Hlavní zaměření výzkumné činnosti katedry studií lidského pohybu
- Získávání informací vedoucích k řízení procesů zlepšování kvality pohybu
- Zkoumání funkčních a strukturálních vztahů mezi pohybem a zdravím
- Hledání příčin zranění při tělesných cvičeních a vytváření následných doporučení pro jejich prevenci
- Analýza procesu výuky a učení, podpora a testování nových přístupů zaměřených na učitele a studenty s cílem zlepšit kvalitu tělesné výchovy
Účast učitelů v republikových vědeckých institucích
Česká kinantropologická společnost
- doc. Mgr. Roman Farana, Ph.D.
- prof. Mgr. Daniel Jandačka, Ph.D.
- PaedDr. Hana Klimtová, Ph.D.
- doc. PhDr. Petr Kutáč, Ph.D.
- PhDr. Roman Vala, Ph.D.
- doc. Mgr. David Zahradník, Ph.D.
Česká společnost pro Biomechaniku
Česká společnost tělovýchovného lékařství
Česká společnost antropologická
- doc. PhDr. Petr Kutáč, Ph.D.
člen výkonného výboru
Účast učitelů v mezinárodních vědeckých institucích
Evropská asociace učitelů tělesné výchovy (EUPEA)
International Society of Biomechanics in Sports
Členství učitelů v redakčních radách vědeckých a odborných časopisů
Česká antropologie
Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science
Espiral: Cuadernos del Profesorado
Výzkumná činnost katedry studií lidského pohybu
Vědecká činnost Katedry studií lidského pohybu je koncentrována především v Centru diagnostiky lidského pohybu.
Hlavními úkoly Centra diagnostiky lidského pohybu (CDLP) jsou:
- rozšiřovat hranice vědomostí v oblasti kinantropologie (tj. vědy o pohybu člověka);
- přenášet výsledky kinantropologického výzkumu k široké veřejnosti a do praktických aplikací výhodných pro společnost;
- poskytovat vysokou odbornou podporu pro vzdělávání studentů bakalářského, magisterského a doktorského studia;
- spolupracovat se sportovními kluby, komerční sférou a dalšími zájemci v oblasti měření tělesného složení, testování pohybových schopností a dovedností.
Výzkumné aktivity jsou zaměřené zejména na zkoumání funkčních a strukturálních vztahů mezi lidským pohybem a zdravím a jsou zařazeny mezi hlavní směry výzkumu na Ostravské univerzitě.
- Biomechanika pohybu člověka a zobrazovací metody
V oblasti biomechaniky je výzkum zaměřen na zkoumání příčin svalově-kosterních zranění při sportu a tělesných cvičeních a vytvářením následných doporučení pro jejich prevenci u různých věkových skupin populace. Zabýváme se koordinací a variabilitou lidského pohybu v průběhu ontogeneze motoriky člověka v průběhu jednotlivých fází procesu motorického učení. Z hlediska zobrazovacích metod je využíváno sonografie a magnetické rezonance. Propojením biomechaniky a zobrazovacích metod lze hodnotit konkrétní účinky biomechaniky pohybu na svalově-kosterní systém, například asociace mezi biomechanikou chůze a stavem kolenní chrupavky, biomechanikou běhu a Achillovu šlachou, nebo náhlou změnou směru při běhu a předním zkříženým kolenním vazem. - Fyziologie zátěže a funkční antropologie
V oblasti fyziologie zátěže se výzkum soustředí na vliv nejrůznějších pohybových aktivit, sportovního tréninku a výživy na tělesnou zdatnost člověka a také na nejrůznější aspekty zdraví v rámci primární prevence. Výzkum v oblasti funkční antropologie se orientuje na funkční a somatické parametry pro posouzení úrovně pohybové aktivity jako významného parametru pro zachování zdraví jedince. Významnou součástí našeho výzkumu je také standardizace používaných metod a přístrojů, která je podmínkou pro správnou interpretaci získaných výsledků. - Psychosociální determinanty zdraví
V oblasti behaviorálního výzkumu se zaměřujeme na studium psychosociálních aspektů pohybové aktivity. Zajímá nás, jak pohybová aktivita ovlivňuje psychologické procesy, duševní zdraví a kvalitu života jedinců různých věkových skupin. Dále zkoumáme, jaké faktory se podílejí na formování zdravých životních návyků včetně pohybové aktivity a jak nejlépe využít psychologických poznatků k budování motivace a účinných intervencí pro zvýšení úrovně pohybové aktivity u různých cílových skupin. - Kvalita tělovýchovných procesů
V oblasti tělesné výchovy se zaměřujeme jak na učitele, tak na studenty v procesu výuky a učení, přičemž náš výzkumný zájem se soustřeďuje na proměnné, které přímo souvisejí se studijními úspěchy, ale i se zdravím a podporou aktivních návyků mládeže. Z hlediska učitelů, nás mimo jiné zajímá sebedůvěra ve vlastní schopnosti (self-efficacy), rozvoj profesních a sociálních dovedností, zavádění inovativních pedagogických modelů a využívání nových technologií v didaktice TV. Pokud jde o žáky, naše práce se zaměřuje mimo jiné na aktivní zapojení žákův tělesné výchově, motivaci a radost z pohybu, podporu aktivního školního prostředí, rozvoj pohybových dovedností a zdravotní tělesnou zdatnost.
Zveřejněno / aktualizováno: 28. 11. 2024