Projekty a granty




Vzdělávání bez bariér: Cesta k digitální inkluzi
Id projektuSGS01/PdF/2025
Hlavní řešitelMgr. Tomáš HURNÝ
Období1/2025 - 12/2025
PoskytovatelSpecifický VŠ výzkum
Stavřešený
AnotaceProjekt Vzdělávání bez bariér: Cesta k digitální inkluzi se zaměřuje na zkoumání, návrh a pilotní implementaci využití moderních digitálních technologií, včetně umělé inteligence (AI), virtuální a rozšířené reality (VR/AR) a 3D tisku, v prostředí škol s cílem podpořit inkluzivní vzdělávání žáků. Klíčovým cílem je vytvořit vzdělávací aktivity a metodiky, které odstraní bariéry, podpoří různorodost ve školní výuce a zlepší připravenost pedagogů na práci v inkluzivních třídách. Hlavní pozornost je věnována přizpůsobení technologií specifickým potřebám českého vzdělávacího systému, zejména v práci se žáky s autismem, dyslexií, poruchami pozornosti, senzorickými či tělesnými postiženími. Projekt propojí synergii AI pro diagnostiku a individualizaci výuky, VR/AR pro interaktivní zapojení žáků a simulací situací a 3D tisku pro tvorbu hmatatelných pomůcek a modelů. Nové nástroje budou vyvíjeny ve spolupráci s vybranými školami, kde budou testovány a optimalizovány na základě zpětné vazby od pedagogů a žáků. Výstupy projektu zahrnují ucelený soubor vzdělávacích postupů, praktických metodik a vzdělávacích materiálů, které usnadní pedagogům integraci digitálních technologií do výuky. Tyto materiály budou obsahovat konkrétní doporučení pro práci s jednotlivými technologiemi, příklady dobré praxe a návrhy aktivit přizpůsobených různým typům žáků s SVP. Projekt současně podpoří rozvoj dovedností a kompetencí učitelů, a tím přispěje k efektivnější podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v jejich vzdělávacím i sociálním začlenění. Navrhovaný SGS projekt je v souladu nejen s výzkumnými zaměřeními zapojených kateder, ale především s tematickými zaměřeními disertačních a diplomových prací zapojených studentů a studentek. Jeho cílem je podpora těchto zapojených studentů a studentek, podpoří je v úspěšném dokončení vysokoškolských kvalifikačních prací.