Celoživotní vzdělávání

     
           
     

CŽV v rámci akreditovaných studijních programů podle § 60 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb.

Andragogika, bakalářské studium
Záměrem kurzu je seznámit se základními oblastmi andragogiky a vzdělávání dospělých, a to především se zaměřením na jednotlivé oblasti vzdělávání dospělých. Pozornost je věnována také aktuálním tématům vzdělávání dospělých, např. vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové přípravě edukačních aktivit pro dospělé.

Pedagogika předškolního věku, navazující magisterské studium
Kurz vytváří základy kompetencí k teoretické a výzkumné činnosti. Studující získají orientaci ve vzdělávacích a výchovných otázkách dítěte předškolního věku, ale také dítěte od narození do tří let a dítěte s odloženou školní docházkou. S vědomím četností dětí v přípravných třídách jsou studující připravováni k rozvíjení řeči a předčtenářské gramotnosti jako cestě k budoucímu vzdělávání se dítěte a připravujeme je ke vzdělávání dítěte v didaktice číselných a prostorových představ, v přípravě na čtení ve spojení s rozvojem grafomotoriky dítěte. V předmětech není opomenuta závažnost otázky inkluze, interkulturality a multikulturality v naší společnosti. Aktuální a potřebné se jeví zařazení předmětů s tematikou ochrany člověka za mimořádných událostí a příprava děti k řešení dopravních situací.

Sociální pedagogika, bakalářské studium
Kurz je zaměřen na přípravu kvalifikovaných odborníků na výchovu v jejím užším slova smyslu, jíž se zpravidla rozumí zaměření na morální chování a kultivaci emocionální stránky osobnosti člověka a jeho osobnostní rozvoj. V popředí přípravy je vize odborníka na výchovu s popředím zájmu o prostředí a faktory, které především z tohoto hlediska ovlivňují formování jedince. V praxi to mimo jiné znamená vytváření pokud možno souladu mezi potřebami jedince a společností a organizování optimálního a vhodného způsobu života v dané společnosti.

Sociální pedagogika, navazující magisterské studium
Kurz navazuje na koncepci bakalářského stupně studia oboru Sociální pedagogika. Na rozdíl od něj neposkytuje již široké základy oboru, ale studium je zaměřené na resocializaci a reedukaci (převýchovu) dětí, mládeže, příp. také dospělých. Připravuje absolventy schopné pedagogicky vést k pozitivnímu rozvoji především tzv. rizikové jedince a skupiny, kde je primárně zdrojem rizika nevhodné sociální prostředí.

Speciální pedagogika, bakalářské studium
Kurz je koncipován s cílem vybavit základními způsobilostmi a kompetencemi pro výkon povolání speciálního pedagoga. Základními způsobilostmi se rozumí orientace ve společenských jevech a v práci s handicapovanými osobami, schopnost aktualizovat své odborné vědomosti podle nejnovějších poznatků vědy a společenské praxe a ovládání teoretických základů výchovných a vzdělávacích metod a postupů, respektujících specifika vyplývající ze zdravotního postižení. Absolvent bude schopen samostatně analyzovat vybrané speciálně pedagogické problémy a navrhovat rozhodnutí pro jejich řešení. Získá rovněž dovednosti odborně komunikovat s různými subjekty (rodiči, zástupci státních, společenských a odborných institucí) za účelem porozumění systému práce s dětmi, mládeží a dospělými osobami se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách, mimoškolních zařízeních, v zařízeních poskytujících zdravotní a sociální péči.

Speciální pedagogika, navazující magisterské studium
Kurz navazuje na bakalářský studijní obor Speciální pedagogika na PdF OU. Kurz rozšiřuje a prohlubuje poznatky získané v rámci bakalářského studia a především se orientuje na schopnosti zvládnout aplikaci současných vědeckých poznatků. Rozšiřuje odborné kompetence v oblastech metodologie oboru, komunikačních technik, diagnostických a terapeutických metod jako předpokladu pro účinnou intervenci u dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dospělých osob se zdravotním postižením.

Učitelství odborných předmětů, bakalářské studium
Cílem kurzu učitelství odborných předmětů je připravit pro praktické vyučování u výuky na SOU a SOŠ. Uplatnění se předpokládá v kategoriích H , E a M oboru vzdělání poskytujících střední vzdělání s výučním listem a maturitou. Absolvent je vybaven potřebnými vědomostmi a dovednostmi pro práci zvoleného zaměření (obchod a služby nebo strojírenství a elektrotechnika) po stránce odborné a didaktické.

Učitelství odborných předmětů, navazující magisterské studium
Cílem kurzu je připravit podporu pro učitele odborných předmětů zvoleného zaměření pro výuku na středních odborných učilištích a středních odborných školách. Jejich uplatnění se předpokládá v kategoriích H, E a M oboru vzdělání poskytujících střední vzdělání s výučním listem a maturitou. Zaměření Strojírenství a elektrotechnika připravuje učitele strojírenských, materiálovědních a elektrotechnických předmětů. Zaměření Obchod a služby připravuje učitele pro předměty orientované na obchod a poskytování služeb.

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, magisterské studium
Cílem kurzu je poskytnout profesní kvalifikaci učitelům 1. stupně základní školy prostřednictvím systematického a cíleného rozvoje profesních znalostí a kompetencí. Obsah vychází z profesního profilu učitele primárního vzdělávání. Zaměřuje se na rozvoj odborných znalostí deklarativních, procedurálních a kontextuálních, které respektují jak požadavky profese v oblasti rolí, činností a způsobilostí učitele, tak vývojová specifika a vzdělávací potřeby žáků mladšího školního věku. Obsah má interdisciplinární charakter. Teoretická, oborově didaktická i praktická složka mají v obsahové struktuře oboru plnohodnotné postavení. Respektována jsou jak teoretická východiska pedagogiky, psychologie a souvisejících humanitních, společenských a přírodních věd, tak požadavky pedagogické praxe v oblasti primárního vzdělávání. Těžiště oborových didaktik je zaměřeno na předměty, které se vyučují na 1. stupni základní školy.

Učitelství pro mateřské školy, bakalářské studium
Jedná se o profesně orientovaný kurz. Je uskutečňován mj. dialogem ve workshopech, seminářích, v menších studijních skupinách s možností individuálních konzultací a kontaktů s pedagogem.
Kurz je tvořen škálou povinných předmětů, které tvoří základ studia, v nichž se studující teoreticky seznamují se základy vědeckých, uměleckých i filosofických disciplín. Poskytuje aktuální informace o současných základních legislativních dokumentech týkajících se řízení, personalistiky, bezpečnosti práce, požární problematiky školských subjektů. Tvořivě rozvíjí specifické schopnosti a talent v estetických předmětech, ve zdravotně tělovýchovné a kognitivní oblasti, a to ve prospěch odborného přístupu k dítěti. Odpovídající úroveň profesionální práce s nejmenšími dětmi vyžaduje kromě obecných i specifické předpoklady určované kurikulem pro předškolní vzdělávání.
Studující si osvojuje osobnostně humanistický model učitelství dítěte ve věku před vstupem do povinného vzdělávání. Klade se důraz na sebereflexi vlastní pedagogické činnosti a reflexe činností dětí, na funkční spojování teoretických poznatků a vytvářených praktických kompetencí. Rostoucí pedagogickou zkušenost studující promítnou do pedagogické tvořivosti v pedagogickém projektu, řešení pedagogického problému, také do převzetí odpovědnosti za své další profesní sebevzdělávání.
Absolventi jsou vybaveni potřebnými kompetencemi pro jednotlivé role ve školských i dalších zařízeních profesionálně se zabývajícími dítětem ve věku do 7 let.