Informační a komunikační technologie ve vzdělávání

Název studijního programu:
Informační a komunikační technologie ve vzdělávání
Typ studijního programu:
doktorský
Forma studia:
prezenční i kombinovaná
Standardní doba studia:
4 roky


Obor je akreditován a garantován katedrou Informačních a komunikačních technologií Pedagogické fakulty. Absolventi studia doplní svá pregraduální studia o podrobnější znalosti obsahu a metod některých disciplín z informatiky, zejména teoretických základů, a obohatí své poznatky o nové směry v oblasti pedagogiky a psychologie. Osvojí si metodologické základy pedagogického výzkumu tak, aby mohli kvalitně navrhovat a vést vlastní výzkum. Získají přehled o používání informačních technologií ve výuce, o teoretických východiscích i praktických aplikacích u nás a v zahraničí, orientují se v současných názorech na vzdělávání v informatice a v možnostech zavádění ICT do kurikul všech vyučovacích předmětů. Získají znalosti a dovednosti v oblasti efektivního použití vybraných matematických metod, v oblasti projektování informačních systémů a při tvorbě výukových materiálů pro eLearning.

Uplatnění absolventů

Doktorské studium připravuje odborníky v oboru informační a komunikační technologie ve vzdělávání, resp. v oboru informatika, k samostatné tvůrčí práci ve vědě, výzkumu a vývoji s dobrými předpoklady obor dále rozvíjet.

Absolventi doktorského studia budou působit zejména jako:

  • pedagogové na fakultách připravující učitele informatických disciplín,
  • učitelé, didaktici informatiky na základních i středních školách,
  • tvůrci eLearningových kurzů, vzdělávacích materiálů a výukových programů,
  • výzkumní nebo vývojoví pracovníci v oboru informatika a didaktika informatiky,
  • pracovníci státní správy školství, centrálních metodických a kurikulárních úřadů a ústavů,
  • vědečtí pracovníci věnující se informačním technologiím ve vzdělávání a v celoživotním učení.

Podmínky, které musí student splnit v průběhu studia, a při jeho řádném ukončení jsou dány:

Vstupní požadavky na uchazeče o přijetí ke studiu

Řádně ukončené studium v magisterském studijním programu, nejlépe se zaměřením na informační a komunikační technologie ve vzdělávání, informatiku, učitelství pro základní školy a učitelství pro střední školy. V přijímacím pohovoru je ověřována úroveň uchazečových vědomostí, jeho znalost relevantní odborné literatury (včetně zahraniční), jeho předpoklady pro získávání hlubších teoretických znalostí a pro samostatnou tvůrčí odbornou činnost. V přijímacím pohovoru uchazeč představí svou dosavadní odbornou a pedagogickou praxi a publikační činnost. K přijímacímu pohovoru předloží vstupní projekt, v němž jednak odůvodní volbu své specializace, jednak představí návrh tématu své zamýšlené disertační práce. Návrh disertačního záměru zašle uchazeč (na e-mail garanta SP – ) spolu s podáním přihlášky ke studiu. Součástí přijímacího pohovoru je i ověření znalostí některého cizího jazyka.

Tvorba individuálního studijního plánu

Student po konzultaci se školitelem sestavuje studijní plán (individuální, dle předchozího studia a dle zaměření disertačního záměru) podle těchto následujících pravidel. Do studijního plánu zařazuje:

  • všechny povinné předměty (Metodologie pedagogického výzkumu, Cizí jazyk, Akademic writing + všechny povinné Disertační semináře 1-3),
  • alespoň dva předměty z bloku "informatického", dva předměty z bloku "aplikace ICT do vzdělávání" a dva předměty z bloku "ped-psychologického",
  • další předměty z bloku publikační činnost, vědecká činnost a výuková činnost (prezenční student).

Seznam předmětů pro výběr do individuálního studijního plánu.

Oborová rada

Členové oborové rady na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity
předseda oborové rady a garant studijního programu
Maněnová Martina, doc. PaedDr., Ph.D.
PdF Univerzita Hradec Králové
Bílek Martin, prof., PhDr., Ph.D.
PdF , Univerzita Karlova
Gunčaga Ján, doc. PaedDr., Ph.D.
PdF UK Bratislava
prof. Mgr. Roman Jašek, Ph.D., DBA
Univerzita Tomáše Bati, Zlín, Fakulta aplikované informatiky
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav pedagogických věd

Návrh témat disertačních prací a témata obhájených prací

Návrh témat disertačních prací pro akademický rok 2025/2026 soubor pdf 0,56 MB

Po konzultaci s garantkou studijního programu () lze v rámci disertační práce řešit i vlastní téma, kterému se chce uchazeč během studia věnovat.

Seznam úspěšně obhájených prací vybraná témata:

  • Informační a komunikační technologie v procesu pedagogického hodnocení
  • Autonomní učení cizích jazyků v e-learningu
  • Metody umělé inteligence ve vzdělávacím procesu
  • Optimalizace výuky cizích jazyků prostřednictvím e-learningu
  • Informační technologie pro rozvoj kompetence k učení

Zveřejněno / aktualizováno: 08. 09. 2025