Gender Awareness in Media Education (G@ME)

  • program: SOCRATES, aktivita Comenius 2.1 (Trénink učitelů)
  • doba trvání: říjen 2006 – září 2009
  • www.project-game.eu
  • financuje Evropská komise

Popis

Objasnění názvu projektu - pojmem media jsou označeny ICT včetně multimedií, awareness pak znamená reflektování, posuzování a ovlivňování. Z výsledků řady výzkumů a stavu gender problematiky ve škole v zemích EU je zřejmé, že existuje objektivní potřeba zvýšení úrovně učitelů v reflektování, posuzování a ovlivňování genderových vlivů v oblasti ICT ve škole. Projekt navazuje na výsledky PISA 2003. Výchozí pozicí je neustálá nerovnost v edukaci v prostředí nových médií (ICT), vzniklá genderovými determinanty. Genderová rozmanitost, jeho silné a slabé stránky však nejsou obecně brány učiteli v procesu edukace v úvahu. Učitelé nevidí ani nechápou gender jako determinant edukačního procesu. Účelem projektu je přispět ke zvýšení, resp. k dosažení genderové sensibility učitelů a učitelek v oblasti ICT a jejich používání ve výuce. Následně pak rozpoznat genderové stereotypy a poukázat na možné způsoby jejich de-konstrukce. Projekt staví na konceptu potřeby vytváření genderově sensitivních přístupů ke komponentám edukace ve smyslu edukačního prostoru {edukační cíle, učivo, strategie výuky, prostředky výuky, psychostruktura, sociostruktura}, resp. ovlivňování těchto komponent v uvedeném genderově sensitivním smyslu.

Cíle

Cílem projektu je vybudování kompetencí učitelů pro reflektování, posuzování a ovlivňování genderových aspektů při využívání ICT ve výuce.

Dílčími cíli jsou vytvoření a rozvoj

  • schopností sebereflexe a diagnostikování genderově specifických interakcí,
  • schopností rozpoznání a de-konstrukce genderových stereotypů,
  • způsobů výuky k tzv. pedagogickému myšlení žáků,
  • jakož i schopností promýšlet a diskutovat genderovou problematiku v učitelské i studentské komunitě.

Zveřejněno / aktualizováno: 01. 12. 2016