Okruhy k přijimací zkoušce (studijní obor Speciální pedagogika, NMgr.)
UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.
Okruhy LOGOPEDIE
- Řeč, její význam (pojmy řeč, jazyk, mluva)
- Biologické základy řeči (organické, funkční)
- Složky řeči a roviny řeči
- Proces percepce řeči
- Realizace expresivní složky řeči
- Diferenciační schopnosti mozku, jejich vliv na vývoj řeči
- Základy fonetiky (základní problémy a význam fonetiky, dělení hlásek z fonetického hlediska, fonetická a fonologická realizace prvků řeči, hlásky, fonémy)
- Fonematické uvědomování distinktivní rysy, příklady
- Fónické řady a jejich členění
- Modulační faktory řeči
- Kombinatorické vlastnosti hlásek
- Zásady výslovnostní normy (mluvní styly)
- Tvoření zvuků lidské řeči, hlasové začátky
- Artikulační orgány a jejich funkce
- Vokály, charakteristika a klasifikace
- Artikulace a patologie vokálů
- Konsonanty, charakteristika a klasifikace
- Artikulace a patologie konsonantů
- Poruchy hlasu, zásady hlasové hygieny
- Logopedie – definice, postavení v systému věd
- Koncepce logopedie v ČR a význam logopedie
- Organizace logopedické péče u nás
- Etapy historického vývoje péče o osoby s poruchami komunikace
- Vývoj logopedické péče v českých zemích (19. – 20.stol.)
- Narušená komunikační schopnost, definice, základní hlediska posuzování, klasifikace
- Podmínky správného vývoje řeči z hlediska etap reflexního okruhu
- NKS z hlediska etap reflexního okruhu sdělování, vztahy sdělovacího procesu
- Klasifikace narušeného vývoje řeči z hlediska průběhu vývoje CNS, příznaky NVŘ
- Ontogenetický vývoj řeči, základní stadia, jejich charakteristika
- Fáze vývoje řeči, jejich charakteristika – z hlediska orientačního posouzení vývojové úrovně
- Jazykové roviny v ontogenezi vývoje řeči, charakteristika
- Logopedická intervence
- Logopedická prevence
- Logopedická diagnostika
- Logopedická terapie (metody,techniky a principy)
- Orientační vyšetření výslovnosti, význam, hlavní zásady
- Orientační vyšetření řečových orgánů, přehled cviků
- Orientační vyšetření fonematického sluchu, význam, zásady
- Logopedická prevence v předškolním a mladším školním věku
- Dyslalie, definice, etiologie, klasifikace, symptomy
- Reedukace dyslalie, etapy, metody a zásady, pomůcky
- Opožděný vývoj řeči prostý, definice, příčiny, projevy, diferenciální diagnostika, zásady logopedické péče, metody komentování
- Specificky narušený vývoj řeči (vývojová dysfázie), současné poznatky o příčinách, projevech
- Symptomatické poruchy řeči, příčiny, zvláštnosti vývoje řeči u dětí se smyslovým postižením
- Charakteristika a zvláštnosti řečového vývoje u dětí s mentálním postižením
- Charakteristika a zvláštnosti řečového vývoje u dětí s DMO (dysartrie)
- Poruchy zvuku řeči
- Charakteristika řečových dovedností u dětí s poruchami učení, příčiny snížené úrovně rozvoje komunikačních kompetencí
- Balbuties, definice, etiologie, příznaky, zásady prevence, vhodné přístupy k dítěti s koktavostí
- Elektivní mutismus, definice, příčiny, diagnostická kritéria, prognóza, prevence
- Alternativní a augmentativní komunikace
- Podmínky integrace žáka s narušenou komunikační schopností, možnosti logopedické intervence ve školských zařízeních
- Komunikativní kompetence pedagoga, zásady řečového vzoru
Doporučená literatura:
- Lechta, V. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin : Osveta, 1995.
- Lejska, M. Foniatrie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2000.
- Zezulková, E. Logopedická prevence. Ostrava : Ostravská univerzita, 2006.
- Zezulková, E. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008.
- Lechta, V. Logopedické repetitorium. Bratislava: SPN, 1990.
- Sovák, M. Logopedie. Praha : SPN, 1981.
- Klenková, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
- Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
Okruhy z PSYCHOPEDIE
- Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Pojem a předmět psychopedie. Aktuální úkoly psychopedie. Postavení psychopedie v systému speciální pedagogiky a v systému ostatních věd. Pomocné vědy psychopedické.
- Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Mentální retardace, její druhy a stupně.
- Variabilnost etiologie mentální retardace.
- Charakteristika hlubokého a těžkého stupně mentální retardace z hlediska průběhu psychických procesů a výchovy a vzdělávání těchto osob.
- Charakteristika středně těžkého stupně mentální retardace z hlediska průběhu psychických procesů a výchovy a vzdělávání těchto osob.
- Charakteristika lehkého stupně mentální retardace z hlediska průběhu psychických procesů a výchovy a vzdělávání těchto osob.
