Projekty a granty
Využití generativní umělé inteligence ve vzdělávání | |
---|---|
Id projektu | SGS06/PdF/2024 |
Hlavní řešitel | Mgr. Petra Kočková |
Období | 1/2024 - 12/2024 |
Poskytovatel | Specifický VŠ výzkum |
Stav | řešený |
Anotace | Projekt Využití generativní umělé inteligence ve vzdělávání se zaměřuje na rozvoj digitální gramotnosti, kritického myšlení a řešení problémů u žáků na ZŠ. Hlavní strategií je integrace generativní umělé inteligence (GenAI) do vzdělávacích materiálů. Při tvorbě vzdělávacích materiálů budou využívány pokročilé nástroje a aplikace založené na generativní umělé inteligenci, jako je například ChatGPT, Midjourney, Bing Chat, Formative AI, Canva, Sherpa Labs a další, které nám umožní vytvářet kvalitní a interaktivní vzdělávací obsah, jehož cílem je transformovat výuku v oblasti internetové bezpečnosti, netikety a autorských práv a licencí. V oblasti internetové bezpečnosti se budeme věnovat tvorbě vzdělávacích materiálů zaměřených na reálné situace v kyberprostoru, které umožní žákům procvičovat dovednosti potřebné k ochraně svých dat a soukromí online. Pro oblast netikety vytvoříme vzdělávací materiály, které budou reflektovat autentické situace z každodenního online prostředí, a to včetně různých aspektů netikety, jako je například zdvořilost v online komunikaci. V oblasti autorských práv a licencí pak poskytneme komplexní vzdělávání o ochraně tvůrčího obsahu a rozpoznání chráněného (digitálního) obsahu. Díky GenAI můžeme uplatnit adaptivní učení, ve kterém se vzdělávací obsah přizpůsobuje osobitým učebním stylům a potřebám žáků na základě jejich individuálního pokroku. Cílem je každému žákovi poskytnout personalizovanou učební cestu, která maximalizuje pochopení a zájem o učivo. V souvislosti s využitím GenAI ve vzdělávání je však nezbytné se věnovat etice, a to hned z několika důvodů. Např. z důvodu ochrany soukromí žáků, rozvoje kritického myšlení, odpovědnosti za obsah generovaný AI či zajištění spravedlivého a rovného přístupu. To vše umožní žákům rozvíjet své digitální kompetence. |