Erasmus+ – Blended Intensive Program – Akademia Nauk Stosowanych, Nowy Sącz
Studium na vysoké škole pro nás vždy bylo nejen o získávání vzdělání, ale také o získávání zážitků a přátel na celý život. Týdenní pobyt v malebném městě Nowy Sącz v Polsku, kam jsme vyjely v rámci projektu Erasmu+, nás obohatil ve všech zmíněných směrech.
V termínu od 17. do 21. dubna 2023 jsme se měly jako studentky Katedry preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Ostravské univerzity možnost zúčastnit projektu BIP – Blended Intensive Program nesoucí název Practical pedagogical activites in education. Projekt organizovala Akademia Nauk Stosowanych v Polsku ve městě Nowy Sącz.
Zhruba měsíc před samotným výjezdem do Polska nás čekalo několik online schůzek, kde jsme se navzájem seznámily s pedagogy a s polskými i slovenskými studenty účastnících se projektu. Dozvěděly jsme se základní informace o předškolní pedagogice v Polsku, bylo nám představeno město Nowy Sącz a také samotná Akademia Nauk Stosowanych, kterou jsme poté navštěvovaly a konala se zde většina následujícího programu. Poté již nic nebránilo tomu, abychom 16. dubna, den před zahájením programu, vyrazily směr Nowy Sącz.
Nowy Sącz je krásné město, plné historických budov a líbezných parků. Například nedaleko našeho ubytování se nacházela zřícenina hradu Baszta Kowalska ze 14. století. Zříceninu obklopuje park, který obzvlášť na jaře, kdy vše kvete, stojí za navštívení.
Ze strany polské univerzity o nás bylo výborně postaráno. V případě potřeby jsme se mohly obrátit na pedagogy, kteří nás programem provázeli již od prvního online setkání, jmenovitě paní dr. Marzena Kiełbasa, dr. Miroslawa Socha, nebo dr. Katarzyna Górowska. Ubytovány jsme byly na pohodlných a slušně vybavených kolejích kousek od obchodu a MHD. Průvodkyní celé naší skupiny byla místní studentka, která nás celým týdnem doprovázela a radila se vším, co bylo potřeba.
Čekal nás bohatý program, který zahrnoval mimo jiné i návštěvu skanzenu a galicijského městečka. Dozvěděly jsme se spoustu informací o zdejší historii, ale také o historii různých řemesel. Z oblasti našeho pedagogického rozvoje jsme měly možnost navštívit několik typů mateřských škol. Mimo klasickou, také dvojjazyčnou, či Montessori mateřskou školu a také Montessori základní školu. Zúčastnit se alternativního vzdělávání byla pro nás jako budoucí pedagogy důležitá zkušenost, která nám pomohla v utváření názoru. Viděly jsme způsoby edukace, které jsme si dřív v praxi těžko dokázaly představit. Každá škola byla něčím specifická a z každé jsme si odnesly různé poznatky o tom, jak bychom chtěly, ale také nechtěly, aby to vypadalo v našich mateřských školách, nebo přímo v našich třídách.
Mimo návštěv mateřských škol a skanzenu, byl pro nás připraven program na Pedagogické fakultě univerzity. Třetí den výjezdu jsme si zahrály s ostatními studentkami několik her s různými pomůckami např. s psychomotorickým padákem. Naučily jsme se spoustu nových nejen her, ale i tanců, které využijeme při práci s dětmi. Skvěle jsme se u připravených aktivit bavily a myslíme, že děti u nich zažijí ještě víc zábavy. Dále pro nás byla připravena úniková hra, k jejíž zdárnému vyřešení jsme musely spolupracovat se slovenskými a polskými studentkami. Poslední den proběhla reflexe a zhodnocení průběhu celého týdne a v neposlední řadě jsme se navzájem rozloučili. Vyučujícím a naši průvodkyni jsme poděkovaly za bohatý program a za to, jak hezky se o nás celou dobu staraly.
Celkově pro nás tento týden zůstane jedním z nejzajímavějších zážitků za celé studium. Odvážíme si spoustu nových zkušeností, inspirace a také nově navázaná přátelství. Celý týden pro nás byl naplněn příjemnými a cennými zážitky. Některé z nás uvažují o dalším pobytu v rámci Erasmu+. Je to nenahraditelná zkušenost, ze které budeme ještě dlouho čerpat a na kterou budeme v dobrém vzpomínat.
Alexandra Krejčí, Beáta Klášterková, Karolína Lipová a Vanessa Sivaková
Zveřejněno / aktualizováno: 12. 09. 2023