Projekt SGS - studentské grantové soutěže specifického vysokoškolského výzkumu

„Výzkum školní připravenosti v období nástupu dětí do 1. třídy základního vzdělávání“

Hlavní záměry řešeného projektu

Vstup do základní školy patří k nejnáročnějším obdobím, s nimiž se dítě vyrovnává na počátku povinného vzdělávání. První stupeň základního vzdělávání „zprostředkovává přechod z rodinného či předškolního vzdělávání do systematického povinného vzdělávání“ (NPRV- BK, 2001, s. 47). První třída základního vzdělávání „usnadňuje svým pojetím přechod žáků z předškolního vzdělávání a rodinné péče do povinného, pravidelného a systematického vzdělávání“. Výchovně vzdělávací práce se má „zakládat na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka“. (RVP ZV, 2007). Již při  zápisu žáků do 1. třídy základní školy provádí učitel diagnostiku školní zralosti a připravenosti a poznává vývojové a individuální zvláštnosti budoucích žáků.

Hlavním záměrem řešení společného projektu studentů a akademických pracovníků byl výzkum školní připravenosti dětí nastupujících do 1. třídy základního vzdělávání. Předmětem výzkumu bylo zjištění současných požadavků učitelů 1. tříd na školní připravenost u dětí vstupujících do povinného vzdělávání při zápisu a na počátku školního roku.

Cíl projektu

Cílem projektu bylo přispět k provádění vstupní diagnostiky žáků u zápisu do 1. tříd základního vzdělávání v praxi studentů učitelských oborů Učitelství 1. stupně ZŠ a Učitelství pro mateřské školy.

Při posuzování dosažené úrovně školní připravenosti žáků při zápisu do 1. tříd základního vzdělávání byly doplněny dosud chybějící a nespecifikované požadavky učitelů 1. tříd a mateřských škol a následně tím také zvýšená návaznost 1. třídy základní školy na mateřskou školu.

Cíle teoretické

Cílem teoretické části bylo provést analýzu pojetí a přístupů ke školní připravenosti dětí před nástupem do povinného vzdělávání.

Výzkumný tým projektu SGS OU PdF, Katedry pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání

Řešitelka:

Pedagogové:

Studentky:

Studenti oboru Učitelství 1. stupeň ZŠ:

  • Kmentová Gabriela
  • Mužná Monika
  • Ondřejová Hana
  • Stejskalová, Jarmila
  • Škanderová Světlana
  • Vilímová, Svatava
  • Wrzecionková Agnieszka

Charakteristika projektu SGS

Výzkumný záměr podává návrh řešení současné problematiky ke zjišťování školní zralosti, zjišťuje potřeby školní praxe, ve které se promítá rovněž problém - stále se zvyšující počty dětí s odkladem školní docházky. Mertin (2003), Vágnerová (2000) a další doporučují respektovat individualitu dítěte jako nezávisle proměnnou, které se má přizpůsobit v 1. třídě škola a výchovně vzdělávací přístup učitele, čímž se napomůže k vyrovnání rozdílů mezi žáky.

Do výzkumného souboru byly zařazeny děti a pedagogové vybraných 1. tříd základních škol a mateřských škol.

Výsledky

  • Vzájemná a užší spolupráce studentů a akademických pracovníků přispívá ke zkvalitnění výzkumných kompetencí studentů, k posílení diagnostické a intervenční kompetenci v přípravném vzdělávání profese učitele 1. stupně základního vzdělávání a učitelství pro mateřské školy.
  • Výsledky výzkumu významně přispívají k poznání školní praxe, návaznosti spolupráce MŠ a ZŠ, ke korekci přípravného vzdělávání bakalářského studia Učitelství pro mateřské školy a vzdělávání učitelů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ.

Výstup

Na základě prostudované teorie i empirických výzkumů a výsledků diplomových prací, byl sestaven inventář otázek zjišťující dosaženou úroveň školní připravenosti dětí mezi 5 a 6 rokem v oblasti fyzického, psychického a sociálního, emocionálního rozvoje. V praxi je možné podle aktuální potřeby použít i zkrácenou verzi inventáře otázek.


Zveřejněno / aktualizováno: 12. 03. 2017