Ostravská univerzita používá na svých webových stránkách soubory cookies i další analytické nástroje. Rozumím

OU > O univerzitě > Struktura univerzity > Fakulty a ústavy > Pedagogická fakulta > Součásti fakulty > Katedry > Katedra pedagogiky a andragogiky > Studium a přijímací řízení > Přijímací řízení

Ostravská univerzita

Požadavky k přijímací zkoušce u pedagogicko-psychologického základu k Učitelství pro ZŠ a SŠ

Součástí přijímacího řízení programů zaměřených na učitelství je přijímací zkouška z pedagogiky a psychologie, která vychází z obsahu bakalářského studia programů zaměřených na vzdělávání na PdF OU.

Přijímací zkouška má formu písemného testu realizovaného na počítači a skládá se ze dvou částí - pedagogické a psychologické.

Pedagogická část

Pedagogická část zahrnuje tematické okruhy, které vycházejí z rozsahu kurikula bakalářského studia daného programu.

Tematické okruhy:

  1. Pedagogika jako věda.
  2. Interakce a komunikace ve výuce.
  3. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka.
  4. Osobnost žáka a pedagogická diagnostika.
  5. Filozofie výchovy, její předmět a pojetí, hlavní filozofické směry z historického i současného hlediska.
  6. Mravní výchova a kázeň v edukaci.
  7. Cíle výchovy a cíle výuky.
  8. Strategie výuky.
  9. Výchova v rodině.
  10. Základy pedagogiky volného času.

Literatura:

  1. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
  2. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2005.
  3. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 2002.
  4. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002.
  5. KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.
  6. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : GRADA, 2005.
  7. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004.
  8. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002.

Psychologická část

Psychologická část je tvořena deseti okruhy, které zahrnují základní psychologické pojmy a reflektují různá teoretická zázemí.

Tematické okruhy:

  1. Předmět psychologie a metody získávání psychologických poznatků.
  2. Duševní výkonnost člověka. Přehled poznávacích procesů a jejich charakteristika.
  3. Význam paměti a myšlení v poznávání skutečnosti, řeč.
  4. Psychické stavy, emocionalita a temperament.
  5. Motivace lidského chování - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
  6. Psychologické pojetí osobnosti, geneze osobnosti, typologie osobnosti. Osobnost v pojetí jednotlivých psychologických směrů. Struktura a dynamika osobnosti.
  7. Psychologická podstata charakteru.
  8. Socializace osobnosti. Jedinec v sociální skupině. Mezilidská komunikace.
  9. Sociální kognice, sociální postoje, mýty a předsudky.
  10. Role učitele a role žáka.

Literatura:

  1. ATKINSONOVÁ, R. L. et al. Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 2003.
  2. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007.
  3. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
  4. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1997.
  5. PAULÍK, K. Psychologie osobnosti. Ostrava : FF OU, 2003.
  6. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004.
  7. ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka (3. vyd.). Olomouc : UP, 2003.

Zveřejněno / aktualizováno: 12. 11. 2018

facebook
rss
social hub