Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení

Občanská výchova - Český jazyk

Studijní program
Učitelství pro 2. stupeň základních škol
Fakulta
Pedagogická fakulta
Typ studia
navazující magisterské
Forma studia
kombinované
Délka studia
2 roky
Akademický titul
Mgr.
Přihláška od-do
15. 11. 2023 - 15. 03. 2024

Občanská výchova

Studijní program v kostce

Cílem studijního programu je příprava budoucích učitelů občanské výchovy na druhém stupni základních škol pro výkon svého povolání. Jedná se o dvouleté, navazující magisterské studium učitelství pro druhý stupeň základních škol. Studijní program se skládá ze společné části a specializace, která zahrnuje oborově-vědní předměty a oborově-didaktické předměty.

Studiem Vás provedou pracovníci katedry výchovy k občanství - přední odborníci z řad historiků, politologů, filozofů, oborových didaktiků a sociologů, kteří Vám v rámci přednášek a seminářů zodpoví různé otázky oborově-vědních předmětů a didaktické praxe. Pro aktivní studenty občanské výchovy se u nás otevírá možnost výjezdu na zahraniční univerzity nejen v sousedních zemích (Polsko, Slovensko, Německo), ale i v atraktivních destinacích (Španělsko, Portugalsko a Anglie).

Studium značný prostor věnuje reflektovaným pedagogickým praxím na kvalitních základních školách v regionu. Po úspěšném absolvování studia a složení státní závěrečné zkoušky získáte titul „magistr“.

Co od vás očekáváme?

Očekáváme znalost profilového předmětu v rozsahu bakalářského studia (historie, filozofie-etika, sociologie a politologie). Dále se očekává nadšení pro službu dětem a pedagogická dovednost.

Co se naučíte?

Jako absolvent studijního programu budete umět:

  • aplikovat teoretické didaktické poznatky ve výuce
  • projektovat vlastní výuku, navrhnout přípravu na hodinu a následně analyzovat a hodnotit vyučovací hodinu příslušného vzdělávacího oboru / vyučovacího předmětu
  • navrhovat kurikulum pro vlastní školu a hodnotit učebnice při výběru vlastní výuky
  • kriticky identifikovat hlavní problémy oboru a zastávat odborně fundována stanoviska v rámci svého oboru
  • reflektovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků a uvědomit si také limity svého pedagogického působení
  • realizovat výzkumné šetření
  • vyhledávat domácí i zahraniční odborné zdroje a pracovat s nimi
  • využívat informační a komunikační technologie jak pro přípravu na výuku, tak ve vlastní výuce
  • orientovat se v aktuálním společenském dění a současných mezinárodních vztazích
  • charakterizovat významné osobnosti moderních světových dějin a současnosti
  • orientovat se v problémech moderní demokracie
  • porozumět, jaká úskalí přináší demokracie v praxi

Kde a jak se uplatníte?

Jako absolventi navazujícího magisterského studia v rámci studijního programu učitelství pro druhý stupeň se uplatníte jako učitel na druhém stupni základní školy.

Konkrétní pracovní pozice

Učitel

Specifika kombinované/distanční formy studia

Kombinované studium se od prezenční formy studia liší pouze organizačně, obsah studia i nároky kladené na studenty obou forem jsou shodné. Slučuje prvky prezenčního a distančního (dálkového) studia, skládá se z kontaktní přímé výuky, samostudia (na to  je kladen silný důraz), individuálních či skupinových konzultací s vyučujícími a ze samostatné individuální či skupinové práce. Přímá výuka je omezena na několik setkání za semestr (tzv. „tutoriálů“), které mají formu převážně blokové výuky. Ta probíhá zpravidla v pátek 14:10-19:05 (prezenčně v budově Pedagogické fakulty OU) a ve středu 14:10-19:05 (online v prostředí MS Teams). Pro každý předmět je vytvořen e-kurz v systému Moodle, obsahující kromě studijních materiálů i různá interaktivní cvičení a aktivity nebo testy ověřující nabyté znalosti. Materiály, nahrané přednášky, úkoly a další komunikace se studenty jsou uloženy také v MS Teams. Pro komunikaci s vyučujícími jsou prioritní pravidelné (předem vypsané) či individuálně dohodnuté konzultační hodiny. Konzultovat lze osobně, telefonicky, e-mailem i virtuálně (obvykle v prostředí MS Teams). Povinnou součástí studia je průběžná a souvislá pedagogická praxe na základních školách s požadavkem 100% účasti.

