Projekty a granty
Podpora kritického myšlení studentů terciárního vzdělávání prostřednictvím výukových zdrojů se zaměřením na textové materiály v bakalářském studijním oboru Pedagogika | |
---|---|
Id projektu | SGS07/PdF/2024 |
Hlavní řešitel | Mgr. Jarmila Kojdecká |
Období | 1/2024 - 12/2024 |
Poskytovatel | Specifický VŠ výzkum |
Stav | řešený |
Anotace | Zamýšlený výzkumný projekt navazuje na předchozí šetření s názvem "Charakteristiky výukových zdrojů jako potenciálně implementovaného kurikula v kontextu učebních strategií studentů terciárního vzdělávání a možností podpory jejich kritického myšlení"(SGS 2022, hl. řešitelka J. Kojdecká), které se zaměřovalo na materiály užívané studenty v pedagogických předmětech a na popis vybraných učebních prvků, které v daném textovém zdroji mohou navozovat aktivizaci studentů směrem ke kritickému myšlení. Zjištění z tohoto projektu ukázala na nutnost hlubšího zkoumání problematiky učení se z textu a užívaných učebních strategií studentů terciárního vzdělávání a rovněž na potřebu zabývat se také tím, jak skutečně studenti s prvky kritického myšlení zahrnutými ve zdrojích při samotném procesu učení se pracují. Cílem tohoto výzkumu bude zjistit charakteristiky, které vykazují výukové texty určené studentům terciárního stupně vzdělávání v pedagogických předmětech a ve vztahu k výpovědím vysokoškolských studentů popsat, jaký potenciál poskytují pro podporu jejich kritického myšlení. Tento potenciál budeme zjišťovat také prostřednictvím eye-trackingového zařízení, které umožní identifikovat strategie studentů při učení se z konkrétních textů zahrnujících prvky kritického myšlení a pomůže naznačit, zda a jak tyto strategie podporují konstruktivistický přístup k učení a porozumění. Pozornost bude věnována strukturním komponentům vizuální a textové povahy vybraných výukových zdrojů, zejména vysokoškolských učebnic a skript užívaných v předmětech oboru Pedagogika (Bc.). Použitými metodami budou didaktická a obsahová analýza výukových textů s důrazem na jejich konstruktivistický charakter, hloubkový polostrukturovaný rozhovor se studenty Pedagogiky a následné eye-trackingové šetření těchto respondentů. Projekt poskytne hluboký vhled do role kritického myšlení ve vzdělávání budoucích pedagogů a přispěje k vylepšení kvality studijních materiálů s ohledem na rozvoj této klíčové dovednosti. |