Požadavky k přijímací zkoušce z pedagogiky a psychologie (pedagogicko-psychologický základ k Učitelství)
UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.
Součástí přijímacího řízení programů zaměřených na učitelství (Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství pro SŠ) je přijímací zkouška z pedagogiky a psychologie, která vychází z obsahu bakalářského studia programů zaměřených na vzdělávání na Ostravské univerzitě.
Přijímací zkouška má formu písemného testu realizovaného na počítači a skládá se ze dvou částí - pedagogické a psychologické.
Pedagogická část
Pedagogická část zahrnuje tematické okruhy, které vycházejí z rozsahu kurikula bakalářského studia daného programu.
Tematické okruhy:
- Pedagogika jako věda.
- Interakce a komunikace ve výuce.
- Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka.
- Osobnost žáka a pedagogická diagnostika.
- Filozofie výchovy, její předmět a pojetí, hlavní filozofické směry z historického i současného hlediska.
- Mravní výchova a kázeň v edukaci.
- Cíle výchovy a cíle výuky.
- Strategie výuky.
- Výchova v rodině.
- Základy pedagogiky volného času.
Literatura:
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
- HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2005.
- HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 2002.
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002.
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : GRADA, 2005.
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002.
Psychologická část
Psychologická část je tvořena deseti okruhy, které zahrnují základní psychologické pojmy a reflektují různá teoretická zázemí.Tematické okruhy:
- Předmět psychologie a metody získávání psychologických poznatků.
- Duševní výkonnost člověka. Přehled poznávacích procesů a jejich charakteristika.
- Význam paměti a myšlení v poznávání skutečnosti, řeč.
- Psychické stavy, emocionalita a temperament.
- Motivace lidského chování - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
- Psychologické pojetí osobnosti, geneze osobnosti, typologie osobnosti. Osobnost v pojetí jednotlivých psychologických směrů. Struktura a dynamika osobnosti.
- Psychologická podstata charakteru.
- Socializace osobnosti. Jedinec v sociální skupině. Mezilidská komunikace.
- Sociální kognice, sociální postoje, mýty a předsudky.
- Role učitele a role žáka.
Literatura:
- ATKINSONOVÁ, R. L. et al. Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 2003.
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007.
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
- NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1997.
- PAULÍK, K. Psychologie osobnosti. Ostrava : FF OU, 2003.
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004.
- ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka (3. vyd.). Olomouc : UP, 2003.
Ukázka vzorového testu 0,19 MB
Zkoušku lze uznat uchazečům programu Učitelství pro SŠ, kteří v rámci předcházejícího studia na vysoké škole absolvovali státní závěrečnou zkoušku z pedagogiky a psychologie nebo úspěšně absolvovali předměty z pedagogicko-psychologického základu, obsahově adekvátní předmětům pedagogicko-psychologické složky v bakalářském studiu na Ostravské univerzitě. Doložit výše uvedené skutečnosti musí uchazeči do 30. dubna 2021.
Bližší informace k prominutí zkoušky
Uchazečům programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ nelze test prominout a musejí ho vykonat.
Zveřejněno / aktualizováno: 16. 11. 2020