Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení
Pedagogika - Německý jazyk
Pedagogika
Studijní program v kostce
Zajímá vás, jaké jsou současné a nejnovější teorie vzdělávání?
Pronikli jste do tajů základních didaktických kategorií a víte, v čem spočívá podstata učení?
Víte, jaké by měly být požadavky na profesní činnosti a kompetence učitele?
Jak by měly vypadat stavby vyučovacích hodin z hlediska obsahu a jednotlivých fází a co se skrývá pod pojmem kurikulum?
A jak vůbec má fungovat škola?
To vše se dovíte v průběhu absolvování našeho studijního programu.
Co se naučíte?
Budete umět: projektovat vlastní výuku, navrhnout přípravu a dokonce i hodnotit vyučovací hodiny.
Budete zvládat samostatně plánovat a řídit vyučovací proces, tvořit tematické plány a navrhovat kurikulum pro vlastní školu.
Zvládnete diagnostikovat vyučovací styl učitele a učební styly žáků, reflektovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, identifikovat rizikové charakteristiky studentů a volit přiměřenou prevenci a intervenci. Rozpoznáte projevy základních poruch a duševních nemocí.
A co se týká osobnostně vás samotných?
Dovíte se, jak reflektovat osobní vlastnosti a tendence seberozvoje, jak realizovat výzkumné šetření a budete schopni nejen porozumět anglicky psanému odbornému textu ze svého oboru, ale rovněž vytvořit vlastní odborný text v anglickém jazyce.
Kde a jak se uplatníte?
Uplatníte se především jako učitelé na 2. stupni základních škol včetně výkonu základních specializovaných pozic ve škole (např. předseda předmětové komise, koordinátor dalších školních a projektových aktivit). Dále také jako vychovatelé, asistenti pedagoga, pedagogové volného času, lektoři, či po absolvování čtyřleté praxe jako pedagogové v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Jaké předměty budete studovat?
Přijímací řízení
Podmínky k přijetí
- ukončené studium alespoň bakalářského studijního programu Pedagogika nebo jiné oborově příbuzné studium zaměřené na vzdělávání
- úspěšné vykonání přijímacích zkoušek
Podmínky přijetí ke studiu na Pedagogické fakultě OU 0,43 MB
Možnost prominutí přijímací zkoušky
Přijímací zkoušku nelze prominout a musejí ji vykonat všichni uchazeči o studium.
Okruhy k přijímací zkoušce
Přijímací zkouška pro Učitelství pedagogiky má formu testu, který ověřuje znalost základních pedagogických pojmů, teorií a koncepcí, jakož i orientaci uchazeče v odborných pedagogických zdrojích. Uchazeč prokáže schopnost aplikovat teoretická východiska v rámci uvedených okruhů. Tematické okruhy přitom vycházejí z rozsahu kurikula bakalářského studia programu Pedagogika.
Tematické okruhy pro Učitelství pedagogiky:
Tematické okruhy z Učitelství pedagogiky jsou směrovány do tří oblastí:
- Obecná pedagogika a základy didaktiky.
- Filozofický a historický kontext pedagogiky.
- Sociální a diagnosticko-intervenční aspekty edukace.
- Obecná pedagogika a základy didaktiky
- Pedagogika jako věda.
Systém pedagogických věd, funkce a charakteristika základních a aplikovaných pedagogických disciplín. Informační zdroje k pedagogice (základní odborná literatura, časopisy, databáze, webové stránky – servery o výchově a vzdělávání). - Základní pedagogické pojmy.
Předmět pedagogiky, východiska, pojmy edukace, edukační prostředí. Činitelé výchovy a pedagogické zásady. - Cíle, obsah a složky výchovy.
Vymezení pojmů obsah a složka výchovy, klasifikace, příklady. - Metody a formy výchovy.
Charakteristika základních metod a forem výchovy (odměna a trest, přirozené důsledky, příklad, požadavek aj.). - Pedagogika volného času.
Pojetí a funkce volného času, aktivity ve volném čase. Koncepce výchovy ve volném čase (výchova zážitkem, animace). - Multikulturní výchova.
Koncepce (liberální, komunitární, kritický multikulturalismus). Realizace multikulturní Výchovy (programy a projekty). - Výuka jako proces.
Charakteristika pojmů výuka, vyučování, učení, vzdělávání, vzdělání, výchova, edukace. Modely, fáze a typy výuky. - Cíle výuky a učební úlohy.
Cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické a jejich taxonomie. Postupy a zásady projektování vzdělávacích cílů, hodnocení na úrovni školy. Hierarchie učebních úloh (D. Tollingerová). Vzájemný vztah obou kategorií. - Metody a formy výuky.
Klasifikace metod výuky (J. Lerner, J. Maňák). Metody aktivizující, problémové metody a projektové vyučování. Formy výuky dle počtu žáků. - Pedagogický výzkum, výzkumné techniky.
Výběr relevantních výzkumných metod, charakteristika, možnosti aplikace. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogice, analýza silných a slabých stránek použité výzkumné techniky.
- Pedagogika jako věda.
- Filozofický a historický kontext pedagogiky
- J. A. Komenský a jeho pedagogicko-didaktický systém.
Život, filozofická východiska jeho pojetí výchovy a vzdělávání, nosné pedagogické spisy. Odraz Komenského principů v současném pojetí výchovy a vzdělávání. - Filosofie výchovy, její předmět a pojetí.
Hlavní filosofické směry z historického i současného hlediska. - Hlavní filozofické směry 20. stol.
Pragmatismus, fenomenologie, filozofická antropologie, filozofie existence, kritický racionalismus. Filozofie J. Patočky. - Současný svět a jeho charakteristika z hlediska filozofie.
Současná paradigmata, jejich vliv a pojetí. Nejvýznamnější postavy z dějin filosofie z pohledu paradigmat. - Bytí člověka ve světě - tělesno, duševno a duchovno, jejich pojetí z hlediska historie i současnosti.
Výchova jako péče o duši. Antropologicko - filosofické pojetí člověka.
- J. A. Komenský a jeho pedagogicko-didaktický systém.
- Sociální a diagnosticko-intervenční aspekty edukace
- Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti.
Socializace a výchova. Sociální stratifikace. Sociální mobilita. Socializační činitelé (primární, sekundární). Neformální a formální skupiny, skupina členská a referenční. - Sociální interakce a komunikace.
Vymezení pojmu, pravidla. Komunikace jako proces (obsahová a vztahová rovina). Struktura, dynamika. Typy komunikace (verbální a neverbální). Interakční proces, interakce rodiny a školy. Teorie mezilidské a pedagogické komunikace, možnosti uplatnění v pedagogickém procesu. - Současná rodina jako primární socializační prostředí.
Rodina jako základní výchovná instituce. Domov a rodina, bezpečí. Změněné společenské funkce rodiny v pedagogickém kontextu. Některé teorie uspokojování a neuspokojování základních lidských fyzických i psychických potřeb (J. Bowlby, M. Ainsworthová). Identita a individuace.(Z. Matějček, A. Maslow, C. G. Jung, E. Fromm, E. Erikson aj.). - Mravní formování člověka.
Elementární mravní návyky a zvyky, interiorizace norem, pojem charakter, morální city, formování mravního přesvědčení). Psychologie morálního vývoje, Kohlbergovo pojetí mravního vývoje. - Pedagogická diagnostika.
Předmět pedagogické diagnostiky. Cíl, obsah a přístupy (edukometrický, kazuistický) pedagogické diagnostiky. Metody pedagogické diagnostiky. Pozorování, analýza výkonů, produktů činnosti, dokumentace, testy aj. projektivní metody. Didaktická diagnostika, didaktický test.
- Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti.
Doporučená literatura k přijímací zkoušce
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2005.
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 2002.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. Brno: Paido, 2001.
MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : PdF OU, 2003.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : GRADA, 2005.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002.
Vzor přijímací zkoušky
- Vzorový test
0,37 MB
Organizace přijímacího řízení
Pracoviště zajišťující vaše studium
Kontakty
- Více informací o obsahu studijního programu vám podá jeho pedagogický poradce doc. PaedDr. Miriam Prokešová, Ph.D.
- Obecné dotazy ke studiu a k přijímacímu řízení vám zodpoví na Studijním oddělení.
- Dotazy uchazečů se specifickými potřebami (například zdravotním postižením) zodpoví naše Centrum Pyramida.
- Potřebujete poradit, co dále byste mohli studovat nebo pro co máte největší vlohy? Obraťte se na naše Poradenské centrum.
Informace pro studenty se specifickými potřebami
Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU.
email: ;
telefon: +420 553 46 1234,
mobil: +420 733 784 095.
Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty.