Detail projektu

Název projektuUčící se škola
Program:Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, 2007-2013
ID projektu:CZ.1.07/1.3.05/04.0007
Řešitel:PaedDr. Tomáš Bouda
Konec projektu:28.02.2013
Odkaz:info o projektu

Anotace:
Seznam problémů, které trápí českou společnost, a de facto celý svět by mohl být velmi dlouhý – rozpad tradičního systému hodnot, negativní důsledky globalizace, ztráta jistot, nezaměstnanost, zadlužení... Přestože řada z nás se téměř každý den zabývá otázkou: „Co s tím?“. Uspokojivou odpověď lidstvo dosud nenašlo. Řadě „prostých“ lidí i odborníků je však už jasné, že na současné problémy nelze aplikovat staré způsoby řešení. Ukazuje se, že velmi užitečným může být zapojení mladých lidí do tohoto procesu transformace společnosti, kteří mohou přinést nové náhledy a koncepty. Čas strávený ve škole se velmi zásadním způsobem podílí na formování nové generace, což činí práci pedagogů zvláště zodpovědnou. Někteří autoři dokonce srovnávají práci učitele s posláním proroka – připravujeme děti pro svět, o kterém víme jen velmi málo nebo téměř nic. I proto je potřeba vytvořit ve školách podnětné prostředí, ve kterém je prostor pro hledání vlastní jedinečnosti, rozvoj tvůrčího ducha a kreativity, odpovědnost vůči sobě i vůči společnosti. Tyto snahy jsou bohužel poněkud v protikladu k současným tendencím vše změřit, optimalizovat, přesně popsat a zaškatulkovat. Projekt Učící se škola měl být inspirací pro všechny, kteří chtějí vytvořit ze školy učící se společenství a pěstovat v dětech hodnoty, které jsou důležité nejen pro ně, ale pro přežití celého lidstva. Myšlenkově se náš projekt inspiroval knihou Petera Sengeho Pátá disciplína, v níž popisuje svůj koncept učící se organizace. Cílem projektu bylo pilotně ověřit účinnost aplikace těchto principů do života školy. Účastníci projektu byli v procesu transformace své školy podpořeni různými způsoby – vzděláváním, osobní i skupinovou diagnostikou, koučováním, sdílením dobré praxe formou stáží mimo Moravskoslezský kraj.

Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022