Informační technologie ve vzdělávání
Závěrečná zpráva o řešení projektu z programu MŠMT ČR
- Program rozvoje bakalářských studijních programů jako výraz podpory realizace Boloňské deklarace pro rok 2003
- Příprava bakalářského studijního oboru Informační technologie ve vzdělávání
- Řešitelka: doc. RNDr. Jana Kapounová, CSc.
Úvod
Cílem pokračujícího projektu bylo realizovat další ročník bakalářského studia Informační technologie ve vzdělávání v kombinované formě a posilovat složku distanční.
Dílčími cíly pak bylo:
- vytvoření dalších studijních opor dle metodiky pro zpracování distančních textů, vytištění textů, umístění na webových stránkách a umístění do e-learningového prostředí
- řízení distančního způsobu studia v prostředí Learning Space
- zabezpečení fungování studia (tutoři, vyučující, zajišťování praxe, bakalářské práce, provoz počítačových učeben a další)
- doplňování učebních pomůcek
- příprava navazujícího magisterského studia.
Hodnocení dosažených výsledků
Těchto ambiciózních cílů bychom nedosáhli, pokud bychom nespojili prostředky z více zdrojů:
- tento projekt Bakalářský studijní obor Informační technologie ve vzdělávání z programu rozvoje bakalářských studijních programů (řešitelka doc. RNDr. Jana Kapounová, CSc.),
- projekt Příprava a realizace e-learningových forem výuky v rámci Transformačních a rozvojových programů (řešitel prof. Ing. Cyril Klimeš, CSc.),
- projekt Systém celoživotního vzdělávání Moravskoslezska v rámci programu Phare (řešitelka prof. RNDr. Erika Mechlová, CSc.).
V září 2003 byl zahájen již druhý ročník bakalářského studia Informační technologie ve vzdělávání. Studenti mají k dispozici studijní texty vytištěné, vystavené na webových stránkách Ostravské univerzity (OU) a některé tituly jsou převedeny do e-learningového prostředí Learning Space.
Studijní plány i seznam všech studijních opor lze najít na webových stránkách OU. Zde se také nacházejí vlastní texty studijních opor, které jsou studentům k dispozici po zadání hesla.
V roce 2003 jsme začali připravovat materiály k akreditaci navazujícího magisterského studia Informační technologie ve vzdělávání v kombinované formě a zároveň chceme nabídnout bakalářské studium Informační technologie ve vzdělávání v denním studiu. Veškeré podklady pro podání k akreditaci jsou připraveny. I pro navazující studium je třeba mít připravené distanční studijní opory, některé texty jsou připraveny v rámci tohoto projektu.
Konkrétní výstupy z tohoto projektu
- Zahájení a realizace dvou ročníků bakalářského studia: příprava a vyhodnocení přijímacích testů, rozvrhy, zajištění vyučujících, učeben, počítačů a software, napsání a distribuce studijních textů, zápis studentů do databázové agendy STAG, zadání bakalářských prací, zabezpečení povinné praxe,… V každém studijním roce je zapsáno zhruba 50 studentů. Vedoucí studia je ing. Kateřina Kostolányová z katedry informačních a komunikačních technologií.
- V rámci tohoto projektu byly napsány, oponovány, uloženy na webové stránky a vytištěny následující studijní opory:
autor název studijní opory Jašek Roman, UTB Zlín Bezpečnost práce a ergonometrie Kapounová Jana, KIK, PdF OU Matematika – vybrané partie Kodenko Jan, OBAKA Karviná Využití ICT při řízení školy Malach Josef, CZV PdF, OU Tvorba a užití didaktických médií Nýdl Václav, JČU, České Budějovice Matematika – soubor cvičení Pavlíček Jiří, KIK, PdF OU Teorie řízení Šarmanová Jana, VŠB-TU Ostrava Úvod do databází Šimíčková Čížková Jitka, KPE PdF OU Kompendium obecné a vývojové psychologie Šimíčková Čížková Jitka, KPE PdF OU Kompendium sociální a pedagogické psychologie
Seznam všech studijních opor pro tento studijní obor i navazující magisterské studium viz Portál OU - KIK.
- Některé studijní opory jsou uloženy v e-learningovém prostředí Learning Space. Všichni studující obou ročníků studijního oboru Informační technologie ve vzdělávání jsou převedeni do databáze v tomto LMS (Learning Management System), mají přístup k zde uloženým textům, plní úkoly, komunikují se svým tutorem i se svými spolužáky v diskusní skupině (chat), prostřednictvím e-mailu zasílají vyřešené korespondenční úlohy. Jelikož se s funkcemi v tomto LMS teprve seznamujeme, musíme vyřešit celou řadu problémů, otázek, nejasnosti a chyb. Studijní opory předmětů, které nejsou umístěny v tomto LMS, jsou k dispozici na webu nebo v tištěné podobě. Komunikace s vyučujícím probíhá na konzultacích ve třídě nebo elektronickou cestou.
- Je nutno zabezpečit logistiku distančního studia, některé problémy je třeba řešit “za pochodu”. Garant a vedoucí tohoto studia (dr. J. Kapounová a ing. K. Kostolányová) absolvovaly Kurz distančního vzdělávání, pořádaný centrem Andragogé a Národním centrem distančního vzdělávání.
- Studující oboru Informační technologie ve vzdělávání mají k dispozici nejen napsané studijní opory, ale mohou využívat literaturu a další studijní pomůcky – výukový software na CD-ROM, které jsou průběžně doplňovány. Knihy i CD-ROM jsou uloženy buď v Univerzitní knihovně Ostravské univerzity nebo v katedrální knihovně katedry informačních a komunikačních technologií (KIK).
- V průběhu roku 2003 byly připraveny materiály k akreditaci navazujícího magisterského studia v kombinované formě a bakalářského studia v prezenčního oboru Informační technologie ve vzdělávání. Podle nových metodických pokynů je třeba připravit celou řadu podkladů v elektronické podobě. Na Ostravské univerzitě byl uveden do provozu databázový systém pro akreditace Akros. Na Pedagogické fakultě jsme vlastně první, kteří připravují akreditační materiály tímto způsobem. Je nutno vyplnit řadu elektronických dokumentů, což často nebylo v možnostech řešitelů (například zápis do databáze s personálními údaji apod.)
- O svých zkušenostech jsme referovali na konferencích POŠKOLE’2003 a ICTE’2003.
Závěr
Cíle – realizace kombinovaného bakalářského studia oboru Informační technologie ve vzdělávání na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity bylo dosaženo. Pro první studijní ročníky jsou zajištěny studijní opory. Snaha řešitelů – posilovat distanční složku v kombinovaném studiu se projevila tím, že pro téměř 80% předmětů jsou připraveny studijní opory vypracované podle metodiky distančního vzdělávání. Pro řízení studia je využíváno e-learningového prostředí Learning Space.
Jsou připraveny komplexní materiály k akreditaci studijního oboru Informační technologie ve vzdělávání pro navazující magisterské studium v kombinované formě a bakalářské studium v prezenční formě.
Čerpání finančních prostředků
Veškeré prostředky 200 tis. byly vyčerpány.
Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022