Celoživotní vzdělávání

     
           
     

Studium ke splnění kvalifikačních předpokladů - specializační studium

Doplňující didaktické studium německého jazyka
Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti oborové didaktiky německého jazyka. Studium je zaměřeno na problematiku dosažení vzdělávacích cílů ve všech čtyřech jazykových dovednostech žáků, tj. v porozumění písemnému projevu (čtení) a ústnímu projevu (poslech) a v samostatném písemném a ústním projevu s rozlišením pro jednotlivé věkové skupiny žáků (výstupem učitelské portfolium). Účastníci programu se seznámí i se základy managementu výuky příslušného cizího jazyka ve třídě a s nejnovějšími trendy ve výuce německého jazyka. Získají rovněž praktické dovednosti potřebné pro efektivní práci s žáky se SPU.

Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ
Účastníci kurzu pro učitele Hejného metody vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na (a) seznámení se se základními matematickými prostředími na takové úrovni, aby mohli začít vyučovat matematiku metodou VOBS, aby úlohy z jednotlivých prostředí uměli sami řešit, (b) principy výuky Hejného metodou tak, aby uměli vést žáky objevitelskou cestou a uměli individualizovat výuku, tj. formulovat úlohy přiměřené obtížnosti pro každého žáka, (c) rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl.

Prevence sociálně patologických jevů
Vzdělávací cíl vyplývá ze Standardu MŠMT pro studium k výkonu specializovaných činností a z požadavků škol na území Moravskoslezského kraje. Cílem je prohloubit, rozšířit a aktualizovat vědomosti a zejména dovednosti učitelů pro práci s dětmi s rizikem vzniku sociálně nežádoucího chování a to jak s jednotlivcem, tak se skupinou (třídou), dále připravit školní metodiky prevence tak, aby dokázali sami vyhledávat tyto žáky, doporučovat pro žáky i třídy odborné intervence, spolupracovat se školskými poradenskými zařízeními a institucemi specializovanými na práci s rizikovou mládeží. V průběhu druhého semestru vypracují účastníci studia práci se zaměřením na specifika strategie primární prevence ve školství a  tvorby školního vzdělávacího programu prevence sociálně patologických jevů. Celkově program zahrnuje 250 hodin prezenční výuky a praxe (včetně stáží na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc).

Specializační studium pro vedoucí pedagogické pracovníky - školský management
Vzdělávacím cílem studia pro vedoucí pedagogické pracovníky - školského managementu je v souladu s § 7 vyhl. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků zajistit, aby jeho absolventi získali znalosti a dovednosti v oblasti řízení právnické osoby, vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, zejména znalosti teorie a praxe školského managementu, práva, ekonomiky, pedagogiky, psychologie, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a informačních technologií. Je tvořen pěti obsahovými moduly: I. Teorie a praxe školského managementu, II. Právo, III. Ekonomika a finanční management, IV. Řízení pedagogického procesu, V. Vedení lidí.

Studium pro ředitele škol a školských zařízení
Cílem zákonem vyžadovaného kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení je připravit účastníky studia na zvládnutí počátečního období výkonu funkce ředitele školy (vedoucího pracovníka školy a školského zařízení), tj. převzetí funkce a její výkon v adaptačním období do rozvinutí manažerských kompetencí vlivem praxe a dalšího profesního vzdělávání. Obsahem vzdělávání jsou standardem předepsaná témata: Základní právní předpisy a jejich aplikace ve školství, Pracovní právo, Financování školy, Organizace školy a pedagogického procesu.

Studium pro výchovné poradce ZŠ a SŠ
Základním cílem studia pro výchovné poradce pro základní a střední školy je připravit stávající nebo budoucí výchovné poradce na výkon specializované metodologické činnosti výchovného poradce v souladu s vyhláškami č. 317/2005 Sb., o DVPP..., ..., č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb, a Standardem studia pro výchovné poradce. Je tvořeno čtyřmi základními moduly: 1. Právo a školské předpisy pro VP, 2. Teorie a organizace výchovného poradenství, metodika, práce výchovného poradce, 3. Kariérové poradenství, 4. Poradenská praxe. V rámci těchto modulů jsou zařazeny dílčí disciplíny, jejichž přehled je uveden v  učebním plánu studia.
Konkrétně to znamená zejména:
  • Rozvinout jejích obecné právní vědomí a prohloubit znalost aktuálních právních předpisů vztahujících se ke školnímu vzdělávání a k ochraně dětí a mládeže.
  • Vybavit je specifickými kompetencemi pro plánování, realizaci a vyhodnocování své práce, pro poskytování poradenské pomoci směrem k ostatním učitelům i směrem k žákům a jejich zákonným zástupcům.
  • Připravit je na budování využívání sítě institucí spolupracujících na zdárném rozvoji dětí a mládeže, naučit je efektivním postupům při řešení vzdělávacích obtíží a výchovných problémů žáků a studentů na základě hlubšího studia psychologie a speciální pedagogiky.
  • Připravit je na informační a poradenskou činnost při volbě povolání nebo dalšího studia žáků v souladu s jejich předpoklady a výsledky vzdělávání.