Celoživotní vzdělávání

     
               
     


Andragogika, bakalářské studium
Záměrem kurzu je seznámit se základními oblastmi andragogiky a vzdělávání dospělých, a to především se zaměřením na jednotlivé oblasti vzdělávání dospělých. Pozornost je věnována také aktuálním tématům vzdělávání dospělých, např. vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové přípravě edukačních aktivit pro dospělé.

Kariérové poradenství prakticky
Obsah kurzu pokrývá témata, jež prohlubují a rozvíjejí dovednosti pedagogů uplatnit prakticky získané poznatky z oblasti plánování a volby profesní dráhy v procesu vzdělávání v oblasti Člověk a svět práce Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a v přímé poradenské práci s žáky v institucích počátečního vzdělávání.
Studium je členěno do 3 nezávislých a 1 závěrečného modulu, každý z nich obsahuje 2 bloky.
Studium obsahuje moduly:
  • Východiska kariérového poradenství, zabývá se kariérovým rozvojem, etapami kariérového poradenství a kompetencemi pro kariérové poradenství
  • Individuální poradenství, zabývá se psychodiagnostickými metodami a vedením rozhovoru v poradenství
  • Člověk a trh práce, zabývá se trhem práce, kariérním informováním a znevýhodněním na trhu práce
  • Poradenství ve školním prostředí, zabývá se skupinovou prací v poradenství a plánem poradenských aktivit


Kurz Basic handball – pro pedagogické i nepedagogické pracovníky – Karviná a Polanka nad Odrou
Kurz je určen všem pedagogickým pracovníkům, kteří se chtějí seznámit se současnými trendy výuky (mini)házené, nebo využít transferového efektu při výuce dalších míčových a jiných her.

Kurz Basic handball – pro pedagogické pracovníky – Brno
Kurz je určen všem pedagogickým pracovníkům, kteří se chtějí seznámit se současnými trendy výuky (mini)házené, nebo využít transferového efektu při výuce dalších míčových a jiných her.

Kurz Hejného edukační metody v matematice
Podstatou vyučování orientovaného na budování schémat (VOBS) v matematice 1. stupně ZŠ podle prof. M. Hejného je tedy: 1) dobrá znalost všech didaktických prostředí jak sémantických, tak strukturálních, která nesou obsah matematického učiva a která zajišťují žákům dobré porozumění pojmům, vztahům, procesům a situacím, a to v souvislostech a v propojení na bohaté množství kontextů; 2) dobrá schopnost důsledně aplikovat konstruktivistický edukační styl. V tomto bodu je samozřejmě zahrnuta i schopnost individualizovat výuku podle úrovně každého žáka. Účastníci kurzu pro učitele Hejného metody vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na (a) seznámení se se základními matematickými prostředími na takové úrovni, aby mohli začít vyučovat matematiku metodou VOBS, aby úlohy z jednotlivých prostředí uměli sami řešit, (b) principy výuky Hejného metodou tak, aby uměli vést žáky objevitelskou cestou a uměli individualizovat výuku, tj. formulovat úlohy přiměřené obtížnosti pro každého žáka, (c) rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl.

Kurz Instruktor / instruktorka lezení na umělých stěnách 74-031-M
Kurz je určen pro lezce, věk min 18 let, se zkušenostmi s lezením na umělé stěně i na skalách, kteří chtějí získat licenci pro profesní kvalifikaci INSTRUKTOR/INSTRUKTORKA LEZENÍ NA UMĚLÝCH STĚNÁCH 74-031-M. Platnost kvalifikace – neomezeně. Více informací na Instruktor/instruktorka lezení na umělých stěnách - Národní soustava kvalifikací. Součástí kurzu je závěrečná zkouška u autorizované osoby.

Kurz základního snowboardingu - pro pedagogické i nepedagogické pracovníky
Kurz je určen pedagogickým pracovníkům se zájmem o získání licence Základní školní snowboarding. Kurz je určen i ostatním zájemcům z řad široké veřejnosti se zájmem o získání licence Základní snowboarding.

Kurz základního školního lyžování - mimo pedagogické pracovníky
Kurz je určen pro lyžařskou veřejnost, která chce získat licenci (nebo prodloužit) INSTRUKTOR ZÁKLADNÍHO LYŽOVÁNÍ a chce se také seznámit se současnými trendy v lyžování a jeho výuce.

Kurz základního školního lyžování - pro pedagogické pracovníky
Kurz je uručen pro zájemce o získání licence „Instruktor školního lyžování“ z řad učitelů a pedagogických pracovníků, kteří nemají aprobaci tělesná výchova.

Metody efektivní přípravy organismu na fyzickou zátěž
Kurz je určen pro studenty a zaměstnance OU, učitele TV, trenéry a další zájemce z řad široké veřejnosti, kteří se chtějí seznámit se současnými trendy efektivní přípravy organismu na fyzickou zátěž.

Odborné předměty se zaměřením na vzdělávání, bakalářské studium
Kurz je určen pro zájemce, kteří usilují získat kvalifikaci pro výuku praktického vyučování SOU a SOŠ v oborech poskytujících střední vzdělávání s výučním listem a maturitou. Absolvent získá odborné pedagogické znalosti a kompetence pro práci ve zvolené specializaci (obchod a služby nebo strojírenství a elektrotechnika). Toto studium je podmíněno placením školného a je definováno vysokoškolským zákonem §60 o celoživotním vzdělávání.

Pedagogika předškolního věku, navazující magisterské studium
Kurz vytváří základy kompetencí k teoretické a výzkumné činnosti. Studující získají orientaci ve vzdělávacích a výchovných otázkách dítěte předškolního věku, ale také dítěte od narození do tří let a dítěte s odloženou školní docházkou. S vědomím četností dětí v přípravných třídách jsou studující připravováni k rozvíjení řeči a předčtenářské gramotnosti jako cestě k budoucímu vzdělávání se dítěte a připravujeme je ke vzdělávání dítěte v didaktice číselných a prostorových představ, v přípravě na čtení ve spojení s rozvojem grafomotoriky dítěte. V předmětech není opomenuta závažnost otázky inkluze, interkulturality a multikulturality v naší společnosti. Aktuální a potřebné se jeví zařazení předmětů s tematikou ochrany člověka za mimořádných událostí a příprava děti k řešení dopravních situací.

Rozdílové studium speciální pedagogiky
Účastníci rozdílového studia budou seznámeni se základními otázkami speciální pedagogiky jako předstupněm pro následné navazující magisterské studium speciální pedagogiky na PdF OU. Vzdělávací plán obsahuje souhrn základních speciálně pedagogických předmětů (např. Speciální pedagogika, Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství, Logopedie, Surdopedie, Psychopedie, Oftalmopedie a další). Východiskem pro pochopení zdravotních obtíží jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami je základní orientace v medicínské oblasti, proto jsou do plánu začleněny také předměty Biologie člověka a Psychopatologie. Nedílnou součástí studia je i asistentská praxe, díky které bude mít student možnost přímé práce s jedinci se speciálními potřebami.

Sociální pedagogika, bakalářské studium
Kurz je zaměřen na přípravu kvalifikovaných odborníků na výchovu v jejím užším slova smyslu, jíž se zpravidla rozumí zaměření na morální chování a kultivaci emocionální stránky osobnosti člověka a jeho osobnostní rozvoj. V popředí přípravy je vize odborníka na výchovu s popředím zájmu o prostředí a faktory, které především z tohoto hlediska ovlivňují formování jedince. V praxi to mimo jiné znamená vytváření pokud možno souladu mezi potřebami jedince a společností a organizování optimálního a vhodného způsobu života v dané společnosti.

Sociální pedagogika, navazující magisterské studium
Kurz navazuje na koncepci bakalářského stupně studia oboru Sociální pedagogika. Na rozdíl od něj neposkytuje již široké základy oboru, ale studium je zaměřené na resocializaci a reedukaci (převýchovu) dětí, mládeže, příp. také dospělých. Připravuje absolventy schopné pedagogicky vést k pozitivnímu rozvoji především tzv. rizikové jedince a skupiny, kde je primárně zdrojem rizika nevhodné sociální prostředí.

Speciální pedagogika, bakalářské studium
Kurz je koncipován s cílem vybavit základními způsobilostmi a kompetencemi pro výkon povolání speciálního pedagoga. Základními způsobilostmi se rozumí orientace ve společenských jevech a v práci s handicapovanými osobami, schopnost aktualizovat své odborné vědomosti podle nejnovějších poznatků vědy a společenské praxe a ovládání teoretických základů výchovných a vzdělávacích metod a postupů, respektujících specifika vyplývající ze zdravotního postižení. Absolvent bude schopen samostatně analyzovat vybrané speciálně pedagogické problémy a navrhovat rozhodnutí pro jejich řešení. Získá rovněž dovednosti odborně komunikovat s různými subjekty (rodiči, zástupci státních, společenských a odborných institucí) za účelem porozumění systému práce s dětmi, mládeží a dospělými osobami se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách, mimoškolních zařízeních, v zařízeních poskytujících zdravotní a sociální péči.

Speciální pedagogika, navazující magisterské studium
Kurz navazuje na bakalářský studijní obor Speciální pedagogika na PdF OU. Kurz rozšiřuje a prohlubuje poznatky získané v rámci bakalářského studia a především se orientuje na schopnosti zvládnout aplikaci současných vědeckých poznatků. Rozšiřuje odborné kompetence v oblastech metodologie oboru, komunikačních technik, diagnostických a terapeutických metod jako předpokladu pro účinnou intervenci u dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dospělých osob se zdravotním postižením.

Studium k rozšíření odb. kvalifikace zaměřené na speciálně pedagog., výchov. a vzděl. čin. ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a stud. se spec. vzděl. potřebami (pro kvalifikované uč. prakt. vyučování, uč. odbor. výcviku, uč. MŠ a vychovatele)
Účastníci budou seznámeni s problematikou speciální pedagogiky a s využitím jejího předmětu pro vytváření základních profesních dovedností (práce s mládeží se specifickými vzdělávacími potřebami). Učební plán obsahuje následující předměty: základy speciální pedagogiky, školní obtíže v učení a chování, aktuální pedagogická a psychologická témata ve vzdělávání, současné trendy ve speciální pedagogice, psychopedie, somatopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, speciálněpedagogická diagnostika, poradenství a intervence, speciálněpedagogická praxe.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na přípravu učitelů 1. stupně ZŠ
Absolvent programu je způsobilý kvalifikovaně vyučovat všem předmětům učebního plánu 1. stupně základní školy. Cíle a obsah programu vychází z profilu absolventa učitele 1. stupně ZŠ, který je koncipován jako systém profesních kompetencí. Obsah studijního programu je tvořen systémem složek s interdisciplinárním charakterem. Těžiště je v pedagogicko psychologické a oborově didaktické přípravě. Jádrem pedagogicko psychologické složky jsou předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, jež svým profesionalizačním zaměřením respektují vývojová a osobnostní specifika dětí mladšího školního věku a specifika procesů výchovy a vzdělávání v období primárního stupně vzdělávání. Respektovány jsou rovněž možnosti a potřeby inkluzivního vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Složka oborově didaktická vychází ze struktury vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dílčí předměty odpovídající vzdělávacím oblastem jsou koncipovány jako systém deklarativních znalostí oboru a didaktických znalostí obsahu.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na přípravu učitelů mateřské školy
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výkon učitelského povolání v mateřské škole a vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi potřebnými pro výkon profese učitele v MŠ. Absolvent studijního programu získá specifické teoretické odborné znalosti v oblasti předškolní pedagogiky, psychologie dítěte předškolního věku a speciální pedagogiky, seznámí se také se soudobou pedagogickou teorií, s normativními i metodickými materiály pro vzdělávání dítěte v preprimárním věku. Dokáže porozumět procesům vývoje a rozvoje dítěte předškolního věku a orientuje se ve způsobu edukace dítěte v předškolním období a seznámí se s principy a specifiky alternativního vzdělávání v ČR. Absolvent studijního oboru bude schopen profesionálně pracovat s dítětem daného věkového období, tvořit dlouhodobé edukační projekty, identifikovat dítě nadané, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále dokáže diagnostikovat, motivovat a regulovat procesy učení se dítěte předškolního věku vzhledem k jeho aktuálnímu individuálnímu vývoji, potřebám a možnostem, se zřetelem na jeho harmonický rozvoj. Závěr studia: Ústní závěrečná zkouška a obhajoba závěrečné písemné práce. Ukončení studia: Po úspěšném zakončení studia absolventi obdrží osvědčení o pedagogické způsobilosti pro kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami v komb. formě vzděl. – (pro absolventy VŠ s ped. zam.)
Jde o rozšiřující vysokoškolské učitelské studium o obor „speciální pedagogika“, které je určeno učitelům a dalším pedagogickým pracovníkům ve školách se speciálním vzděláváním. V průběhu studia je povinná specializace: vzdělávání žáků s mentálním postižením a dále výběr jedné ze čtyř povinně-volitelných specializací, a to: vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování a žáků nadaných, vzdělávání žáků s poruchami chování a s projevy rizikového chování, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením a vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami (viz příloha učebního plánu). Posluchač volí jednu specializaci.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku ČESKÉHO JAZYKA – způsobilost k výuce na 2. stupni ZŠ
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno kvalifikovaným učitelům 1. stupni ZŠ k získání způsobilosti vyučovat na jiném stupni školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Vzhledem k návaznosti na 1. st. ZŠ je zdůrazněna obecná didaktika pro 2. st. ZŠ. Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku ČESKÉHO JAZYKA– způsobilost k výuce dalšího předmětu na 2. stupni ZŠ
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

Studium k výkonu specializované činnosti – koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií
Vzdělávacím cílem je získání a rozšíření kompetencí účastníka k metodickému vedení pedagogických pracovníků školy v oblasti účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, tvorby koncepčních dokumentů školy s ohledem na využívání ICT, kvalifikovaného plánování a řízení naplnění standardu ICT služeb dle Standardu studia k výkonu specializované činnosti koordinace v oblasti IKT dle § 9 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. Účastník získá kompetence pro vedení lidí k zavádění digitálních technologií do života školy a k jejich efektivnímu využívání pro výuku a učení žáků. Získá kompetence mentorské, koučovací a lektorské. Naučí se, jak řídit procesy a projekty související s integrací digitálních technologií do školního prostředí. Získá základní technologické znalosti v oblastní ICT ve školství.

Studium k výkonu specializované činnosti – prevence sociálně patologických jevů
Cílem je připravit školní metodiky prevence tak, aby: rozeznali a sami vyhledávali žáky s rizikem vzniku sociálně nežádoucího chování, procovali s jedincem a třídou ve smyslu prevence, doporučovali pro žáky i třídy odborné intervence, spolupracovali se školskými poradenskými zařízeními a institucemi specializovanými na práci s rizikovou mládeží. Vzdělávací cíl vyplývá ze standardu MŠMT a z požadavků škol na území Moravskoslezského kraje. Vzdělávací program je zaměřen na splnění kvalifikačních předpokladů učitelů, kteří vykonávají (nebo by chtěli vykonávat) funkci školního metodika prevence. Konkrétně se studium zaměřuje na podporu a rozvoj odborných klíčových kompetencí těchto pedagogických pracovníků pro práci s rizikovými jedinci a skupinami.

Studium pedagogiky pro pedagogy volného času vykonávající komplexní přímou pedagogickou činnost
Studium je zaměřeno na vytváření všeobecné, odborné a zejména pedagogicko-psychologické způsobilosti s důrazem na rozvoj osobnosti pedagogického pracovníka prostřednictvím prožitkových aktivit psychoterapeutického a zájmového charakteru, které vedou k formování všech složek jeho osobnosti. V průběhu studia absolventi získají odborné znalosti z pedagogicko-psychologického základu s důrazem na sociální pedagogiku, pedagogiku volného času, zvládání problémového chování a vybrané oblasti psychologie. Dále si absolvent osvojí odborné dovednosti především z oblasti komunikačních strategií, zážitkové pedagogiky a řešení specifických a náročných pedagogických situací.

Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy
Rozsah studia je 300 vyučovacích hodin. Z toho 150 hodin výuka a 150 hodin řízená a reflektovaná praxe. Z celkového rozsahu 150 h praxí musí 70 h probíhat v přímé výuce žáků (z toho min. 40 h vedením samostatné výuky nebo realizací dílčí části hodiny formou párové výuky, 30 h pak pozorováním výuky nebo asistenčními činnostmi v jejím průběhu). Zbylých 80 h je věnováno plánování a reflexi výuky. Pokud je účastník programu zaměstnán ve škole, musí ze 70 h praxe konat 20 h mimo školu, ve které je zaměstnán.
Obsah studia je v souladu se Standardem studia pedagogiky k získání kvalifikace učitele 2. st. ZŠ a SŠ (2023). Studující získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogických a psychologických věd (obecná pedagogika, profese učitele, obecná a vývojová psychologie, pedagogická a sociální psychologie, psychopatologie). Aktivně budou řešena témata práce s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami (speciální pedagogika) i s žáky z prostředí sociálních nerovností, děti s rizikovým chováním a nekázní (sociální pedagogika). Na pedagogicko-psychologickou oblast navazují obecně didaktické předměty (práce s digitálními zdroji, komunikativní dovednosti při vedení třídy, obecná didaktika s následnou hospitační praxí a předmět kurikulum). Těžištěm celého studia jsou především oborově orientované didaktické předměty a na ně navazující řízené a reflektované praxe.
Oborové didaktiky jsou nabízeny v následujících vzdělávacích oblastech (dále jen VO) a odborných specifikacích:
  • jazykové zaměření (VO Jazyk a jazyková komunikace se zaměřením na český jazyk a literaturu, z cizích jazyků pouze anglický a německý jazyk)
  • přírodovědné zaměření (VO Člověk a příroda)
  • společenskovědné zaměření (VO Člověk a společnost)
  • ekonomické zaměření (VO Člověk a svět práce, VO Ekonomické vzdělávání - SOŠ)
  • technické zaměření (VO Člověk a svět práce – ZŠ, VO Odborné vzdělávání – technicky zaměřené předměty SOŠ)
Podrobné informace k programu si prostudujte v Informacích o vzdělávacích programech a kurzech CIT#ICO#pdf

Studium pedagogiky pro učitele praktického vyučování střední školy a učitele odborného výcviku střední školy
Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace učitele odborného výcviku a učitele praktického vyučování v rozsahu, který umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.

Studium pedagogiky pro vychovatele
Studium je zaměřeno na vytváření všeobecné, odborné a zejména pedagogicko-psychologické způsobilosti s důrazem na rozvoj osobnosti pedagogického pracovníka prostřednictvím prožitkových aktivit psychoterapeutického a zájmového charakteru, které vedou k formování všech složek jeho osobnosti. V průběhu studia absolventi získají odborné znalosti z pedagogicko-psychologického základu s důrazem na sociální a speciální pedagogiku, zvládání problémového chování a vybrané oblasti psychologie. Dále si absolvent osvojí odborné dovednosti především z oblasti komunikačních strategií, zážitkové pedagogiky a řešení specifických a náročných pedagogických situací.

Studium pro ředitele škol a školských zařízení
Cílem zákonem vyžadovaného kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení je připravit účastníky studia na zvládnutí počátečního období výkonu funkce ředitele školy (vedoucího pracovníka školy a školského zařízení), tj. převzetí funkce a její výkon v adaptačním období do rozvinutí manažerských kompetencí vlivem praxe a dalšího profesního vzdělávání. Obsahem vzdělávání jsou standardem předepsaná témata: Základní právní předpisy a jejich aplikace ve školství, Pracovní právo, Financování školy, Organizace školy a pedagogického procesu.

Studium pro výchovné poradce
Studium je koncipováno v souladu s vyhláškou č. 317/2005 Sb., se Standardem Studia pro výchovné poradce a nejnovějšími legislativními úpravami upravujícími činnost výchovných poradců. Je tvořeno čtyřmi základními moduly: 1. Právo a školské předpisy pro VP, 2. Teorie a organizace výchovného poradenství, metodika, práce výchovného poradce, 3. Kariérové poradenství, 4. Poradenská praxe. V rámci těchto modulů jsou zařazeny dílčí disciplíny, jejichž přehled je uveden v učebním plánu studia.

U3V – Anglický jazyk pro mírně pokročilé II
Kurz nabízí další rozvíjení všech složek anglického jazyka, především gramatiky, slovní zásoby a jazykových dovedností (tj. mluvení poslech, čtení a psaní). Důraz je kladen na prohloubení komunikativních kompetencí v běžných situacích všedního dne. Tento kurz navazuje na program U3V - Anglický jazyk pro mírně pokročilé I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.

U3V – Anglický jazyk pro středně pokročilé I a II
Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti. Kromě obecné angličtiny si rozšíří i profesní slovní zásobu a frazeologii. Práce v hodinách bude vycházet ze zajímavých textů a prezentací. Studijní materiály jsou součástí kurzu.

U3V – Anglický jazyk pro věčné začátečníky I a II
Tyto kurzy jsou určeny pro zájemce, kteří s angličtinou už začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší úrovni. Rovněž tak je určen těm, kteří by si chtěli zvýšit své jazykové i komunikační kompetence bez ohledu na předchozí jazykové vzdělání. Obsahem kurzu je vyvážená nabídka konverzace (cestování, volný čas, kultura, rodina), gramatiky i lexika. Lektoři budou připraveni uzpůsobit obsah jednotlivých hodin potřebám a požadavkům zúčastněných.

U3V – Anglický jazyk pro věčné začátečníky II
Kurz je určen pro zájemce, kteří s angličtinou už začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší úrovni. Rovněž tak je určen těm, kteří by si chtěli zvýšit své jazykové i komunikační kompetence bez ohledu na předchozí jazykové vzdělání. Obsahem kurzu je vyvážená nabídka konverzace (cestování, volný čas, kultura, rodina), gramatiky i lexika. Lektoři budou připraveni uzpůsobit obsah jednotlivých hodin potřebám a požadavkům zúčastněných. Tento kurz navazuje na program U3V – Anglický jazyk pro věčné začátečníky I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.

U3V – Kalokagathia I a II
V zimním semestru je program zaměřen na praktické hudební a literární činnosti směřující k duševní a tělesné harmonii a dokonalosti. Praktické hudební činnosti programu reprezentují dílčí složky hudební výchovy – rytmický výcvik, sborový zpěv a základy dirigování, hudebně-pohybovou / taneční výchovu. Absolvování programu nevyžaduje předchozí praktické hudební zkušenosti frekventantů, např. hru na hudební nástroj, znalost notopisu apod. Literární část programu se zabývá propojením literatury s výtvarným uměním a hudbou a v neposlední řadě také současnými komunikačními trendy ve společnosti.
Program letního semestru je zaměřen na praktické pohybové činnosti, individuálně přizpůsobené účastníkům programu. V rámci praktické výuky si posluchači aktivně vyzkouší různé pohybové aktivity, které jsou vhodné pro udržení tělesné zdatnosti.

U3V – Konverzace v anglickém jazyce I a II
Tento kurz předpokládá již aktivní znalost anglického jazyka, která umožňuje komunikaci v základních životních situacích. Výuka bude probíhat formou debat a diskusí na aktuální témata, jejichž východiskem budou zajímavé texty a prezentace. Kromě obecné angličtiny bude věnována pozornost i profesní slovní zásobě a frazeologii.

U3V – Konverzace v anglickém jazyce II
Tento kurz předpokládá již aktivní znalost anglického jazyka, která umožňuje komunikaci v základních životních situacích. Výuka bude probíhat formou debat a diskusí na aktuální témata, jejichž východiskem budou zajímavé texty a prezentace. Kromě obecné angličtiny bude věnována pozornost i profesní slovní zásobě a frazeologii. Tento kurz navazuje na program U3V – Konverzace v anglickém jazyce I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.

U3V – Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na kresbu II
Ateliér je zaměřen na praktické výtvarné činnosti v kresbě a grafice. Frekventanti se mohou přihlásit, i když před tím nikdy nekreslili. Kurz klade velký důraz na individuální přístup k posluchačům. Rozvíjí je v oblasti výtvarného reálného zobrazení podle předlohy nebo v rovině představy. Výuka seznamuje se základními technikami v kresbě a grafice. (Kresba tužkou, přírodním a umělým uhlem, fixem, tuší, dřívkem, štětcem, otisky, monotypy, kombinované techniky). Vedoucí ateliéru má zkušenosti s vedením tohoto typu kurzů. Celý kurz je nastaven podle individuální domluvy s frekventanty. Tento kurz navazuje na program U3V - Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na kresbu I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.

U3V – Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na malbu II
Ateliér je zaměřen na praktické výtvarné činnosti v malbě. Frekventanti se mohou přihlásit, i když před tím nikdy nemalovali. Kurz klade velký důraz na individuální přístup k posluchačům. Rozvíjí je v oblasti výtvarného reálného zobrazení podle předlohy nebo v rovině představy. Výuka seznamuje se základními technikami v malbě. (Akvarel, tempera, kvaš, olejomalba, malba akrylem, kombinované techniky). Vedoucí ateliéru má zkušenosti s vedením tohoto typu kurzů. Celý kurz je nastaven podle individuální domluvy s frekventanty. Tento kurz navazuje na program U3V - Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na malbu I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.

U3V – Německý jazyk – věční začátečníci II
Kurz je určen pro zájemce s úrovní němčiny alespoň na A1.1, a také pro všechny, kteří chtějí lépe komunikovat v němčině. Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti na úrovni tzv. věčných začátečníků, tedy na A1.1/A1.2. Kurz je určen těm zájemcům, kteří s němčinou již v minulosti začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší jazykové úrovni. Tento kurz navazuje na program U3V - Německý jazyk – věční začátečníci I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.

U3V – Německý jazyk komunikativně II
Kurz je určen pro zájemce s úrovní v němčině na A2.1, a také pro všechny, kteří chtějí lépe komunikovat v němčině. Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti převážně komunikativně na středně pokročilé úrovni, tedy na A2.2/B1.1. Kurz bude zaměřen primárně na osvojení komunikativní úrovně jazyka v běžných každodenních situacích. Osvojení slovní zásoby a frazeologie z obecné němčiny, která je navázána na gramatické jevy, jež jsou vysvětleny a upevněny v kontextu této slovní zásoby, slouží jako základ pro komunikaci, potažmo konverzaci na daná témata. Součástí lekcí jsou poslechová či vizuální cvičení, která spojují požadavek gramatických znalostí a znalost probírané slovní zásoby pro užití v reálném prostředí. V rámci těchto cvičení je rozvíjena fonetická stránka jazyka a nácvik správné výslovnosti. Základem pro tento kurz je učebnice němčiny, součástí kurzu jsou také vlastní doplňkové výukové materiály lektora. Tento kurz navazuje na program U3V - Německý jazyk komunikativně I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.

U3V – Pokročilá konverzace v anglickém jazyce – English Club I a II
Toto jazykové společenství je určeno všem zájemcům o anglický jazyk, kteří se tomuto jazyku již delší dobu věnují a stále chtějí rozvíjet své jazykové schopnosti a dovednosti. Účastníkům umožňuje setkávat se s lidmi podobného věku i podobných zájmů, s nimiž budou vzájemně komunikovat o tématech jim blízkých. Východiskem budou například aktuální zprávy, kulturní události, literární texty a také náměty z řad účastníků.

U3V – Pokročilá konverzace v anglickém jazyce – English Club II
Toto jazykové společenství je určeno všem zájemcům o anglický jazyk, kteří se tomuto jazyku již delší dobu věnují a stále chtějí rozvíjet své jazykové schopnosti a dovednosti. Účastníkům umožňuje setkávat se s lidmi podobného věku i podobných zájmů, s nimiž budou vzájemně komunikovat o tématech jim blízkých. Východiskem budou například aktuální zprávy, kulturní události, literární texty a také náměty z řad účastníků. Tento kurz navazuje na program U3V - Pokročilá konverzace v anglickém jazyce - English Club I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.

U3V – Přednáškový cyklus II
Dvouletý přednáškový cyklus nabízí programy vycházející z akreditovaných oborů pedagogické fakulty. Účastníci vzdělávání jsou přiměřenou formou seznamováni s vývojem univerzitního poznávání v tématech, se kterými se starší lidé aktuálně v životě setkávají a jejichž hlubší poznání, o němž dostávají zpětnou vazbu, jim život usnadňuje a obohacuje. Tento kurz navazuje na program U3V – Přednáškový cyklus I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.

Učitelství odborných předmětů, navazující magisterské studium
Tento kurz je určen pro učitele odborných předmětů na středních odborných učilištích a středních odborných školách. Jejich uplatnění se předpokládá v kategoriích H, E a M oboru vzdělání poskytujících střední vzdělání s výučním listem a maturitou.

Studium se dělí na specializace:
Specializace Strojírenství a elektrotechnika připravuje učitele strojírenských, elektrotechnických, a oborových předmětů.
Specializace ekonomického směru Obchod a služby připravuje učitele pro předměty orientované na obchod a sektoru služeb.

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, magisterské studium
Cílem kurzu je poskytnout profesní kvalifikaci učitelům 1. stupně základní školy prostřednictvím systematického a cíleného rozvoje profesních znalostí a kompetencí. Obsah vychází z profesního profilu učitele primárního vzdělávání. Zaměřuje se na rozvoj odborných znalostí deklarativních, procedurálních a kontextuálních, které respektují jak požadavky profese v oblasti rolí, činností a způsobilostí učitele, tak vývojová specifika a vzdělávací potřeby žáků mladšího školního věku. Obsah má interdisciplinární charakter. Teoretická, oborově didaktická i praktická složka mají v obsahové struktuře oboru plnohodnotné postavení. Respektována jsou jak teoretická východiska pedagogiky, psychologie a souvisejících humanitních, společenských a přírodních věd, tak požadavky pedagogické praxe v oblasti primárního vzdělávání. Těžiště oborových didaktik je zaměřeno na předměty, které se vyučují na 1. stupni základní školy.

Učitelství pro mateřské školy, bakalářské studium
Jedná se o profesně orientovaný kurz. Je uskutečňován mj. dialogem ve workshopech, seminářích, v menších studijních skupinách s možností individuálních konzultací a kontaktů s pedagogem.
Kurz je tvořen škálou povinných předmětů, které tvoří základ studia, v nichž se studující teoreticky seznamují se základy vědeckých, uměleckých i filosofických disciplín. Poskytuje aktuální informace o současných základních legislativních dokumentech týkajících se řízení, personalistiky, bezpečnosti práce, požární problematiky školských subjektů. Tvořivě rozvíjí specifické schopnosti a talent v estetických předmětech, ve zdravotně tělovýchovné a kognitivní oblasti, a to ve prospěch odborného přístupu k dítěti. Odpovídající úroveň profesionální práce s nejmenšími dětmi vyžaduje kromě obecných i specifické předpoklady určované kurikulem pro předškolní vzdělávání.
Studující si osvojuje osobnostně humanistický model učitelství dítěte ve věku před vstupem do povinného vzdělávání. Klade se důraz na sebereflexi vlastní pedagogické činnosti a reflexe činností dětí, na funkční spojování teoretických poznatků a vytvářených praktických kompetencí. Rostoucí pedagogickou zkušenost studující promítnou do pedagogické tvořivosti v pedagogickém projektu, řešení pedagogického problému, také do převzetí odpovědnosti za své další profesní sebevzdělávání.
Absolventi jsou vybaveni potřebnými kompetencemi pro jednotlivé role ve školských i dalších zařízeních profesionálně se zabývajícími dítětem ve věku do 7 let.