Podpora rozvíjení informatického myšlení
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005322
Příjemce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Partner: Ostravská univerzita
Finanční dotace:
Celková výše dotace: 109 793 169,00 Kč
Dotace poskytnutá EU: 88 712 880,53 Kč
Dotace ze státního rozpočtu ČR: 15 590 629,99 Kč
Celková výše dotace OU: 8 651 275,45 Kč
Vlastní zdroje OU: 432 563,77 Kč
Termíny:
Datum zahájení realizace projektu: 1. 10. 2017
Datum ukončení realizace projektu: 30. 9. 2020
Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Kontakty:
Řešitel: doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D.
Finanční manažer: Ing. Jana Uhlařová
Popis projektu:
Projekt PRIM si klade za úkol, ve spolupráci s pedagogy z praxe, inovovat obsah vzdělávací oblasti „Informatika a ICT“ akcentováním výuky zaměřené na rozvoj informatického myšlení žáků. Projekt vychází z předpokladu vytvoření a pilotního ověření ucelených sad výukových materiálů pro všechny stupně škol a vytvoření systému vzdělávání učitelů vyučujících informatiku v pregraduálním vzdělávání. Současně budou popularizována témata související s informatickým myšlením, jako jsou programování, porozumění informacím a robotika.
Hlavní cíle projektu:
Projekt je především orientován na tvorbu obsahu vzdělávání, na tvorbu systému školení učitelů a prostřednictvím popularizace přispět k rozvoji informatického myšlení žáků, jejich učitelů a změnit názor veřejnosti na tuto oblast vzdělávání.
V rámci projektu byly definovány následující cíle:
- vytvořit komplex vzájemně provázaných vzdělávacích materiálů (především metodických materiálů pro učitele) pro všechny věkové skupiny,
- vybudovat systém školení učitelů předmětu „Informatika“ pro všechny stupně škol,
- zpracovat jednotný systém přípravy budoucích učitelů na všech pedagogických fakultách, který zahrnuje předměty oborové a didaktické přípravy učitelů,
- oslovit veřejnost popularizačními kampaněmi, které by měly upoutat pozornost a naladit společnost příznivěji k IT povoláním a významně ovlivnit změnu negativního postoje společnosti k technickým povoláním.
Aktivity projektu:
KA1 – Řízení projektu (10/2017 – 9/20) – výběr realizačního týmu, nastavení a realizace procesů řízení a kontroly projektu za účelem jeho úspěšného naplnění a dosažení definovaných cílů. V rámci této aktivity budou zajišťované jednotlivé činnosti v souladu s harmonogramem projektu.
KA2 – Spolupráce s NÚV (10/2017 – 9/20) - ověřování vytvořených vzdělávacích materiálů, které budou korespondovat s tvorbou RVP ve vzdělávací oblasti informatika a ICT, na základě ověření materiálů v praxi budou předkládány návrhy na úpravy RVP (např. na jejich redukci v oblasti, pro kterou se nepodařilo najít vhodné a v praxi fungující vzdělávací aktivity pro daný věk žáka). Budou vytvořeny vzorové pasáže ŠVP pro oblast informatiky (nikoliv ICT) pro 1., 2. stupeň ZŠ i pro SŠ tak, aby na různých úrovních podporovaly informatické myšlení (např. 2 verze: bez robotiky, s robotikou apod.).
KA3 – Budování kapacit pro rozvoj informatického myšlení dětí a žáků (10/2017 – 9/20) – uvedená klíčová aktivita je členěna do následujících dílčích aktivit:
- tvorba vzdělávacích materiálů pro školy,
- ověřování vzdělávacích materiálů na školách,
- odborná a didaktická příprava učitelů z praxe,
- odborná a didaktická pregraduální příprava učitelů na vysokých školách,
- tvorba MOOC kurzů pro veřejnost,
- podpora vzniku inkubátorů inovací v informatickém vzdělávání.
K4 – Popularizace rozvoje informatického myšlení dětí a žáků - popularizace vzdělávání v informatice, popularizace práce informatika, pracovníka IT, programátora z pohledu jeho uplatnitelnosti na trhu práce, popularizace potřebnosti informatického myšlení pro rozvoj společnosti, potažmo konkurenceschopnosti České republiky.
Zveřejněno / aktualizováno: 04. 05. 2018