In Focus: Sledujeme vývoj a hájíme kvalitu předškolního vzdělávání v očekávaných legislativních změnách
Dne 13. a 14. listopadu 2024 proběhlo jednání Národní rady Unie školských asociací ČR - CZESHA, na němž byli přítomní i zástupci Asociace předškolní výchovy. Mezi dlouholeté členky této asociace patří i naše dvě akademické pracovnice, doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, PhD, a PhDr. Bc. Karin Fodorová, PhD. Obě odbornice mají rozsáhlé zkušenosti v oblasti předškolního vzdělávání, přičemž se dlouhodobě podílejí na zkvalitňování a analýze tohoto sektoru, jak v praxi, kde působily jako ředitelky mateřských škol, tak v akademické sféře na Katedře preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Ostravské univerzity.
Tématem jednání bylo připravované legislativní opatření týkající se slučování mateřských škol, konkrétně návrh změny školského zákona v § 179a). Tento návrh, který je v současnosti předmětem diskusí, vyvolal mezi odborníky z praxe, pedagogickými pracovníky i akademickými pracovníky velké obavy. Na zpracování reakce se podílely nejen dr. Burkovičová a dr. Fodorová jako členky Asociace předškolní výchovy, ale čerpaly i z argumentů dalších odbornic z praxe a akademických institucí, které připravují budoucí učitele v oblasti předškolního vzdělávání.
Z důvodu těchto obav a ve snaze chránit kvalitu českého předškolního vzdělávání se Asociace předškolní výchovy rozhodla připravit podpůrné stanovisko, které vyzývá k neschválení návrhu na slučování mateřských škol. Toto stanovisko bylo široce podpořeno všemi členy Národní unie asociace škol CZESHA. Stanovisko obsahovalo pouze odborné kritiky s důrazem na to, že stát by se měl zaměřit na posílení autonomie mateřských škol, což podpoří jejich kvalitu. Bylo připomenuto, že centralizace zde již v minulosti byla, a je tedy důležité poučit se z ověřených chyb. Tento postoj je výsledkem dlouholetých zkušeností a odborných analýz, které ukazují, že klíčové pro kvalitní výchovu a vzdělávání v raném věku je zachování samostatnosti mateřských škol, jejich schopnost pružně reagovat na specifické potřeby dětí a rodičů a podporovat odborný rozvoj pedagogů.
Zveřejněno / aktualizováno: 20. 11. 2024