- Vzdělávací program zvláštní škola. Obsah vzdělávání podle vzdělávacího programu. Organizační a obsahové změny. Vztah k Rámcovému vzdělávacímu programu základního vzdělávání s úpravou pro vzdělávání žáků s lehkým stupněm mentálního postižení.
- Vzdělávací program pomocná škola a přípravný stupeň pomocné školy. Obsah vzdělávání.
- Rehabilitační vzdělávací program, tzv. rehabilitační třídy, obsah a průběh výchovy a vzdělávání.
- Ústavní péče pro mentálně postižené. Charakteristika obvyklých typů zařízení. Poslání a úkoly. Organizační změny podporující humanizaci, normalizaci a deinstitucionalizaci. Nové varianty parciálně ústavních zařízení od 90. let 20. století (zejména v ČR).
- Nové formy péče a podpory směřující ke zkvalitnění života osob s MR. Nestátní zařízení a dobrovolná občanská sdružení. Osobní asistence.
- Vývoj péče o mentálně retardované od 19. století. Současný stav teorie v oblasti psychopedie, vědecká a odborná pracoviště, současná odborná literatura.
- Názory na otázku mentálního postižení, diagnostika mentální retardace. Charakteristika současného stavu v zahraničí. Doporučení UNESCO ke zkvalitnění péče o mentálně retardované.
- Problematika integrované výchovy a vzdělávání mentálně postižených. Formy podpory mentálně retardovaným. Pomoc léčebná, podpora výchovná, výuková a sociální.
- Cíl a úkoly výchovy mentálně retardovaných. Otázka výchovy a vzdělávání všech osob s mentálním postižením. Raná péče. Výchova k sebeobsluze.
- Mravní výchova mentálně retardovaných. Zvláštnosti emocionálně volních procesů MR. Utváření sebehodnocení a charakteru u MR. Metody a prostředky mravní výchovy. Obsah mravní výchovy MR.
- Význam pracovní výchovy v celkovém rozvoji osobnosti dítěte s mentálním postižením. Obecné a speciální úkoly pracovní výchovy MR. Obecná charakteristika struktury pracovní činnosti MR. Intelektové činnosti v pracovním procesu a jejich rozvíjení.
- Smyslová a rozumová výchova mentálně retardovaných. Rozvoj myšlení.
- Profesní orientace mladistvých osob s mentálním postižením. Psychické, zdravotní a ekonomické předpoklady profesní orientace v základní škole praktické, v základní škole speciální. Profese určené pro mentálně postižené.
- Význam estetické výchovy pro rozvoj osob s mentálním postižením. Obsah, metody a prostředky estetické výchovy u mentálně postižených osob předškolního a školního věku.
- Tělesná výchova u MR. Úloha tělesné výchovy v rozvoji osobnosti dítěte/žáka s mentální retardací. Obecné a speciální úkoly tělesné výchovy v rozvoji jedince s mentální retardací.
- Výchova dětí s mentálním postižením v rodině. Úkoly rodiny ve výchově dítěte s MR. Postoj rodičů k dětem s mentálním postižením. Spolupráce rodiny a školy.
- Výchova dětí s mentální retardací ve mateřské škole speciální, ve speciální třídě mateřské školy. Diagnostické a výchovné úkoly mateřských škol speciálních. Obsah výchovy a vzdělávání v mateřské škole speciální.
- Výchova osob s mentálním postižením mimo vyučování ve školních družinách a internátech. Organizační formy výchovy mentálně retardovaných mimo vyučování.
- Speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny. Jejich charakteristika a úkoly. Obsah činností směrovaných ke klientům s mentálním postižením a jejich rodinám. Spolupráce se školami.
- Výchova a vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Pojem kombinovaných vad a jejich vzájemný vztah. Případy kombinovaných postižení se zaměřením na kombinaci s MR. Školy a zařízení pro děti s kombinovaným postižením. Výchovně vzdělávací práce s mentálně postiženým žákem v základní škole při nemocnici, léčebně, ozdravovně.
- Hraniční pásmo – pojem, příznaky, předpoklady vzdělávání. Specifika a rizika ve výchově a vzdělávání osob z minoritních skupin obyvatel.
- Postavení osob s mentální retardací v českých a mezinárodních dokumentech o lidských právech. Principy přístupu k osobám s mentálním postižením.
- Komplexní rehabilitační péče – ucelená rehabilitace.
- Sekundární důsledky postižení a jejich dynamika, jejich vliv na kvalitu života zdravotně postižených.
- Integrace osob se zdravotním postižením.
- Speciálně pedagogická diagnostika. Poslání, úkoly, metody.
Doporučená lteratura:
Základní:
- Švarcová, I. Mentální retardace. Praha:Portál., 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- Kysučan, J. Psychopedie. Olomouc : UP, 1990.
- VAlenta, M., Muller, O. Psychopedie - teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.
- Franiok, P., Kysučan J. Psychopedie-speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava, 2002.
- Franiok, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava, 2008. ISBN 80-7368-274-5.
Rozšiřující:
- Valenta, M., Krejčířová, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc, 1992.
- Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální. Praha, 2008.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha, 2006.
Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022