Kulatý stůl – Současné předškolní vzdělávání na počátku 21. století

Kulatý stůl v rámci spolupráce Ostravské univerzity a Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání ORP magistrátu města Ostrava III.

Realizovaný Kulatý stůl, který se uskutečnil 18. května 2023 a byl zorganizovaný akademickými pracovnicemi katedry preprimární pedagogiky.

Umožnil setkání akademiků z katedry preprimární a primární pedagogiky s vybranými představiteli pracovní skupiny Předškolní vzdělávání a péče MAP III. Za katedru se ho účastnila doc. PaedDr. Radmila Burkovičová Ph.D., Mgr. Simona Hendrychová PhD.PhDr. Bc. Karin Fodorová, PhD. Za pracovní skupinu MAP III. se účastnily Mgr. Iva Chadzipanajotidisová, ředitelka MŠ Hornická; Mgr. Alica Strnišťová, ředitelka MŠ Klubíčko, Bažanova 6, Ostrava-Hrabová; Bc. Natálie Kaštovská, ředitelka MŠ Paprsek, speciální MŠ; Mgr. Radmila Kuboňová, ředitelka MŠ Hello a Mgr. Stanislava Korcová, ředitelka MŠ Varenská.

Váženými účastníky setkání byli pan proděkan Pedagogické fakulty Ostravské univerzity Mgr. Jaroslav Uchytil, Ph.D., vedoucí katedry preprimární a primární pedagogiky Mgr. Ondřej Šimík, Ph.D., doc. PaedDr. Petr Franiok, Ph.D. z katedry speciální pedagogiky, Mgr. Tereza Krčíková, vedoucí oddělení strategie a projektů ve vzdělávání, odbor kultury a školství Magistrátu města Ostravy; Mgr. Iva Májková, hlavní manažerka projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava III. a pan Bc. Karel Synek, DiS., koordinátor MAP III.

Impulsem pro uspořádání akce Kulatého stolu byla iniciativa pracovní skupiny Předškolní vzdělávání a péče MAP III., která vyjádřila své problematické otázky, se kterými se jako ředitelky mateřských škol ve městě Ostrava potýkají. Jsou jimi potíže s nedostatkem kvalifikovaných absolventů studijních oborů Učitelství pro mateřské školy a Speciální pedagogiky.

Jednání se zabývalo vybranými oblastmi zajištění kvality přípravného studia budoucích učitelů ze studijních oborů učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika a jejich vysoce odborného průběhu studia včetně personálního zajištění na Pedagogické fakultě OU.

V této souvislosti proděkan Mgr. Uchytil, Ph.D. uvedl, že OU je teprve čtvrtá univerzita, která získala institucionální akreditaci, na základě čehož je jednodušší provádět procesy vnitřních akreditací. Pro některé programy je to jednodušší, ale zároveň jsou kladeny vyšší nároky na kvalitu programů a personálního obsazení. Zdůraznil, že nelze jen učit, je potřeba zkoumat, bádat, aby mohla výuka probíhat dle nejnovějších trendů.

Doc. PaedDr. Burkovičová, Ph.D. doplnila další aspekty získání akreditace studijního programu – studijní program musí být kvalitně personálně obsazen docenty, profesory, po zaměstnancích je požadováno získávání výzkumných projektů, účast v Erasmech, publikační činnost vycházející z uskutečněných výzkumů. Pedagogická fakulta má problém získat magistry pro studium doktorských programů, kteří by mohli vzdělávání studujících ve zmiňovaných oborech pomoci zabezpečit, nehledě na jejich pozdější habilitaci, která splňuje vyšší nároky na kvalitu programů a personálního obsazení.

Doc. PaedDr. Franiok, Ph.D. sdělil názor na důvody nízkého počtu absolventů oboru speciální pedagogika – jednak je to otázka propustnosti té které pedagogické fakulty, kdy OU v zásadě plní své kapacity na maximum a navýšení počtu studentů není příliš možné s ohledem na kapacitní obsazení katedry speciální pedagogiky.

Výsledkem diskuse bylo zjištění, že při aktuálním nastavení financování vysokých škol a současných pedagogických kapacitách Pedagogické fakulty OU není reálné přijímat ke studiu více uchazečů.

V průběhu jednání se řešily důležité otázky směrované k současnému vysokoškolskému vzdělávání studentů nejen na OU, ale i na ostatních univerzitách, včetně zahraničních. Vzešly názory a byly vyjádřeny zkušenosti účastníků, které přítomné vzájemně obohatily a posunuly vpřed pro budoucí setkání u dalšího kulatého stolu.

Z tohoto setkání si všichni zúčastnění odnesli poznatky a kontakty, které budou přínosné pro jejich další práci.


Kulatý stůl – Současné předškolní vzdělávání na počátku 21. století
Kulatý stůl – Současné předškolní vzdělávání na počátku 21. století
Kulatý stůl – Současné předškolní vzdělávání na počátku 21. století

Zveřejněno / aktualizováno: 26. 05. 2023