Přijímací řízení

e-přihláška

Podmínky k přijetí
+

  • ukončené studium alespoň bakalářského studijního programu
  • úspěšné vykonání přijímacích zkoušek

Podmínky přijetí ke studiu na Pedagogické fakultě OU soubor pdf 0,47 MB

Možnost prominutí přijímací zkoušky
+

Přijímací zkouška má dvě části

Test znalostí z oboru

Požadováno je vzdělání alespoň bakalářského studijního programu Občanská výchova se zaměřením na vzdělávání nebo jiné specializačně příbuzné studium zaměřené na společenské vědy. Pokud uchazeč uvedené vzdělání nesplňuje je pozván k přijímací zkoušce, která ověří znalosti z příslušné aprobace. Příbuznost hodnotí zkušební komise na příslušné katedře. Uchazeč splnění podmínky příbuznosti zjistí v elektronické přihlášce ke studiu podle bodů za zkoušku, a to nejpozději do konce dubna. Nula bodů znamená, že vzdělání ještě nebylo posouzeno. Jeden bod znamená, že předchozí vzdělání bylo posouzeno jako nepříbuzné. Uchazeč se musí zúčastnit testu znalostí z oboru a v systému mu bude zobrazen termín zkoušky. Po vykonání zkoušky budou doplněny skutečně získané body ze zkoušky. U vzdělání, které je posouzeno jako příbuzné, obdrží uchazeč sto bodů a neuvidí termín zkoušky.

Motivační pohovor k učitelství

Motivační pohovor nelze prominout a musejí jej vykonat všichni uchazeči.

Okruhy k přijímací zkoušce
+

Test znalostí z oboru

Přijímací zkouška probíhá formou Testu odborných znalostí v rozsahu výuky bakalářského studijního programu Občanská výchova se zaměřením na vzdělávání realizovaného Pedagogickou fakultou Ostravské univerzity.

Minimum bodů pro vyhovění z testu: 60

Motivační pohovor k učitelství

Přijímací pohovor s využitím portfolia

Obsah:

  1. Osobní vize a očekávání spojené se studiem učitelství a vlastní zkušenost s edukačními aktivitami: max. 40 bodů, min. 20 bodů.
  2. Pedagogicko-psychologická připravenost ke studiu prostřednictvím řešení modelových pedagogických situací a jejich kvalifikovaného odůvodnění (v rozsahu studia pedagogicko-psychologického základu bakalářských programů zaměřených na vzdělávání.): max. 20 bodů, min. 10 bodů.
  3. Orientace uchazeče v oborovém základu obou aprobací (specializaci) v rozsahu studia předmětů bakalářských programů zaměřených na vzdělávání
    1. oborový základ 1: max. 20 bodů, min. 10 bodů,
    2. oborový základ 2: max. 20 bodů, min. 10 bodů.

Minimum bodů pro vyhovění z pohovoru: 50

Doporučená literatura k přijímací zkoušce
+

Není doporučena žádná přípravná literatura.

Vzor přijímací zkoušky
+

Organizace přijímacího řízení
+

Pracoviště zajišťující vaše studium

Kontakty

Informace pro studenty se specifickými potřebami

Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU.
email: ;
telefon: +420 553 46 1234, +420 553 46 1235,
mobil: +420 733 784 095.

Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty.