Absolventská vědecká konference studijního oboru Učitelství pro mateřské školy
„Výsledky pedagogického projektování v bakalářském studiu Učitelství pro mateřské školy“
Na katedře pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě v prostorách budovy na ulici Mlýnské proběhla dne 16. června 2009 konference s názvem „Výsledky pedagogického projektování v bakalářském studiu učitelství pro mateřské školy“. Jednalo se o absolventkou konferenci studijního oboru Učitelství pro mateřské školy vědeckého charakteru s mezinárodní účastí.
Konference se zúčastnily zejména letošní absolventky studijního oboru Učitelství pro mateřské školy, z nichž převážná většina je zároveň ředitelkami či vedoucími nebo učitelkami mateřských škol. Konference se zúčastnily i studentky z nižších ročníků tohoto studijního oboru, zástupce školní inspekce a učitelky z mateřských škol, které studentkami studijního oboru (prozatím) nejsou.
Záměrem konference bylo analyzovat a reflektovat koncepci přípravného vzdělávání ve studijním oboru Učitelství pro mateřské školy na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v Ostravě, posoudit účinnost a propojenost tohoto vzdělávání na kurikulární reformu představovanou implementací Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání do pedagogického projektování edukace dítěte v prostředí MŠ a získat podněty k inovacím pro přípravu reakreditace prezenční i kombinované formy uvedeného studia. Odbornými garanty konference byly prof. PhDr. Hana Lukášová, CSc. a doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D. Konferenčními jazyky byly čeština, slovenština a polština.
Jednání konference otevřelo úvodní vystoupení dětí z fakultní mateřské školy z Poděbradovy ulice v Ostravě 1. Děti pod vedením své paní učitelky Bc. Andrey Calábkové, s jejím doprovodem na harmonium a za asistence paní ředitelky Bc. Miroslavy Pospíšilové zazpívaly písně a doprovodily se některými nástroji Orffa. Vystoupení dětí rozzářilo náladu v sále a poděkovat za jejich vystoupení vykouklo z mraků i sluníčko. Děti předeslaly přátelskou, otevřenou atmosféru průběhu jednání celé konference.
Jednou z hlavních referujících v kontextu tématu konference byla prof. PhDr. Hana Lukášová, CSc., vedoucí katedry pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě. Ve svém příspěvku, zaměřeném na pedagogické projektování a tvořivost učitelů, zejména učitelek mateřských škol, nastínila i aktuální současnou problematiku, a to otázku Standardu kvality učitelské profese. Zodpověděla dotaz z pléna, jehož smyslem bylo zjistit, proč jsou z přípravy Standardu kvality učitelské profese v současné době vyloučeny učitelky mateřských škol jako skupina učitelů, a také terciární sféra školství.
Další vystupující PaedDr. Aneta Jarešová, Ph.D. z katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici v příspěvku pod názvem „Stav kurikulárnej reformy na Slovensku“ podala informaci o aktuální situaci kurikulární reformy na Slovensku a speciálně se pak věnovala oblasti preprimárního školství u našich sousedů.
Dr. Anna Gajdzica z Universytetu Śłąskiego, Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie z Polské republiky ve svém vystoupení nazvaném „Rok Prezdszkolaka w Polsce. Propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej“ podala mnoho zajímavých informací o současném předškolním vzdělávání i stavu preprimárního školství v Polské republice. Školní rok 2008/2009 byl totiž v Polsku vyhlášen „Rokem předškoláka“.
Úvodní část konference ukončila doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D. z organizující katedry, jež pedagogické projektování v bakalářském studiu učitelství pro mateřské školy současným absolventkám i všem účastníkům přiblížila z pohledu konceptu znalostí, který si jako studentky v průběhu bakalářského studia v procesu tvorby i realizace pedagogického projektu vytvářely.
Za doprovodu proděkanky pro zahraniční vztahy PhDr. Jeleny Petrucijové, CSc. a referentky pro zahraniční vztahy Mgr. Ivany Schmejkalové se konference jako host zúčastnila Chariklea Pitsou z Univerzity Patras z Řecka, která již má praxi učitelky v mateřské škole a v průběhu studijního pobytu na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity se v rámci svého doktorského studia seznamovala s kurikulárními dokumenty pro předškolní vzdělávání v České republice v současnosti a v minulosti.
Jednání v sekcích bylo zaměřeno na reflektování zkušeností čerstvých absolventek studijního oboru Učitelství pro mateřské školy z přípravného vzdělávání a prezentací jejich výsledných pedagogických projektů s vlastním vyhodnocením přínosu pedagogického projektování pro současnou pedagogickou praxi v mateřských školách. Proběhlo celkem ve čtyřech sekcích, které byly tématicky zaměřeny. Tématem první sekce byla operacionalizace kurikula do pedagogického projektu pro podmínky vlastní MŠ a jednání uvedla Mgr. Alexandra Tomášová z pořádající katedry příspěvkem „Hodnocení v práci učitele“. Druhá sekce byla zaměřená na projektování jako přípravu pro práci s dítětem v MŠ. Vystoupení absolventek a diskusi moderovala doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D. Ve třetí sekci účastníci rokovali o možnosti projektování rozvoje prvopočáteční gramotnosti v MŠ. S tématem „Raná gramotnost a pregramotné projevy dětí předškolního věku v pedagogickém projektování“ jednání sekce podnítila Mgr. Marie Švrčková, Ph.D., členka pořádající katedry. Pedagogické projekty, s nimiž se seznamovali přítomní v poslední sekci, se zaměřovaly na využití přírodovědných a společenskovědních témat v projektování pro edukační spolupráci s dítětem v MŠ. Sekci moderoval rovněž člen katedry, Mgr. Ondřej Šimik, PhD., který jednání sekce otevřel přednesením svého příspěvku nazvaného „Příroda jako platforma pro rozvoj osobnosti dítěte a proces operacionalizace v edukační části pedagogického projektování“. V pedagogických projektech, které absolventky prezentovaly ostatním, byly řešeny záležitosti týkající se konkrétních dětí v mateřských školách. Vycházely z pedagogické reality a k řešení jejich problémů směřovaly. Prezentace vytvořených a zrealizovaných pedagogických projektů podnítila širokou a bohatou diskusi ve všech sekcích.
Konference ukázala, že pedagogické projektování se stalo na akademické půdě vhodným tématem pro propojení oblastí, které jsme zvyklí nazývat „teorie a praxe“, a že existují i další témata, k jejichž projednávání by se všichni zúčastnění mohli i v budoucnu setkávat. Všem diskutujícím šlo o nalezení efektivních edukačních možností k rozvíjení dítěte, o to, aby byla dítěti vstupujícímu do vzdělávání pro toto vzdělávání nabídnutá pro něj schůdná a přijatelná cesta.
Konference měla návaznost na projekt APVV-0026-07 Profesia „učiteľ preprimárnej edukácie a učiteľ primárnej edukácie“ v dynamickom poňatí, který pracovnice katedry pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání PedF OU řeší v týmové spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Mateja Bela v Bánské Bystrici a s Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego v Bydgoszczi v Polské republice.
Zveřejněno / aktualizováno: 26. 04. 2017