Celoživotní vzdělávání

     
               
     

Rozšiřující studium pro učitele

Studium k rozšíření odb. kvalifikace zaměřené na speciálně pedagog., výchov. a vzděl. čin. ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a stud. se spec. vzděl. potřebami (pro kvalifikované uč. prakt. vyučování, uč. odbor. výcviku, uč. MŠ a vychovatele)
Účastníci budou seznámeni s problematikou speciální pedagogiky a s využitím jejího předmětu pro vytváření základních profesních dovedností (práce s mládeží se specifickými vzdělávacími potřebami). Učební plán obsahuje následující předměty: základy speciální pedagogiky, školní obtíže v učení a chování, aktuální pedagogická a psychologická témata ve vzdělávání, současné trendy ve speciální pedagogice, psychopedie, somatopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, speciálněpedagogická diagnostika, poradenství a intervence, speciálněpedagogická praxe.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na přípravu učitelů 1. stupně ZŠ
Absolvent programu je způsobilý kvalifikovaně vyučovat všem předmětům učebního plánu 1. stupně základní školy. Cíle a obsah programu vychází z profilu absolventa učitele 1. stupně ZŠ, který je koncipován jako systém profesních kompetencí. Obsah studijního programu je tvořen systémem složek s interdisciplinárním charakterem. Těžiště je v pedagogicko psychologické a oborově didaktické přípravě. Jádrem pedagogicko psychologické složky jsou předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, jež svým profesionalizačním zaměřením respektují vývojová a osobnostní specifika dětí mladšího školního věku a specifika procesů výchovy a vzdělávání v období primárního stupně vzdělávání. Respektovány jsou rovněž možnosti a potřeby inkluzivního vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Složka oborově didaktická vychází ze struktury vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dílčí předměty odpovídající vzdělávacím oblastem jsou koncipovány jako systém deklarativních znalostí oboru a didaktických znalostí obsahu.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na přípravu učitelů mateřské školy
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výkon učitelského povolání v mateřské škole a vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi potřebnými pro výkon profese učitele v MŠ. Absolvent studijního programu získá specifické teoretické odborné znalosti v oblasti předškolní pedagogiky, psychologie dítěte předškolního věku a speciální pedagogiky, seznámí se také se soudobou pedagogickou teorií, s normativními i metodickými materiály pro vzdělávání dítěte v preprimárním věku. Dokáže porozumět procesům vývoje a rozvoje dítěte předškolního věku a orientuje se ve způsobu edukace dítěte v předškolním období a seznámí se s principy a specifiky alternativního vzdělávání v ČR. Absolvent studijního oboru bude schopen profesionálně pracovat s dítětem daného věkového období, tvořit dlouhodobé edukační projekty, identifikovat dítě nadané, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále dokáže diagnostikovat, motivovat a regulovat procesy učení se dítěte předškolního věku vzhledem k jeho aktuálnímu individuálnímu vývoji, potřebám a možnostem, se zřetelem na jeho harmonický rozvoj. Závěr studia: Ústní závěrečná zkouška a obhajoba závěrečné písemné práce. Ukončení studia: Po úspěšném zakončení studia absolventi obdrží osvědčení o pedagogické způsobilosti pro kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami v komb. formě vzděl. – (pro absolventy VŠ s ped. zam.)
Jde o rozšiřující vysokoškolské učitelské studium o obor „speciální pedagogika“, které je určeno učitelům a dalším pedagogickým pracovníkům ve školách se speciálním vzděláváním. V průběhu studia je povinná specializace: vzdělávání žáků s mentálním postižením a dále výběr jedné ze čtyř povinně-volitelných specializací, a to: vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování a žáků nadaných, vzdělávání žáků s poruchami chování a s projevy rizikového chování, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením a vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami (viz příloha učebního plánu). Posluchač volí jednu specializaci.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku ČESKÉHO JAZYKA – způsobilost k výuce na 2. stupni ZŠ
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno kvalifikovaným učitelům 1. stupni ZŠ k získání způsobilosti vyučovat na jiném stupni školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Vzhledem k návaznosti na 1. st. ZŠ je zdůrazněna obecná didaktika pro 2. st. ZŠ. Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku ČESKÉHO JAZYKA– způsobilost k výuce dalšího předmětu na 2. stupni ZŠ
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.