Mediální výchova na pedagogické fakultě
- VZDĚLÁVACÍ NADACE JANA HUSA
- Název projektu: Mediální výchova na pedagogické fakultě
- Řešitelka projektu: doc. RNDr. Jana Kapounová, CSc.
- Další účastníci projektu: doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D., doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D., doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D., RNDr. Renáta Zemanová, Ph.D.., Mgr. Lucie Olšovská
- Řešitelky jsou zaměstnanci OU, Mgr. L. Olšovská je externí pracovnice.
- Doba trvání projektu: leden 2002 – prosinec 2003
Úvod
Cílem projektu Mediální výchova na pedagogické fakultě bylo připravit a zahájit výuku předmětů, které přispějí k rozšíření všeobecné kompetence budoucích učitelů a vychovatelů o mediální gramotnost.
Připravili jsme a do studijního programu Pedagogické fakulty Ostravské univerzity zařadili dva předměty:
- Práce s informacemi
- Média a komunikace.
Garantem obou předmětů je katedra informačních a komunikačních technologií.
Postup řešení
V souladu s návrhem projektu byl zvolen následující postup prací:
- Příprava koncepce a obsahové náplně předmětů.
- Rešerše dostupných studijních materiálů.
- Koncepce studijních opor.
- Integrace navržených předmětů do studijních plánů Pedagogické fakulty OU.
- Realizace vlastní výuky.
- Příprava a prezentace studijních textů.
- Prezentace dílčích výsledků na konferencích, v tisku, apod.
Popis řešení
Po analýze zkušeností na jiných, zejména evropských, univerzitách, z dostupných studijních textů, na základě materiálů zabývajících se požadavky na mediální gramotnost a kompetencí budoucích učitelů, jsme připravili dva předměty:
- Práce s informacemi,
- Média a komunikace.
Důležitým krokem bylo rovněž zařazení těchto předmětů do studijních plánů Pedagogické fakulty Ostravské univerzity. Oba předměty jsou uvedeny jako výběrové předměty v počítačovém systému STUDENT, prostřednictvím něhož si je mohou zapsat studenti z celé Ostravské univerzity. V současné době je připraven k akreditaci nový studijní obor Informační technologie ve vzdělávání (bakalářský – prezenční a navazující magisterský – kombinovaný). Oba uvedené předměty jsou zařazeny jako povinné předměty v navrhovaných studijních oborech.
Dalším krokem byla formulace osnov předmětů, stanovení požadavků na studenty a návrh studijních opor.
Tematické plány včetně zadání úkolů a termíny jejich splnění byly umístěny na webových stránkách Ostravské univerzity.
Pro studenty jsou připraveny studijní opory, rovněž jsme zakoupili literaturu a další výukové materiály, například výukové CD-ROM, které jsou studentům i ostatním zájemcům k dispozici prostřednictvím Univerzitní knihovny OU.
Výuka probíhala v pilotních kurzech:
- V zimním semestru je zařazen předmět Práce s informacemi v rozsahu 2 hodin týdně, je ohodnocen 2 kredity (semestr má 13 týdnů). Tento předmět zahrnuje oblasti: role médií ve vzdělávání, katalogizace a elektronické katalogy, bibliografické citace, bezpečnost práce s informacemi, práce s tiskem, televize jako zdroj informací, informace na internetu, uspořádání textu, text a hypertext. Specifikem kurzu bylo, že tematické celky vyučovali různí odborníci v dané oblasti. Pro studenty prezenčního studia naší školy to byla nová zkušenost, zpravidla jeden předmět vyučuje jeden pedagog.
- Do letního semestru je začleněn předmět Média a komunikace v rozsahu 2 hodin týdně, se 2 kredity (semestr má 13 týdnů). Tento předmět zahrnuje více okruhů, ale ty jsou tematicky propojené: komunikace, masová média, publikum, obsah médií, účinky masové komunikace, žánry v médiích, tisk, rozhlas, televize, zpravodajství, reklama. Předmět zabezpečuje jeden vyučující – externista.
Koncepce studijních opor vychází z náplně obou předmětů. Studijní texty jsou zpracovány tak, aby uzavřený tematický celek bylo možno vyučovat samostatně, například jako krátký kurz v systému celoživotního vzdělávání. Studijní texty jsou připraveny podle metodiky distančního vzdělávání – jedná se o samostatné studium, podporované studijními oporami. V textech jsou vedle výkladu také příklady a kontrolní otázky – slouží jako zpětná vazba, studující si sám ověří, jak pozorně studoval. Rovněž jsou zadány úkoly (korespondenční), podle nich jsou studenti hodnoceni. U každého úkolu je uvedena forma výstupu. Výsledky zasílají studenti prostřednictvím elektronické pošty (e-mailem) jako přílohu (attachement). Vyučující jim odpovídají rovněž elektronicky, avšak odevzdané úkoly rozebírají, diskutují a hodnotí na seminářích při prezenční výuce.
