Systémová podpora rozvoje technické gramotnosti v MSK

Řešitel: doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D.
Trvání: 2010
Zdroj financování: Moravskoslezský kraj
Projekt: RRC/04/2009

Anotace:

Současné problémy vzdělávání v přírodních a technických vědách jsou těsně spjaty s obecným posunem paradigmatu učení a vyučování, který v posledních několika letech nastal jako důsledek globalizace světa spolu s informační revolucí a současnými vzdělávacími potřebami společnosti. Z tohoto pohledu tvoří počáteční vzdělávání základ k rozvoji a uplatnění jedince ve společnosti. Dnešní doba vyžaduje rozvoj technické gramotnosti ve spojení s klíčovými kompetencemi žáka. Projekt je zaměřen na zjištění úrovně tvůrčí technické gramotnosti žáků a její rozvoj posílením schopností vnímání reálného světa žáky. Předložený projekt vychází z Hlavního směru výzkumu Ostravské univerzity v Ostravě "Výzkum edukace s podporou ICT".

Cíl projektu

Hlavní cíl výzkumného projektu Systémová podpora rozvoje technické gramotnosti v MSK je rozpracován do těchto dílčích cílů:

  1. Příprava diagnostických postupů ke zjišťování rozvoje technické gramotnosti, praktické tvořivosti a příslušných schopností u žáků,
  2. Realizace této diagnostiky na 40 školách Moravskoslezského kraje u nejméně 2000 žáků,
  3. Konsolidace získaných dat a stávajících dat z předchozích výzkumných šetření,
  4. Příprava metod dolování dat – asociační pravidla, fuzzy shluková analýza a faktorová analýza nad těmito daty,
  5. Hledáním korelací v datech vzhledem k učebním stylům žáků dle typologie založené zejména na teorii konstruktivismu,
  6. Návrh možností adaptivního zpracování studijních materiálů jak na systémové - informační úrovni, tak na úrovni obsahu a formy.

Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022