Projekty a granty
Porozumění (e)neuměleckým textům u studentů středních odborných škol s technickým zaměřením v Moravskoslezském a Zlínském kraji | |
---|---|
Id projektu | SGS17/PdF/2024 |
Hlavní řešitel | Mgr. Dana Vicherková, Ph.D. |
Období | 1/2024 - 12/2024 |
Poskytovatel | Specifický VŠ výzkum |
Stav | řešený |
Anotace | Konstruktivistické pojetí výuky je trendem kurikulárních změn ve vzdělávání žáků základních a středních škol v českém i světovém kontextu i v souvislosti s proměnou koncepce maturitní zkoušky. Čtenářské porozumění textů každodenní, neumělecké povahy nelze rozvíjet u žáků izolovaně, ale s interdisciplinárním přístupem, rozvojem žákovských transverzálních a (e)čtenářských, digitálních, mediálních strategií, kompetencí v každodenních situacích. Na podprůměrnou úroveň čtenářské gramotnosti u generace patnáctiletých českých chlapců poukázaly opakovaně mezinárodní výzkumy PISA (2009, 2018, 2021). Žáci středních odborných škol strojních v Moravskoslezském a Zlínském kraji patří (dle PISA, PIAAC) k ohroženým skupinám z hlediska jejich úrovně čtenářských strategií, dokáží vyhledat informace v různorodých zdrojích, ale zaostávají v strategickém zpracování/hodnocení dat. Projekt je zaměřen na zkoumání vnějších/vnitřních činitelů ovlivňujících čtenářské porozumění textů neuměleckých u žáků středních odborných škol strojních. Řešitelský tým využije svých odborných, metodologických kompetencí, zkušeností z oblasti pedagogiky, diagnostiky, evaluace i výsledků domácích/zahraničních výzkumů se zaměřením na čtenářskou/digitální gramotnost. K výzkumu porozumění neuměleckých textů u vybrané skupiny žáků budou využity kvalitativní metody (metoda focus group, obsahové analýzy dokumentů, polostrukturované rozhovory) i kvantitativní metody (dotazníky, didaktický test), které stanoví deskriptory pro popis činitelů ovlivňujících porozumění neuměleckých textů výzkumného souboru žáků. Výsledky výzkumu přispějí k inovativnímu (e) čtenářství v konstruktivistickém pojetí středoškolské výuky žáků. Cílem projektu je identifikovat činitele s vlivem na porozumění textů každodenní povahy u výzkumného souboru středoškolských žáků. Dílčími výzkumnými cíli je zjistit, jaké druhy neuměleckých textů mají žáci v oblibě a jaké druhy čtenářských strategií považují žáci za přínosné pro každodenní život. |