Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení
Občanská výchova - Český jazyk
Český jazyk
Studijní program v kostce
UVAŽUJETE O DRÁZE PEDAGOGA? CHCETE UPLATNIT SVŮJ ZÁJEM O ČESKÝ JAZYK A LITERATURU VE ŠKOLNÍ PRAXI NA 2. STUPNI ZŠ? TENTO STUDIJNÍ PROGRAM VÁM UMOŽNÍ ZÍSKAT POTŘEBNÉ VĚDOMOSTI A PRAKTICKÉ DOVEDNOSTI K DOSAŽENÍ DANÝCH CÍLŮ.
Studijní program navazuje na předchozí bakalářský program. Završuje jej rozsahem teoretických a praktických poznatků tak, aby byl absolvent co nejlépe vybaven pro kariéru učitele českého jazyka na 2. stupni ZŠ. Studia prohlubují vědní základ získaný v bakalářském programu. Absolventa profilují dále odborně v oboru český jazyk a literatura a připojují disciplíny posilující kompetence didaktické (např. didaktika českého jazyka, didaktika literární výchovy). S tím souvisí i zapojení dalších disciplín, které se obecně zaměřují na vzdělávání v oblasti pedagogické a psychologické (např. obecná didaktika, vývojová a sociální psychologie, pedagogická psychologie). Velkou pozornost věnuje tento studijní program průběžné a souvislé profesní praxi, která vydatně přispívá k přípravě absolventa pro jeho povolání.
Co od vás očekáváme?
Základní podmínkou je úspěšné absolvování bakalářského programu odpovídajícího oboru českého jazyka a literatury. Výhodou pro studium oboru je zájem prohloubit své dosavadní znalosti, zejména v rovině jeho uplatnění v pedagogické praxi, nebo vůbec v práci s mládeží.
Co se naučíte?
Jako student oboru se naučíte:
- lépe rozumět jazykovému systému, prohlubovat nejen řízeným studiem, ale i samostatným přístupem poznatky o jazyce, literatuře a čtenářství
- vyhledávat a využívat potřebné odborné poznatky z oboru pro vlastní profesní růst
- aplikovat své odborné znalosti o jazyce a literatuře ve výukové praxi na 2. stupni ZŠ
- zdokonalovat průběžně vlastní čtenářskou zkušenost zejména v oblasti tvorby adresované dětem a mládeži
- objevovat způsoby stimulování čtenářských aktivit žáků
- aplikovat pedagogické a psychologické znalosti v práci učitele, v jeho působení na dětský kolektiv
- objevovat postupy a metody vedoucí ke zkvalitnění výuky českého jazyka a literatury
- zdokonalovat své analytické schopnosti potřebné nejen pro práci s uměleckým textem
Kde a jak se uplatníte?
Absolventi studijního oboru Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. st. ZŠ (navazující magisterský) získávají uplatnění především v pedagogické praxi základní školy. Jsou cíleně připravováni pro pozici učitele českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ. Mohou rovněž působit na různých dalších pozicích v prostředí školních zařízení a podílet se v nich na procesu vzdělávání žáků staršího školního věku. Studium jazyka a literatury je možno uplatnit i v dalších institucích, kde je výhodou komunikativnost, schopnost kvalitního ústního a písemného projevu, práce s texty, s knihami, literaturou (knihovna, editorská činnost, publicistika, práce v nakladatelství).
Konkrétní pracovní pozice
Možné pracovní pozice:
- učitel českého jazyka a literatury
- asistent pedagoga, vychovatel
- vedoucí zájmových aktivit pro děti a mládež
- korektor, editor
- redaktor (média, nakladatelství)
- knihovník
Specifika kombinované/distanční formy studia
Kombinované studium klade důraz především na samostudium. Obsahuje prvky prezenčního a distančního (dálkového) studia, skládá se z kontaktní přímé výuky, samostudia, individuálních či skupinových konzultací s vyučujícími a ze samostatné individuální či skupinové práce studujících. Obsah prezenční a kombinované formy studia je totožný, stejně tak nároky na výstupní znalosti a dovednosti studujících. Přímá výuka je omezena na prezenční výuková setkání probíhající v každém semestru vždy v jednom dni týdnu a mají formu blokové výuky vždy v odpoledních hodinách od 14:10 do 19:05 hod. Studující jsou o termínech výukových setkání informováni před každým semestrem po finálním sestavení rozvrhů. Výuka probíhá v budově Pedagogické fakulty OU na ul. Fr. Šrámka. Rozsah povinné účasti ve výuce vyplývá z popisu jednotlivých předmětů (tzv. sylabů). Samostudium je v každém předmětu studijního programu podpořeno e-learningovým kurzem v informačním systému moodle a dále jsou studentům k dispozici další studijní opory a distanční texty na Portálu OU. Vyučující jsou připraveni konzultovat se studenty osobně či elektronicky (cestou e-mailů, MS Teams apod.).
