Učitel jako sociální opora („Zážitkové učení jako cesta k řešení“)

Název projektu: Učitel jako sociální opora („Zážitkové učení jako cesta k řešení“)
Typ dotace: Otevřená výzva / III. ročník
Poskytovatel dotace/daru: Otevřená výzva je financována Nadačním fondem Abakus
Příjemce dotace/daru: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity

Financování projektu:

Celková výše poskytnuté dotace/daru: 477.000 Kč

Doba realizace:

Zahájení realizace projektu: 1. ledna 2023
Ukončení realizace projektu: 30. června 2024

Kontakty:

Hlavní řešitel projektu: Mgr. Bc. Hana Kubíčková, Ph.D.

Popis projektu:

Pokud se dítě ocitne v náročné životní situaci, je to právě učitel, který mu může pomoci zorientovat se v dané situaci a poskytnout mu oporu. Vzhledem k této skutečnosti chceme u budoucích učitelů dosáhnout hlubšího poznání a porozumění specifickým podmínkám a situacím žáků a rozvinout jejich profesní kompetence v takové míře, aby byli schopni k těmto individuálním zkušenostem každého dítěte v rámci edukace adekvátně přistupovat.

Hlavní cíle projektu:

Cílem projektu je zpracovat podklady pro inovaci stávajícího předmětu "Náročné situace ve škole", který je realizován ve studijních programech učitelství pro základní a střední školy. Navržené inovativní výukové postupy chceme následně ověřit v praxi. Záměr inovace předmětu vychází obecně z potřeb a nároků neustále se měnící společnosti. V rámci změn se chceme zaměřit jednak na úpravu a specifikaci jednotlivých témat, zpracování aktuálních teoretických východisek a výzkumných poznatků a vytvoření cílených vyučovacích i hodnotících metod, které odpovídají zážitkovým formám učení. Prostřednictvím navrhovaných moderních a netradičních forem výuky chceme u budoucích učitelů rozvinout osobnostní, diagnostické a intervenční kompetence. Dále chceme nabídnout konkrétní strategie a techniky, které vedou nejen k řešení problémů, ale rovněž mají potenciál osobnostního rozvoje. Jako vzdělavatelé budoucích pedagogů se tedy pokusíme jim otevřít cestu k porozumění sobě samému na cestě k dítěti/žákovi, kterému bude facilitátorem v procesu jeho učení.

Aktivity projektu:

  • vytvoření inovované podoby předmětu;
  • vyhotovení výukového videa (strukturovaná náročná situace z prostředí školy);
  • tvorba studijních materiálů ve formě teoretických a metodických opor, moduly Moodle;
  • spolupráce s odborníky z praxe a proškolení týmu;
  • sběr námětů pro vytvoření komunikační deskové hry pro rozvoj;
  • vytvoření metodiky k podpoře bezpečí ve třídách;
  • účast na konferencích organizovaných Otevřeno.

logolink


Zveřejněno / aktualizováno: 12. 06. 2023