Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení
Informační a komunikační technologie ve vzdělávání 
Studijní program v kostce
Doktorské studium Informační a komunikační technologie ve vzdělávání si klade za cíl připravit mladé badatele a vědce pro potřeby informatiky a informačních a komunikačních technologií, schopné nejenom samostatné tvůrčí práce, ale i kooperativně působit v oblasti vědy, výzkumu nebo vývoji, s dobrými předpoklady obor dále rozvíjet. Znalosti, dovednosti a kompetence, které získáte absolvováním předmětů doktorského studijního programu, jsou navrženy tak, aby odpovídaly poznatkům a metodám tvůrčí činnosti v oblasti Teoretické informatiky, Didaktiky informatiky, Digitálních a ICT technologii a eLearningu.Základem Vašeho studia je bádání, zkoumání, samostudium a další aktivity vedoucí k úspěšné obhajobě dizertační práce, která by měla přinést originální řešení Vašeho zkoumaného problému. Akcentuje se samostatná práce, konzultace nejenom s Vašim školitelem, ale i s dalšími odborníky a znalci oboru. Neméně důležitou součásti Vašeho doktorského studia je i aktivní účast na mezinárodních konferencích, publikování v recenzovaných, českých i zahraničních časopisech a sbornících z konferencí a podílení se na přípravě odborně zaměřených seminářích a workshopech. Své dizertační záměry můžete realizovat prostřednictvím vědeckých projektů řešených na katedře.
Informační a komunikační technologie ve vzdělávání
Cílem studia je připravit mladé badatele a vědce pro potřeby informatiky a informačních a komunikačních technologií.
Co od vás očekáváme?
Doktorské studium je spjaté s řádně ukončeným studiem v magisterském studijním programu, nejlépe se zaměřením na informační a komunikační technologie ve vzdělávání, informatiku, učitelství pro základní školy a učitelství pro střední školy. Přijímací řízení je realizované přijímacím pohovorem, kde je ověřována úroveň Vašich vědomostí, Vaše znalost relevantní odborné literatury (včetně zahraniční), Vaše předpoklady pro získávání hlubších teoretických znalostí a pro samostatnou tvůrčí odbornou činnost. Součástí přijímacího pohovoru je i ověření Vašich znalostí některého cizího jazyka. K přijímacímu pohovoru předložíte:
- Vaši dosavadní odbornou a pedagogickou praxi a publikační činnost.
- Vstupní projekt, v němž jednak odůvodníte volbu Vaše specializace, jednak představíte návrh tématu Vaše zamýšlené disertační práce.
Co se naučíte?
Vaše dosavadní znalosti a dovednosti doplníte o podrobnější znalosti obsahu a metod některých disciplín z informatiky, zejména teoretických základů, a obohatíte Vaše poznatky o nové směry v oblasti pedagogiky a psychologie.
Osvojíte si metodologické základy pedagogického výzkumu tak, abyste mohli kvalitně navrhovat a vést vlastní výzkum.
Získáte přehled o používání informačních technologií ve výuce, o teoretických východiscích i praktických aplikacích u nás a v zahraničí, dokážete se lehce zorientovat v současných názorech na vzdělávání v informatice a v možnostech zavádění ICT do kurikulí všech vyučovacích předmětů.
Získáte znalosti a dovednosti v oblasti efektivního použití vybraných matematických metod, v oblasti projektování informačních systémů a při tvorbě výukových materiálů pro eLearning.
Kde a jak se uplatníte?
Doktorské studium Vás připraví na dráhu experta v oboru informační a komunikační technologie ve vzdělávání, resp. v oboru informatika. Můžete se uplatnit jako plně kvalifikovaní odborníci v oblasti aplikací ICT ve všech stupních vzdělávání, od preprimárního až po celoživotní.
Jako absolventi doktorského studijního programu můžete rozvíjet svůj výzkumný potenciál dál směrem k habilitačnímu řízení v oblasti informačních a komunikačních technologií, případně informatiky.
