OU > O univerzitě > Struktura univerzity > Fakulty a ústavy > Pedagogická fakulta > Součásti fakulty > Katedry > Katedra preprimární a primární pedagogiky > Celoživotní vzdělávání

Celoživotní vzdělávání

Filtrovat podle:
textu
v názvu  |   v anotaci  |   v klíčových slovech
typu studia Rozšiřující studium pro učitele (3)
CŽV v rámci akreditovaných studijních programů podle § 60 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb. (3)
Krátkodobé programy a kurzy (1)
formy studia prezenční  |   kombinovaná  |   distanční
 

Pedagogika předškolního věku, navazující magisterské studium
Kurz vytváří základy kompetencí k teoretické a výzkumné činnosti. Studující získají orientaci ve vzdělávacích a výchovných otázkách dítěte předškolního věku, ale také dítěte od narození do tří let a dítěte s odloženou školní docházkou. S vědomím četností dětí v přípravných třídách jsou studující připravováni k rozvíjení řeči a předčtenářské gramotnosti jako cestě k budoucímu vzdělávání se dítěte a připravujeme je ke vzdělávání dítěte v didaktice číselných a prostorových představ, v přípravě na čtení ve spojení s rozvojem grafomotoriky dítěte. V předmětech není opomenuta závažnost otázky inkluze, interkulturality a multikulturality v naší společnosti. Aktuální a potřebné se jeví zařazení předmětů s tematikou ochrany člověka za mimořádných událostí a příprava děti k řešení dopravních situací.

Rozšiřující studium učitelství 1. stupně ZŠ
Absolvent programu je způsobilý kvalifikovaně vyučovat všem předmětům učebního plánu 1. stupně základní školy. Cíle a obsah programu vychází z profilu absolventa učitele 1. stupně ZŠ, který je koncipován jako systém profesních kompetencí. Obsah studijního programu je tvořen systémem složek s interdisciplinárním charakterem. Těžiště je v pedagogicko psychologické a oborově didaktické přípravě. Jádrem pedagogicko psychologické složky jsou předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, jež svým profesionalizačním zaměřením respektují vývojová a osobnostní specifika dětí mladšího školního věku a specifika procesů výchovy a vzdělávání v období primárního stupně vzdělávání. Respektovány jsou rovněž možnosti a potřeby inkluzivního vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Složka oborově didaktická vychází ze struktury vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dílčí předměty odpovídající vzdělávacím oblastem jsou koncipovány jako systém deklarativních znalostí oboru a didaktických znalostí obsahu

Rozšiřující studium Učitelství pro mateřské školy
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno k získání odborné způsobilosti vyučovat na jiném stupni nebo druhu školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výkon učitelského povolání v mateřské škole a vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi potřebnými pro výkon profese učitele v MŠ. Absolvent studijního programu získá specifické teoretické odborné znalosti v oblasti předškolní pedagogiky, dále získá znalosti o dokumentech, zákonech a dalších normách, které se vztahují k výkonu profese učitele MŠ, k podmínkám a procesům fungování současné mateřské školy. Dokáže tvořit vlastní dlouhodobé edukační projekty vzdělávání dítěte předškolního věku, vytvářet individuální edukační program rozvoje konkrétního dítěte. Dostatečně respektuje a podporuje individuální kvality každého dítěte, je schopen vlastní sebereflexe a také reflexe vzdělávacích potřeb a zájmů dětí. Absolvent dále dokáže porozumět procesům vývoje a rozvoje dítěte předškolního věku a orientuje se ve způsobu edukace dítěte v předškolním období. Je schopen profesionálně pracovat s dítětem daného věkového období, identifikovat dítě nadané, dítě se specifickými poruchami učení, chování, rovněž dokáže identifikovat patologické projevy u dětí předškolního věku a ovládá možnosti jejich prevence a nápravy. Dokáže diagnostikovat, motivovat a regulovat procesy učení se dítěte předškolního věku vzhledem k jeho aktuálnímu individuálnímu vývoji, potřebám a možnostem, se zřetelem na jeho harmonický rozvoj.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace vyučovat další předměty - VÝCHOVA K OBČANSTVÍ – způsobilost k výuce dalšího předmětu na 2. stupni ZŠ
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku občanské výchovy na základních školách a vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi. Tyto kompetence jsou specifikovány v popisech jednotlivých předmětů jako způsobilosti. Předměty zahrnují základní poznatky z jednotlivých společenskovědních disciplín, které tvoří základ odbornosti ve výchově k občanství v souladu s platným kurikulem. Jedná se o dějiny filozofie, etiku, religionistiku, politologii, sociologii, kapitoly z českých a československých dějin s akcentem na 20. století, ekonomii s důrazem na otázky finanční gramotnosti, základy práva a oborovou didaktiku.

