IGS výzkum profesních činností učitelů specifikovaných tříd a škol
Východiska
Každoročně se zvyšují počty žádostí o odklad školní docházky, což se v české společnosti řeší zejména zařazováním dětí do přípravných tříd při ZŠ. Učitelé přípravných tříd při ZŠ však nejsou pro výkon této kategorie učitele připravováni, a to ani studijním předmětem v rámci některého z realizovaných studijních programů. Terciární sféra realizující vzdělávání učitelů by měla na potřebu praxe odborně, odpovědně, na základě výsledků v pedagogickém terénu uskutečněných výzkumů, reagovat.
Záměr
- Záměrem empirického výzkumu uskutečněného v pedagogické praxi bylo, přinést poznatky o profesních činnostech tří skupin pedagogických pracovníků, a to učitelek 5 až 6 letých dětí mateřských škol, učitelů prvních tříd ZŠ (jejichž profesní příprava je zajišťována vysokoškolským přípravným vzděláváním) a učitelů přípravných tříd při ZŠ (jež profesi doposud vykonávají bez cílené odborné přípravy).
- Obsahem výzkumného šetření byla identifikace profesních činností učitelů těchto specifikovaných tříd a škol, jejich následná analýza, komparace a kategorizace podle zvolených indikátorů.
- Ambicí bylo zejména získat výzkumným šetřením informace upotřebitelné pro koncipování vzdělávání učitele pro přípravnou třídu při ZŠ.
Hlavní cíl
Hlavním cílem výzkumného projektu bylo:
- zjistit, které profesní činnosti uskutečňují učitelé v přípravných třídách ve srovnání s učiteli 5 až 6 letých dětí mateřských škol a prvních tříd základních škol.
Doba realizace projektu
Vzhledem k zaměření, cílům se výzkumné šetření ve vybraných třídách specifikovaných tříd a škol uskutečnilo v období od 22. 5. do 19. 6. 2008 a od 8. 9. do 19. 11. 2008.
Čas určený pro realizaci projektu byl plně využit. Výzkumné šetření v intencích záměrů probíhá nadále a předpokládáme, že bude pokračovat i v budoucnosti.
Charakteristika výzkumného šetření
Jednalo se o terénní výzkum. Výsledky byly získány na základě empirických šetření. Po věcné stránce jde o předvýzkum, neboť v době uskutečňování výzkumného šetření nebyly k dispozici žádné ucelené empirické údaje vztahující se k uskutečňování profesních činností učitelů specifikovaných tříd a škol.
Kritéria pro výběr respondentů
Kritériem pro výběr učitelů přípravné třídy ZŠ k zapojení do výzkumného šetření bylo:
- výkon profese učitele v přípravné třídě ZŠ v rozhodném období
- aspoň dvouletá praxe těchto učitelů v přípravné třídě
Kritériem výběru učitelů mateřských škol k zapojení do výzkumného šetření bylo:
- ukončené středoškolské vzdělání učitelství pro MŠ
- výkon profese učitele u dětí 5 až 6 letých v MŠ ve věkově homogenních třídách v rozhodném období
- aspoň dvouletá praxe těchto učitelů u dětí 5 až 6 letých v MŠ
Kritériem pro výběr učitele 1. třídy ZŠ k zapojení do výzkumného šetření bylo:
- ukončené vysokoškolské vzdělání učitelství 1. stupně ZŠ
- výkon profese učitele v 1. ročníku ZŠ v rozhodném období
- aspoň dvouletá praxe těchto učitelů v 1. ročníku ZŠ
Největším problémem bylo, vyhledat učitele přípravných tříd podle stanovených kritérií.
Zapojení respondentů
- Do výzkumného šetření dotazníkovou metodou se zapojilo…
- 86 učitelek mateřských škol, které ve školním roce 2007/2008 a 2008/2009 vzdělávaly děti předškolního věku v mateřských školách. 45 z nich byly studentkami studijního oboru Učitelství pro MŠ kombinované formy vzdělávání obou typů studia (řádného i mimořádného). 33 učitelek bylo osloveno zprostředkovaně těmito studentkami-učitelkami.
