Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení

Matematika - Technická výchova

Studijní program
Učitelství pro 2. stupeň základních škol
Fakulta
Pedagogická fakulta
Typ studia
navazující magisterské
Forma studia
prezenční
Délka studia
2 roky
Akademický titul
Mgr.
Přihláška od-do
15. 11. 2024 - 15. 03. 2025

e-přihláška

Učitelství pro 2. stupeň ZŠ - společný základ

Obsah zablokován / musíte udělit souhlas se zpracováním cookies

Učitelství pro 2. stupeň základních škol

Cílem studijního programu je připravit kvalifikované učitele pro výuku na 2. stupni ZŠ. V rámci studijního programu si student volí dvě specializace. Těžiště kurikula je v pedagogických a psychologických disciplínách, oborových didaktikách a praxi.

Přijímací řízení

e-přihláška

Podmínky k přijetí
+

  • ukončené studium alespoň bakalářského studijního programu
  • úspěšné vykonání přijímacích zkoušek

Podmínky přijetí ke studiu na Pedagogické fakultě OU soubor pdf 0,38 MB

Možnost prominutí přijímací zkoušky
+

Přijímací zkouška má dvě části:

Test znalostí z oboru – pedagogika a psychologie

Test může být prominut uchazečům, kteří:

  • Studují nebo studovali v programu se zaměřením na vzdělávání a úspěšně splnili podmínky předmětů společného pedagogicko-psychologického základu, které jsou obsahově adekvátní předmětům pedagogicko-psychologické složky minimálně prvních dvou ročníků studijního plánu bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání realizovaných na Ostravské univerzitě.
  • nestudovali programy se zaměřením na vzdělávání, ale v průběhu předchozího studia úspěšně splnili podmínky předmětů, které jsou obsahově adekvátní předmětům pedagogicko-psychologické složky studijního plánu v bakalářském studiu na Ostravské univerzitě, jmenovitě obecná pedagogika, obecná a vývojová psychologie a sociální pedagogika (příp. dalším).

Předchozí absolvování vyžadovaných předmětů uchazeči doloží výpisem průběhu studia. Tento dokument uchazeči přiloží jako přílohu, spolu s podáním elektronické přihlášky ke studiu. Uchazeči, kteří studují (studovali) jinou než Ostravskou univerzitu, doloží rovněž sylaby předmětů požadovaných k prominutí testu.

Uchazeči splnění podmínky příbuznosti zjistí v elektronické přihlášce ke studiu podle bodů uvedených v parametru Předchozí studium, a to nejpozději do konce dubna. Tři body znamenají, že předchozí vzdělání bylo posouzeno jako nepříbuzné a devět bodů znamená, že předchozí vzdělání bylo posouzeno jako příbuzné. Uchazeči s posouzeným předchozím vzděláním jako nepříbuzným (3 body) se budou muset zúčastnit testu znalostí z oboru pedagogiky a psychologie a v systému jim bude zobrazen termín konání zkoušky. U vzdělání, které bude posouzeno jako příbuzné, obdrží uchazeči sto bodů a neuvidí termín zkoušky. Body z parametru předchozí vzdělání nejsou započítávány do celkového bodového hodnocení přijímacího řízení.

Motivační pohovor k učitelství

Motivační pohovor nelze prominout a musejí jej vykonat všichni uchazeči.

Okruhy k přijímací zkoušce
+

Test znalostí z oboru – pedagogika a psychologie

Pedagogika

tematické okruhy, které vycházejí z rozsahu kurikula bakalářského studia daného programu:

  1. Pedagogika jako věda.
  2. Interakce a komunikace ve výuce.
  3. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka.
  4. Osobnost žáka a pedagogická diagnostika.
  5. Filozofie výchovy, její předmět a pojetí, hlavní filozofické směry z historického i současného hlediska.
  6. Mravní výchova a kázeň v edukaci.
  7. Cíle výchovy a cíle výuky.
  8. Strategie výuky.
  9. Výchova v rodině.
  10. Základy pedagogiky volného času.

Psychologie

psychologická část je tvořena deseti okruhy, které zahrnují základní psychologické pojmy a reflektují různá teoretická zázemí:

  1. Předmět psychologie a metody získávání psychologických poznatků.
  2. Duševní výkonnost člověka. Přehled poznávacích procesů a jejich charakteristika.
  3. Význam paměti a myšlení v poznávání skutečnosti, řeč.
  4. Psychické stavy, emocionalita a temperament.
  5. Motivace lidského chování - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
  6. Psychologické pojetí osobnosti, geneze osobnosti, typologie osobnosti. Osobnost v pojetí jednotlivých psychologických směrů. Struktura a dynamika osobnosti.
  7. Psychologická podstata charakteru.
  8. Socializace osobnosti. Jedinec v sociální skupině. Mezilidská komunikace.
  9. Sociální kognice, sociální postoje, mýty a předsudky.
  10. Role učitele a role žáka.

Minimum bodů pro vyhovění z testu: 60


Motivační pohovor k učitelství

Přijímací pohovor s využitím portfolia

Obsah:

  1. Osobní vize a očekávání spojené se studiem učitelství a budoucí profesí a vlastní zkušenost s edukačními aktivitami: max. 20 bodů, min. 10 bodů.
  2. Pedagogicko-psychologická připravenost ke studiu prostřednictvím řešení modelových pedagogických situací a jejich kvalifikovaného odůvodnění (v rozsahu studia pedagogicko-psychologického základu bakalářských programů zaměřených na vzdělávání.): max. 20 bodů, min. 10 bodů.
  3. Orientace uchazeče v oborovém základu obou aprobací (specializací) v rozsahu studia předmětů bakalářských programů zaměřených na vzdělávání
    1. Oborový základ 1: max. 30 bodů, min. 15 bodů,
    2. Oborový základ 2: max. 30 bodů, min. 15 bodů.

Minimum bodů pro vyhovění z pohovoru: 50

Doporučená literatura k přijímací zkoušce
+

Pro tematické okruhy z pedagogiky:

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2005.
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 2002.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001.
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : GRADA, 2005.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002.


Pro tematické okruhy z psychologie:

ATKINSONOVÁ, R. L. et al. Psychologie. Praha : Victoria Publishing, 2003.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2007.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1997.
PAULÍK, K. Psychologie osobnosti. Ostrava : FF OU, 2003.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka (3. vyd.). Olomouc : UP, 2003.

Vzor přijímací zkoušky
+

Organizace přijímacího řízení
+

Pracoviště zajišťující vaše studium

Kontakty

  • Obecné dotazy ke studiu a k přijímacímu řízení vám zodpoví na Studijním oddělení.
  • Dotazy uchazečů se specifickými potřebami (například zdravotním postižením) zodpoví naše Centrum Pyramida.
  • Potřebujete poradit, co dále byste mohli studovat nebo pro co máte největší vlohy? Obraťte se na naše Poradenské a kariérní centrum.

Informace pro studenty se specifickými potřebami

Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů, obraťte se na Centrum Pyramida OU.
email: ;
telefon: +420 553 46 1234, +420 553 46 1235,
mobil: +420 733 784 095.

Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení fakulty.