V původním projektu jsme plánovali, že vytvořené studijní materiály umístíme na webové stránky Ostravské univerzity, kde budou studentům přístupné po zadání hesla. Vzhledem k řadě důvodů, jsme se rozhodli některé studijní texty vydat rovněž tiskem:
- není dobře vyjasněna otázka autorských práv elektronických materiálů
- ne každý studující má neustále přístup k internetu
- snadněji se z tištěných textů čte (například v tramvaji)
- znovu ověření staré pravdy “že tištěný text je nenahraditelný”, autoři jsou mnohem pečlivější při formulování a úpravě textu, stejně tak i jejich recenzenti
a další.
Všechny studijní texty byly oponované z hlediska odborného i z hlediska vhodnosti pro distanční vzdělávání. Některé publikace byly vytištěné, všechny texty jsou vystaveny na našich webových stránkách.
O našich záměrech jsme referovali na seminářích a konferencích, současně jsou příspěvky vytištěny ve sbornících.
Na některé přednášky externistů pozvali i ostatní studenty. Pro pedagogickou veřejnost našeho regionu i ostatní zájemce jsme zorganizovali přednášku Mediální výchova doc. dr. Jana Jiráka z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Výstupy
Plánované výstupy bychom mohli shrnout do 4 skupin:
- Zavedení nových předmětů do studijních plánů Ostravské univerzity, formulování studijních plánů, osnovy.
- Vytipování literatury pro dané předměty, publikace jsou k dispozici studujícím v Univerzitní knihovně OU. Nákup některých knih, vhodných pro studium v obou předmětech, byl hrazen z prostředků Ostravské univerzity.
- Prezentace našich pedagogů na konferencích a seminářích:
- KAPOUNOVÁ, J., KAPOUN, P. Masová média a vzdělanost. In Information and Communication Technology in Education. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2001
- KAPOUNOVÁ, J. Informační příprava učitelů. In UNINFOS 2002. Žilina : Žilinská univerzita v Žiline, 2002
- KAPOUNOVÁ, J. Mediální výchova učitelů. In Pedagogický software 2002. České Budějovice : Scientific Pedagogical Publishing, 2002
- KAPOUNOVÁ, J., OLŠOVSKÁ, L. Média a komunikace. In Information and Communication Technology in Education. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2002
- Höflerová, E. The Hypertext in the Teaching-Learning Process. In Information and Communication Technology in Education. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2003
- Přednášky externích odborníků pro širší veřejnost:
- Hrazdilová, A. Rešerše a bibliografické citace.
- Jašek, R. Úvod do informační bezpečnosti.
- Jirák, J. Mediální výchova.
- Kapoun, P. Role médií ve vzdělávání.
- Olšovská, L. Jak pracují média – tisk, televize.
- Studijní texty. Byly připraveny následující studijní texty:
- Höflerová Eva: Text a hypertext v procesu učení
- Hrazdilová Alena: Bibliografická rešeršní činnost
- Jašek Roman: Ergonomie a hygiena práce při používání výpočetní techniky
- Jašek Roman: Úvod do informační bezpečnosti
- Kapoun Pavel: Mediální komunikace a vzdělávání
- Olšovská Lucie: Média a komunikace
- Vávrová Renata: Internet pro Vás
Všechny studijní opory jsou umístěny na webových stránkách Ostravské univerzity.
- Tištěné publikace. Vzhledem k řadě okolností jsme se rozhodli některé studijní materiály také vydat tiskem:
- Höflerová, E., Hrazdilová, A. Informační zdroje. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-247-2
- Jašek, R. Informační bezpečnost a ochrana zdraví při práci s výpočetní technikou. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-275-0
- Olšovská, L., Kapoun, P. Média, komunikace, vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-307-2
Výtisky jsou neprodejné.
- Hodnocení kurzů:
- studenty: byl připraven dotazník, který vyplňovali studenti obou kurzů
- pedagogy: vyučující, kteří participovali na práci v kurzech se krátce vyjádřili k výuce
- Veškeré výukové i doprovodné materiály jsou uloženy na CD-ROM.
Finanční zpráva
Veškeré prostředky 125 tis. byly vyčerpány.
Závěr
Hlavního cíle připravit a zahájit výuku předmětů, které přispějí k rozšíření všeobecné kompetence budoucích učitelů o mediální gramotnost bylo dosaženo. Byly připraveny a do učebních plánů Pedagogické fakulty Ostravské univerzity zahrnuty dva předměty:
- Práce s informacemi
- Média a komunikace
U prvního předmětu proběhla výuka v zimním semestru šk. roku 2002/2003 a 2003/2004, u druhého v letním semestru 2002/2003.
Studijní opory jsou umístěny na webových stránkách Ostravské univerzity. Některé tituly jsou rovněž vytištěny a vydány jako publikace s ISBN. Všechny texty jsou uloženy na CD-ROM.
Můžeme konstatovat, že nově zavedené předměty našly své místo ve studijních plánech Ostravské univerzity, vymezily svoji náplň a jsou pro ně připraveny studijní texty. Oba předměty se pokoušíme zasadit do studijních programů nových studijních oborů připravovaných k akreditaci.
S výsledky z tohoto projektu seznámíme i ostatní pedagogické fakulty v České republice.
Zveřejněno / aktualizováno: 19. 09. 2016