- 42 učitelů prvních tříd ZŠ. Část z nichž se zapojila po zaslání vysvětlujícího a prosbu ke spolupráci obsahujícího e-mailu na ředitelství škol, část se zapojila po oslovení studentkami kombinované formy studijního oboru Učitelství pro MŠ. Oslovily je kolegyně - učitelky z těch mateřských škol, které tvoří se ZŠ jeden právní subjekt a jejichž spolupráce s učitelkami prvních tříd je dlouhodobě bezproblémová.
- 8 učitelek přípravných tříd při ZŠ, z nichž 4 byly studentkami Učitelství 1. stupně ZŠ, 2 se zapojily po oslovení studentkami Učitelství 1. stupně ZŠ (učitelkami ZŠ) – svými kolegyněmi z pracoviště. Ostatní se zapojily po telefonátu na konkrétní ZŠ, v nichž jsou přípravné třídy zřízeny.
- Pro pozorování byly výzkumnou pracovnicí osloveny 4 učitelky ZŠ, 8 učitelek MŠ a 3 učitelky v přípravných třídách při ZŠ.
Průběh výzkumného šetření
V první etapě byli učitelé specifikovaných tříd a škol osloveni k vyplnění dotazníku. Pokusili jsme se zjistit, které činnosti vykonávají učitelé specifikovaných tříd a škol ve školním, v domácím, popř. v jiném prostředí. Tato etapa výzkumné práce se projevila jako problematická. Předpokládané výsledky jsme nezískali. Záznamové archy se nám vracely informačně chudé.
Ve druhé etapě byly výzkumnou pracovnicí metodou pozorování provedeny denní záznamy profesních činností učitelů všech specifikovaných skupin, a to v průběhu přímé výukové činnosti v celém jejím rozsahu. Zjišťovali jsme, které činnosti, jejich dílčí aktivity učitelka přípravné třídy ZŠ, učitelka MŠ a učitelka 1. třídy ZŠ reálně v průběhu edukace uskutečňuje.
Ve třetí etapě jsme specifikovaným skupinám učitelek předali dotazníky s nabídkou strukturovaných činností, které v roli učitele uskutečňují v edukaci. S oslovenými respondenty jsme tentokrát uskutečnili konzultace s cílem osvětlení případných sporných momentů.
Dosažené dílčí výsledky výzkumného projektu
- Záznamy o sledu a délce profesních činností realizovaných učitelkami u dětí 5 až 6 letých v MŠ, učitelkami 1. třídy ZŠ a přípravné třídy při ZŠ v průběhu dne ve školním prostředí.
- Identifikace, označení, pojmenování zaznamenaných profesních činností uvedených kategorií učitelů v prostředí specifikovaných tříd a škol v průběhu výuky i mimo něj.
- První analýzy profesních činností, jejich vymezení a kategorizace podle zvolených indikátorů.
- Získání informací o profesních činnostech zmiňovaných kategorií učitelů v prostředí specifikovaných tříd a škol ve zvolených indikátorech.
Domníváme se, že získané výsledky jsou úměrné době vyhrazené výzkumnému šetření. Výzkumné šetření i zpracovávání získaných výsledků probíhá i nadále.
Výzkumný tým projektu IGS OU PdF
Akademičtí pracovníci:
- Radmila Burkovičová PaedDr., Ph.D. - řešitel
Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání OU - Alexandra Tomášová, Mgr. - spoluřešitelka
Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání OU
Studentky:
Do projektu byly zapojeny 2 studentky kombinované formy magisterského studijního oboru Učitelství 1. stupně ZŠ v rámci řešení témat diplomových prací, jež souvisejí s řešeným tématem projektu. Obě studentky diplomové práce vypracovaly a obhájily na výbornou.
Lucie Čermáková, studující Učitelství 1. stupně ZŠ, kombinovaná forma vzdělávání
Název diplomové práce: Činnosti učitele na 1. stupni ZŠ
Vedení diplomové práce: Radmila Burkovičová PaedDr., Ph.D.
Ivana Ivánková, studující Učitelství 1. stupně ZŠ, kombinovaná forma vzdělávání
Název diplomové práce: Úloha učitele na 1. stupni ZŠ
Vedení diplomové práce: Radmila Burkovičová PaedDr., Ph.D.
Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022