Studium pro poskytovatele dětské skupiny a pečující osoby
Kurz připravuje zájemce k provozování a péči o děti v dětské skupině za účelem poskytování služby péče o dítě v „dětské skupině“. Cílem je seznámit studující v oblasti organizace dětské skupiny, v oblasti finančních nákladů spojených s provozem. Studujícím bude podán výklad k požadavkům na materiální, technické a hygienické podmínky. Obsah výuky bude také směřovat k výchově a péči o děti do 6 let.

Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, magisterské studium
Cílem kurzu je poskytnout profesní kvalifikaci učitelům 1. stupně základní školy prostřednictvím systematického a cíleného rozvoje profesních znalostí a kompetencí. Obsah vychází z profesního profilu učitele primárního vzdělávání. Zaměřuje se na rozvoj odborných znalostí deklarativních, procedurálních a kontextuálních, které respektují jak požadavky profese v oblasti rolí, činností a způsobilostí učitele, tak vývojová specifika a vzdělávací potřeby žáků mladšího školního věku. Obsah má interdisciplinární charakter. Teoretická, oborově didaktická i praktická složka mají v obsahové struktuře oboru plnohodnotné postavení. Respektována jsou jak teoretická východiska pedagogiky, psychologie a souvisejících humanitních, společenských a přírodních věd, tak požadavky pedagogické praxe v oblasti primárního vzdělávání. Těžiště oborových didaktik je zaměřeno na předměty, které se vyučují na 1. stupni základní školy.

Učitelství pro mateřské školy, bakalářské studium
Jedná se o profesně orientovaný kurz. Je uskutečňován mj. dialogem ve workshopech, seminářích, v menších studijních skupinách s možností individuálních konzultací a kontaktů s pedagogem.
Kurz je tvořen škálou povinných předmětů, které tvoří základ studia, v nichž se studující teoreticky seznamují se základy vědeckých, uměleckých i filosofických disciplín. Poskytuje aktuální informace o současných základních legislativních dokumentech týkajících se řízení, personalistiky, bezpečnosti práce, požární problematiky školských subjektů. Tvořivě rozvíjí specifické schopnosti a talent v estetických předmětech, ve zdravotně tělovýchovné a kognitivní oblasti, a to ve prospěch odborného přístupu k dítěti. Odpovídající úroveň profesionální práce s nejmenšími dětmi vyžaduje kromě obecných i specifické předpoklady určované kurikulem pro předškolní vzdělávání.
Studující si osvojuje osobnostně humanistický model učitelství dítěte ve věku před vstupem do povinného vzdělávání. Klade se důraz na sebereflexi vlastní pedagogické činnosti a reflexe činností dětí, na funkční spojování teoretických poznatků a vytvářených praktických kompetencí. Rostoucí pedagogickou zkušenost studující promítnou do pedagogické tvořivosti v pedagogickém projektu, řešení pedagogického problému, také do převzetí odpovědnosti za své další profesní sebevzdělávání.
Absolventi jsou vybaveni potřebnými kompetencemi pro jednotlivé role ve školských i dalších zařízeních profesionálně se zabývajícími dítětem ve věku do 7 let.


Požadavky na ukončení kurzů u oborů realizovaných v celoživotním vzdělávání CŽV v oborech Učitelství 1. stupně základní školy a Učitelství MŠ

Podmínkou ukončení kurzů CŽV v obou studijních kurzech je splnění všech studijních povinností daného studijního kurzu, které jsou dány Smlouvami o studiu v programu celoživotního vzdělávání realizovaného v rámci akreditovaného studijního programu, které byly uzavřeny mezi Pedagogickou fakultou OU v Ostravě a účastníkem kurzu.
facebook
rss
social hub