Konkrétní pracovní pozice
Pedagogové na fakultách připravující učitele informatických disciplín
Výzkumní nebo vývojoví pracovníci v oboru informatika a didaktika informatiky
Pracovníci státní správy školství, centrálních metodických a kurikulárních úřadů a ústavů
Vědečtí pracovníci věnující se informačním technologiím ve vzdělávání a v celoživotním učení
Specifika kombinované/distanční formy studia
Každý započatý akademický rok postupujete podle Vašeho tzv. Individuálního studijního plánu, který jste připravili ve spolupráci se školitelem. Každý ukončený akademický rok předkládáte Vaši tzv. Výroční zprávu o studiu, která detailně specifikuje splněné studijní úkoly.Účastníte se přednášek k Vašim předmětům, třech povinných disertačních seminářů, vystoupíte alespoň na dvou konferencích s recenzovaným sborníkem.Pravidelně konzultujete (minimálně jednou za 3 měsíce) řešení Vašeho disertačního záměru a postup ve studiu se školitelem.
Jaké předměty budete studovat?
Přijímací řízení
Podmínky k přijetí
- ukončené studium magisterského studijního programu nejlépe se zaměřením na informační a komunikační technologie ve vzdělávání, informatiku, učitelství pro základní školy a učitelství pro střední školy
- úspěšné vykonání přijímacích zkoušek
Podmínky přijetí ke studiu na Pedagogické fakultě OU 0,43 MB
Možnost prominutí přijímací zkoušky
Přijímací zkoušku nelze prominout a musejí ji vykonat všichni uchazeči o studium.
Okruhy k přijímací zkoušce
Přijímací zkouška probíhá formou pohovoru s uchazečem. V přijímacím pohovoru je ověřována úroveň uchazečových vědomostí, jeho znalost relevantní odborné literatury (včetně zahraniční), jeho předpoklady pro získávání hlubších teoretických znalostí a pro samostatnou tvůrčí odbornou činnost. V přijímacím pohovoru uchazeč představí svou dosavadní odbornou a pedagogickou praxi a publikační činnost. K přijímacímu pohovoru předloží vstupní projekt, v němž jednak odůvodní volbu své specializace, jednak představí návrh tématu své zamýšlené disertační práce. Návrh disertačního záměru uchazeč zašle na e-mail garantky studijního programu – spolu s podáním přihlášky ke studiu. Součástí přijímacího pohovoru je i ověření znalostí některého cizího jazyka.
Minimum bodů pro vyhovění: 50
Tvorba individuálního studijního plánu
Student po konzultaci se školitelem sestavuje studijní plán (individuální, dle předchozího studia a dle zaměření disertačního záměru) podle těchto následujících pravidel. Do studijního plánu zařazuje:
- všechny povinné předměty (Metodologie pedagogického výzkumu, Cizí jazyk, Akademic writing + všechny povinné Disertační semináře 1-3),
- alespoň dva předměty z bloku "informatického", dva předměty z bloku "aplikace ICT do vzdělávání" a dva předměty z bloku "ped-psychologického",
- další předměty z bloku publikační činnost, vědecká činnost a výuková činnost (prezenční student).
Seznam předmětů pro výběr do individuálního studijního plánu.
Doporučená literatura k přijímací zkoušce
Není doporučena žádná přípravná literatura.
Organizace přijímacího řízení
Přílohy přihlášky
- Návrh disertačního záměru
0,02 MB
Pracoviště zajišťující vaše studium
Kontakty
- Více informací o obsahu studijního programu vám podá jeho pedagogický poradce doc. Ing. Kateřina Kostolányová, Ph.D.
- Obecné dotazy ke studiu a k přijímacímu řízení vám zodpoví na Studijním oddělení.
- Dotazy uchazečů se specifickými potřebami (například zdravotním postižením) zodpoví naše Centrum Pyramida.
- Potřebujete poradit, co dále byste mohli studovat nebo pro co máte největší vlohy? Obraťte se na naše Poradenské centrum.
Informace pro studenty se specifickými potřebami
Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU.
email: ;
telefon: +420 553 46 1234,
mobil: +420 733 784 095.
Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty.