Účast studentek oboru učitelství pro mateřské školy prezenční formy vzdělávání v projektu BIP – Blended Intensive Program

V termínu od 17. do 21. října 2022 jsme se měly jako studentky katedry preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě možnost zúčastnit projektu BIP – Blended Intensive Program, který byl organizovaný Pedagogickou fakultou Univerzity v Prešově. Projekt byl zaměřen na téma Outdoorová edukace v preprimárním a primárním vzdělávání zapojily se do něj studentky tří států – Česka, Polska a Slovenska.

V pondělí 17. 10. 2022 v 10.00 jsme se studentky ze všech tří zemí sešly ve třídě Prešovské univerzity na Pedagogické fakultě, kde na nás čekal dárek v podobě vaku a několika drobností. Na začátku se nám představili všichni vyučující, kteří se nám v průběhu týdne pak věnovali. Následně jsme prezentovaly předem připravené prezentace podle zadání, které jsme dostaly dopředu. Nejprve začaly Slovenky, pak Polky a poslední jsme naše zpracované úkoly prezentovaly my, Češky.

Pro seznámení jsme prováděly aktivitu, kdy po zemi byly rozházené obrázky a každý si vybral jeden obrázek, s kterým se ztotožňoval. Poté měl říct, proč si právě tento obrázek vybral Tím se prolomily společenské bariéry. V odpoledních hodinách jsme se vydaly na prohlídku města, která probíhala pod režií slovenských studentek. V rámci prohlídky jsme měli plnit úkoly, které jsme dostali zadány již na ranní schůzce.

V úterý začínal program na univerzitě dříve než předchozí den, a to už v 8:30. Den jsme zahájili ve třídě, kde se nám představil dr. Fedorko, který nás celým dnem následně provázel. Na začátek jsme shlédly několik motivačních videí o tom, jak je pobyt venku pro lidi důležitý. Na obsah videí jsme poté navázaly. Byly jsme seznámeny s tím, jaká je koncepce outdoorové edukace, jaký je její smysl, odkud pochází, a tak dále. Po teoretickém úvodu jsme šli všichni ven, před budovu univerzity, kde jsme si zkoušely všemožné aktivity. Byly jsme rozděleny do týmů či dvojic a vždy jsme musely na aktivitách nějakým způsobem spolupracovat. Aktivity jsme vykonávaly i po obědové pauze. Den na fakultě jsme zakončily evaluací všech aktivit. Večer nás ještě slovenské studentky provedly městem a dovedly až na místní vyhlídku na město.

Ve středu jsme se byly podívat do mateřské školy Budovatelská 8, Prešov. Jedná se o nejstarší školu v Prešově. Jsou zapojeni v projektu Eco schools, z kterého dostali zelenou vlajku. Tuto vlajku je velmi náročné získat, protože MŠ musí dodržovat celou řadu nařízení. Zde se zaměřují především na enviromentální vzdělávání a outdoorovou edukaci. Celým dnem nás doprovázela ředitelka Eva Miklášová. Všechny aktivity s dětmi se dějí venku celoročně. Pokud prší, mají zde děti svůj altánek, pod kterým se mohou schovat a pokračovat tak v aktivitách. Byly jsme se podívat, jak takový den v této MŠ škole funguje. Venku začínají ranním kruhem, následují aktivity a na oběd se vrátí zpět do třídy. Tříd je dohromady pět, jedna třída má samostatný domeček, kde jsou děti od 2 do 3 let, ostatní jsou v hlavní budově a v jednotlivých třídách je kolem 12 dětí. Na zahradě si můžeme všimnout různých stromů, jabloní, kaštanů, ořechů... Děti jsou zvyklé, že všechny plody, které spadnou, si mohou také sníst. Je zde také smyslový chodníček, který využívají hlavně v létě. Byla to zajímavá zkušenost pro nás všechny a rozhodně bychom něco z fungování této MŠ chtěly přenést i k nám. Hlavně to, aby děti byly častěji venku.

Ve čtvrtek jsme vyrazili na výlet do Tater, konkrétně ke Štrbskému a Popradskému plesu. Túra byla sice náročnější, než jsme čekaly, jak časově, tak fyzicky, ale musíme říct, že to stálo za to. Cestou zpátky k autobusu od Popradského plesa jsme navštívily symbolický hřbitov, jenž je věnován lidem, kteří v Tatrách zahynuli. Mimo krásné výhledy, jsme během celé cesty plnily různé úkoly. Již v autobuse pro nás měl dr. Vladimir Piskura připravené aktivity, které propojovaly informatiku s outdoorovou edukací. Byly jme rozděleny do skupin, ve kterých jsme pracovaly s tablety. Bohužel jsme stihly jen 3 aktivity. Vyhledávaly jsme informace o lokalitě, kterou jsme procházely, fotily jsme herbář květin, které rostly podél cesty, a dělaly jsme jednoduchou animaci.

V poslední den našeho pobytu v Prešově na nás čekal pouze dopolední program v časovém rozmezí od 8.30 do 11.30. Nejprve byly odprezentovány poslední dvě prezentace, na které nevyšel čas v pondělí (jedna česká a jedna polská skupina). Poté nám bylo paní dr. Miňovou osvětleno, jak bude program pokračovat po ukončení jeho prezenční části – tedy co obnáší implementační část a následná online schůzka, která proběhne v lednu. Na závěr celého týdne s námi paní lektorka realizovala techniku, ze kterého vzešel náš postoj k životu a lidem kolem sebe. Tímto se s námi rozloučila.

Myslím si, že budu moct mluvit za nás všechny zúčastněné, když řeknu, že nám tento projekt dal opravdu více, než jsme čekaly. Dozvěděly jsme se spoustu nových a užitečných informací a získaly nápady, které se nám budou zajisté hodit v budoucí praxi. Mimo to jsme také navázaly nové kontakty, které nám celý pobyt velice zpříjemnily.

Za všechny zúčastněné studentky Klára Melčáková


Vlajka Eco schools
Domeček pro třídu 2-3ročních dětí
Smyslový chodník
Hmyzí hotel
Studentky oboru učitelství pro MŠ v projektu BIP – PdF Univerzity v Prešově
Studentky oboru učitelství pro MŠ v projektu BIP – PdF Univerzity v Prešově
Studentky oboru učitelství pro MŠ v projektu BIP – PdF Univerzity v Prešově
Studentky oboru učitelství pro MŠ v projektu BIP – PdF Univerzity v Prešově
Studentky oboru učitelství pro MŠ v projektu BIP – PdF Univerzity v Prešově
Studentky oboru učitelství pro MŠ v projektu BIP – PdF Univerzity v Prešově
Studentky oboru učitelství pro MŠ v projektu BIP – PdF Univerzity v Prešově
Studentky oboru učitelství pro MŠ v projektu BIP – PdF Univerzity v Prešově

Zveřejněno / aktualizováno: 04. 11. 2022