Celoživotní vzdělávání

     
               
     

Rozšiřující studium pro učitele

ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce dalšího předmětu na 2. stupni ZŠ
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce na 2. stupni ZŠ
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno kvalifikovaným učitelům 1. stupni ZŠ k získání způsobilosti vyučovat na jiném stupni školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Vzhledem k návaznosti na 1. st. ZŠ je zdůrazněna obecná didaktika pro 2. st. ZŠ. Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na poradenství
Koncepce studia vzdělávacího programu celoživotního vzdělávání nabízí ucelené teoretické poznatky, vycházející ze speciální pedagogiky, kdy jejich rámec zahrnuje mimo jiné také potřebný medicínský i psychologický základ a základy metodologie speciálněpedagogické vědy, včetně praxeologické roviny studované disciplíny. Studium speciální pedagogiky zaměřené na poradenství představuje studium základů dílčích oborových specializací, ke kterým náleží psychopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, specifické poruchy učení a chování, etopedie a kombinované postižení. Dále jsou tyto základní poznatky rozšířeny o problematiku speciálněpedagogického poradenství, diagnostiky a intervence a vedou tak k získání profesních poradenských kompetencí ve volených specializacích.

Absolvováním vzdělávacího programu celoživotního vzdělávání absolventi získají teoretické znalosti a vědomosti i praktické dovednosti, díky kterým se budou orientovat ve speciálněpedagogických poradenských, diagnostických a intevenčních činnostech, procesech a mechanizmech. Získají schopnost plánovat, realizovat a vyhodnocovat speciálně pedagogickou diagnostiku, poskytovat poradenské služby směrem k zákonným zástupcům i školám, vzdělávajícím žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a erudovaně intervenovat jako speciální pedagogové - poradci v rámci speciálně pedagogických činností.