ucelená rehabilitace.
  30. Sekundární důsledky postižení a jejich dynamika, jejich vliv na kvalitu života zdravotně postižených.
  31. Integrace osob se zdravotním postižením.
  32. Speciálně pedagogická diagnostika. Poslání, úkoly, metody.

Doporučená lteratura:

Základní:

  • Švarcová, I. Mentální retardace. Praha:Portál., 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • Kysučan, J. Psychopedie. Olomouc : UP, 1990.
  • VAlenta, M., Muller, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.
  • Franiok, P., Kysučan J. Psychopedie-speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava, 2002.
  • Franiok, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, 2008. ISBN 80-7368-274-5.

Rozšiřující:

  • Valenta, M., Krejčířová, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc, 1992.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální. Praha, 2008.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha, 2006.


Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022