Projekty a granty
Rozvíjíme myšlení v 3D: STEAM Labs pro aktivní učení | |
---|---|
Id projektu | SGS05/PdF/2024 |
Hlavní řešitel | Mgr. Kristýna Kiliánová |
Období | 1/2024 - 12/2024 |
Poskytovatel | Specifický VŠ výzkum |
Stav | řešený |
Anotace | Projekt Rozvíjíme myšlení v 3D: STEAM Labs pro aktivní učení představuje inovativní komplexní program zaměřený na začlenění 3D tisku do výuky na základních školách. V projektu usilujeme o propojení 3D modelování a 3D tisku s principy STEAM vzdělávání (věda, technologie, inženýrství, umění a matematika). Hlavním cílem projektu je rozvoj prostorové představivosti, kreativního myšlení a technických dovedností žáků prostřednictvím hands-on aktivit a projektů. Hands-on aktivity a spolupráce na projektech nejen podporují kolaboraci, ale především umožňují žákům přímé fyzické interakce s materiály nebo nástroji, díky čemuž dochází k výrazné podpoře učení a porozumění. V rámci tohoto projektu vyvineme obsah, který není omezen pouze na předmět Informatika, ale rozšiřuje se i do dalších disciplín vyučovaných na základních školách. Vycházet budeme z hlavního kurikulárního dokumentu RVP ZV a také již zmiňovaného konceptu STEAM. Náš vzdělávací program bude obsahovat interaktivní materiály, praktická cvičení (hand-on aktivity) a projekty, které umožní žákům nejen seznámit se s technickými aspekty 3D tisku, ale také rozvíjet kreativní, kritické a logické myšlení, týmovou spolupráci a kolaboraci. Pro pedagogy bude vytvořen průvodce 3D tiskem ve vzdělávání, což usnadní implementaci kurikula do běžného vyučování. Jedním z dalších výstupů projektu bude navrhnout koncepci prostředí dynamické laboratoře, kde se žáci mohou ponořit do světa 3D modelování a 3D tisku. Díky tomuto budeme schopni uspořádat workshop pro základní školy, které si budou chtít tuto navrženou koncepci vyzkoušet, avšak nedisponují potřebnými prostředky. Projekt se rovněž zavazuje k inkluzivnímu vzdělávání, které je přizpůsobeno všem žákům, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), a zajišťuje plnou účast a maximální využití potenciálu každého žáka. |