Podpora rozvoje digitální gramotnosti
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
 Registrační číslo: 	CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_036/0005366 
Příjemce: 		Univerzita Karlova 
Partner:		Ostravská univerzita 
Finanční dotace:
 Celková výše dotace:			109 790 407,10			 
Dotace poskytnutá EU:			 88 710 648,92 
Dotace ze státního rozpočtu ČR:	 15 590 237,80 
Celková výše dotace OU: 		 15 488 088,02 
Vlastní zdroje OU:			  774 404,40 
Termíny:
 Datum zahájení realizace projektu: 	 1. 1. 2018 
Datum ukončení realizace projektu: 	31. 12. 2020 
Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 
Kontakty:
 Řešitel: 	doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D. 
Finanční manažer: Ing. Jana Uhlařová 
Popis projektu:
Záměrem projektu je aktivně přispět k tvorbě vzdělávacího systému, který bude respektovat principy otevřeného vzdělání a zajistí každému jedinci výbavu digitálními kompetencemi, které mu umožní se uplatnit v informační společnosti. Naplnění záměru bude realizováno prostřednictvím budování kapacit pro rozvoj digitální gramotnosti dětí a žáků, s ohledem na novou koncepci jejího rozvoje, integrovanou v aktualizaci RVP PV, RVP ZV, G a SOV, kterou připravuje NÚV a která bude v rámci projektu finalizována.
Hlavní cíle projektu:
Hlavním cílem projektu je podpořit podmínky pro otevřené vzdělání a přispět k tvorbě vzdělávacího systému, který zajistí výbavu každému jedinci bez rozdílu takovými kompetencemi, které mu umožní uplatnit se v informační společnosti a využívat nabídky otevřeného vzdělávání, a to prostřednictvím budování kapacit pro rozvoj digitální gramotnosti dětí a žáků. Mezi realizační cíle projektu je zahrnuto:
- rozpracování konceptu DG do systému dílčích digitálních kompetencí a navrhnout doporučení k revizi kurikula z hlediska rozvoje digitální gramotnosti dětí a žáků ve vzdělávacích oborech v RVP PV, RVP ZV, G a SOV,
- zpracování a následné poskytnutí kvalitní metodické a obsahové podpory pedagogům v praxi, v oblasti rozvoje DG dětí a žáků, což zahrnuje též tvorbu sady kvalitních modelových DVZ a aktivit včetně propracovaných metodických materiálů zaměřených na rozvoj digitální gramotnosti žáků, resp. (pre-)gramotnosti dětí,
- ověření koncepce rozvoje DG na školách prostřednictvím implementace vytvořených DVZ a příslušných metodik a zpracování následné evaluace této implementace,
- vytvoření prostředí pro komplexní vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti digitální gramotnosti prostřednictvím realizace prezenčních školení a tvorby e-learningových kurzů (realizovaných formou blended learning) pro rozvoj obecných dovedností a znalostí z oblasti digitální gramotnosti a dále kurzy pro jednotlivé vzdělávací oblasti RVP zaměřené na didaktické aspekty DG v rámci patřičné vzdělávací oblasti,
- přispění ke zlepšení vzdělávání v rámci vysokoškolské přípravy učitelů v oblasti rozvoje DG u dětí a žáků vytvořením komplexní sady VŠ sylabů pro předměty zaměřené na digitální gramotnost, její rozvoj a na využívání DT ve vzdělávání,
- šíření osvěty o rozvoji digitální gramotnosti dětí a žáků cestou poskytnutí informací široké veřejnosti,
- podporování zájmu společnosti o oblast digitální gramotnosti.
Aktivity projektu:
KA1 – Řízení projektu – výběr realizačního týmu, nastavení a realizace procesů řízení a kontroly projektu za účelem jeho úspěšného naplnění a dosažení definovaných cílů. V rámci této aktivity budou zajišťované jednotlivé činnosti v souladu s harmonogramem projektu.
KA2 – Spolupráce s NÚV – pravidelná setkání zaměřená na spolupráci v oblasti popularizace problematiky digitální gramotnosti, sladění strategie popularizačních aktivit projektu s průběžně se vyvíjející představou a strategií NÚV, resp. MŠMT (např. využívání sociálních médií, přednáškové a konferenční aktivity apod.).
KA3 – Koncept digitální gramotnosti a revize kurikula v oblasti rozvoje digitální gramotnosti – rozpracování konceptu DG do systému dílčích digitálních kompetencí a zajištění jejího jednotného uchopení a pojetí v aktivitách projektu, průběžná revize připravované změny v RVP v oblasti rozvoje DG a z pozice odborníků na danou oblast a v kontextu průběžného ověřování koncepce rozvoje DG navrhnout doporučení k revizi kurikula v dané oblasti.
KA4 – Obsahová a metodická podpora učitelům pro oblast rozvoje digitální gramotnosti žáků a dětí – připravit a následně poskytnout kvalitní metodickou a obsahovou podporu pedagogům v praxi pro oblast rozvoje DG dětí a žáků. Stěžejním cílem této klíčové aktivity je vybudování sady kvalitních modelových DVZ a aktivit, včetně propracovaných metodických materiálů zaměřených na rozvoj digitální gramotnosti žáků, resp. (pre-) gramotnosti dětí.
KA5 – Ověření koncepce rozvoje digitální gramotnosti na školách – ověřit koncepci rozvoje DG na školách skrze implementaci vytvořených DVZ a příslušných metodik a následná evaluace této implementace. Proces ověřování koncepce rozvoje DG na školách se týká rovněž MŠ, kde se budou na každé MŠ ověřovat veškeré navržené aktivity a pomůcky vzniklé v rámci dílčích projektových aktivit.
KA6 – Vzdělávací kurzy pro učitele se zaměřením na rozvoj digitální gramotnosti – vytvořit prostředí pro komplexní vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti rozvoje digitální gramotnosti. Jedná se zejména o tvorbu e-learningových kurzů (realizovaných formou blended learning) pro rozvoj obecných dovedností a znalostí z oblasti digitální gramotnosti a dále kurzy pro jednotlivé vzdělávací oblasti RVP zaměřené na didaktické aspekty DG v rámci patřičné vzdělávací oblasti. Další aktivitou je příprava a realizace MOOC kurzů zaměřených na problematiku rozvoje DG. Všechny kurzy projdou testováním a evaluací. Následně budou akreditovány.
KA7 – Podpora rozvoje digitální gramotnosti v rámci vysokoškolské přípravy učitelů – vytvoření komplexní sady VŠ sylabů pro předměty zaměřené na digitální gramotnost, její rozvoj a na využívání DT ve vzdělávání.
 KA8	 – Popularizace – průběžné poskytování informací odborné a široké veřejnosti (především učitelům, zřizovatelům, rodičům a dalším zájemcům o danou problematiku) v kontextu připravovaných změn v RVP a bezpečného, smysluplného přístupu k začleňování DT do výuky a rozvoji DG ve školním vzdělávání. 
 

Zveřejněno / aktualizováno: 04. 05. 2018

 
  
            




