Jaké předměty budete studovat?
Přijímací řízení
Podmínky k přijetí
- ukončené studium alespoň bakalářského studijního programu
- úspěšné vykonání přijímacích zkoušek
Podmínky přijetí ke studiu na Pedagogické fakultě OU 0,38 MB
Možnost prominutí přijímací zkoušky
Přijímací zkouška má dvě části
Test znalostí z oboru
Požadováno je vzdělání alespoň bakalářského studijního programu Český jazyk se zaměřením na vzdělávání nebo jiná příbuzná specializace, jejíž náplní je doložitelné absolvování základních lingvistických a literárněvědných disciplín (morfologie, lexikologie, syntax, stylistika, vývoj české literatury, literární teorie). Pokud uchazeč uvedené vzdělání nesplňuje je pozván k přijímací zkoušce, která ověří znalosti z příslušné aprobace. Příbuznost hodnotí zkušební komise na příslušné katedře. Uchazeč splnění podmínky příbuznosti zjistí v elektronické přihlášce ke studiu podle bodů za zkoušku, a to nejpozději do konce dubna. Nula bodů znamená, že vzdělání ještě nebylo posouzeno. Jeden bod znamená, že předchozí vzdělání bylo posouzeno jako nepříbuzné. Uchazeč se musí zúčastnit testu znalostí z oboru a v systému mu bude zobrazen termín zkoušky. Po vykonání zkoušky budou doplněny skutečně získané body ze zkoušky. U vzdělání, které je posouzeno jako příbuzné, obdrží uchazeč sto bodů a neuvidí termín zkoušky.
Motivační pohovor k učitelství
Motivační pohovor nelze prominout a musejí jej vykonat všichni uchazeči.
Okruhy k přijímací zkoušce
Test znalostí z oboru
Přijímací zkouška probíhá formou Testu odborných znalostí v rozsahu výuky bakalářského programu Český jazyk se zaměřením na vzdělávání realizovaného Pedagogickou fakultou Ostravské univerzity.
Minimum bodů pro vyhovění z testu: 60
Motivační pohovor k učitelství
Přijímací pohovor s využitím portfolia
Obsah:
- Osobní vize a očekávání spojené se studiem učitelství a vlastní zkušenost s edukačními aktivitami: max. 40 bodů, min. 20 bodů.
- Pedagogicko-psychologická připravenost ke studiu prostřednictvím řešení modelových pedagogických situací a jejich kvalifikovaného odůvodnění (v rozsahu studia pedagogicko-psychologického základu bakalářských programů zaměřených na vzdělávání.): max. 20 bodů, min. 10 bodů.
- Orientace uchazeče v oborovém základu obou aprobací (specializaci) v rozsahu studia předmětů bakalářských programů zaměřených na vzdělávání
- oborový základ 1: max. 20 bodů, min. 10 bodů,
- oborový základ 2: max. 20 bodů, min. 10 bodů.
Minimum bodů pro vyhovění z pohovoru: 50
Doporučená literatura k přijímací zkoušce
Není doporučena žádná přípravná literatura.
Vzor přijímací zkoušky
- Vzorový test 0,15 MB
Organizace přijímacího řízení
Pracoviště zajišťující vaše studium
Kontakty
- Více informací o obsahu studijního programu vám podá jeho pedagogický poradce doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.
- Obecné dotazy ke studiu a k přijímacímu řízení vám zodpoví na Studijním oddělení.
- Dotazy uchazečů se specifickými potřebami (například zdravotním postižením) zodpoví naše Centrum Pyramida.
- Potřebujete poradit, co dále byste mohli studovat nebo pro co máte největší vlohy? Obraťte se na naše Poradenské a kariérní centrum.
Informace pro studenty se specifickými potřebami
Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU.
email: ;
telefon: +420 553 46 1234, +420 553 46 1235,
mobil: +420 733 784 095.
Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty.