Nabízené programy
ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce dalšího předmětu na 2. stupni ZŠ
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.
ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce na 2. stupni ZŠ
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno kvalifikovaným učitelům 1. stupni ZŠ k získání způsobilosti vyučovat na jiném stupni školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého
jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP).
Vzhledem k návaznosti na 1. st. ZŠ je zdůrazněna obecná didaktika pro 2. st. ZŠ. Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými
tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny
založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.
Kurz Hejného edukační metody v matematice
Podstatou vyučování orientovaného na budování schémat (VOBS) v matematice 1. stupně ZŠ podle prof. M. Hejného je tedy: 1) dobrá znalost všech didaktických prostředí jak sémantických, tak strukturálních, která nesou obsah matematického
učiva a která zajišťují žákům dobré porozumění pojmům, vztahům, procesům a situacím, a to v souvislostech a v propojení na bohaté množství kontextů; 2) dobrá schopnost důsledně aplikovat konstruktivistický edukační styl. V tomto bodu je samozřejmě
zahrnuta i schopnost individualizovat výuku podle úrovně každého žáka. Účastníci kurzu pro učitele Hejného metody vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na (a) seznámení se se základními matematickými prostředími na takové
úrovni, aby mohli začít vyučovat matematiku metodou VOBS, aby úlohy z jednotlivých prostředí uměli sami řešit, (b) principy výuky Hejného metodou tak, aby uměli vést žáky objevitelskou cestou a uměli individualizovat výuku, tj. formulovat úlohy přiměřené
obtížnosti pro každého žáka, (c) rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl.
Kurz základního snowboardingu - pro pedagogické i nepedagogické pracovníky
Kurz je určen pedagogickým pracovníkům se zájmem o získání licence Základní školní snowboarding. Kurz je určen i ostatním zájemcům z řad široké veřejnosti se zájmem o získání licence Základní snowboarding.
Kurz základního školního lyžování - mimo pedagogické pracovníky
Kurz je určen pro lyžařskou veřejnost, která chce získat licenci (nebo prodloužit) INSTRUKTOR ZÁKLADNÍHO LYŽOVÁNÍ a chce se také seznámit se současnými trendy v lyžování a jeho výuce.
Kurz základního školního lyžování - pro pedagogické pracovníky
Kurz je uručen pro zájemce o získání licence „Instruktor školního lyžování“ z řad učitelů a pedagogických pracovníků, kteří nemají aprobaci tělesná výchova.
Pedagogické studium pro učitele středních škol a 2. stupně základních škol
Obsah studia respektuje obecné požadavky na získání pedagogické kvalifikace k vyučování na základních a středních školách. Studující získá poznatky o podstatě a zákonitostech výchovy a vzdělávání z pedagogického a psychologického hlediska, o možnostech
diagnostiky a podpory učení žáků a studentů. Studium je zaměřeno také na rozvíjení sociálně komunikativních dovedností, především pak studium směřuje k osvojení didaktických kompetencí posílením oborově didaktických předmětů a předmětů zaměřených na samostatný
výkon profesní praxe na školách.
Pedagogické studium pro vychovatele a pedagogy volného času
Studium je zaměřeno na vytváření všeobecné, odborné a zejména pedagogicko-psychologické způsobilosti s důrazem na rozvoj osobnosti pedagogického pracovníka prostřednictvím prožitkových aktivit psychoterapeutického a zájmového charakteru, které vedou k formování všech složek jeho osobnosti. V průběhu studia absolventi získají odborné znalosti z pedagogicko-psychologického základu s důrazem na sociální a speciální pedagogiku, zvládání problémového chování, psychopatologii a vybrané oblasti psychologie. Dále si absolvent osvojí odborné dovednosti především z oblasti komunikačních strategií, zážitkové pedagogiky a řešení specifických a náročných pedagogických situací.
Pedagogické studium speciální pedagogiky pro absolventy VŠ s pedagogickým zaměřením
Jde o rozšiřující vysokoškolské učitelské studium o obor „speciální pedagogika“, které je určeno učitelům a dalším pedagogickým pracovníkům ve školách se speciálním vzděláváním. V průběhu studia je povinná specializace: vzdělávání žáků s mentálním
postižením a dále výběr jedné ze čtyř povinně-volitelných specializací, a to: vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování a žáků nadaných, vzdělávání žáků s poruchami chování a s projevy rizikového chování, vzdělávání žáků s narušenou
komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením a vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami (viz příloha učebního plánu). Posluchač volí jednu specializaci.
Pedagogické studium speciální pedagogiky pro učitele praktického vyučování, odborného výcviku, mateřských škol a pro vychovatele
Účastníci budou seznámeni s problematikou speciální pedagogiky a s využitím jejího předmětu pro vytváření základních profesních dovedností (práce s mládeží se specifickými vzdělávacími potřebami). Učební plán obsahuje následující předměty: základy speciální pedagogiky, školní obtíže v učení a chování, aktuální pedagogická a psychologická témata ve vzdělávání, současné trendy ve speciální pedagogice, psychopedie, somatopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, speciálněpedagogická diagnostika, poradenství a intervence, speciálněpedagogická praxe.
Pedagogické studium učitelství 1. stupně ZŠ
Absolvent programu je způsobilý kvalifikovaně vyučovat všem předmětům učebního plánu 1. stupně základní školy. Cíle a obsah programu vychází z profilu absolventa učitele 1. stupně ZŠ, který je koncipován jako systém profesních kompetencí. Obsah studijního
programu je tvořen systémem složek s interdisciplinárním charakterem. Těžiště je v pedagogicko psychologické a oborově didaktické přípravě. Jádrem pedagogicko psychologické složky jsou předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, jež svým
profesionalizačním zaměřením respektují vývojová a osobnostní specifika dětí mladšího školního věku a specifika procesů výchovy a vzdělávání v období primárního stupně vzdělávání. Respektovány jsou rovněž možnosti a potřeby inkluzivního vzdělávání
žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Složka oborově didaktická vychází ze struktury vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dílčí předměty odpovídající vzdělávacím oblastem jsou koncipovány jako systém
deklarativních znalostí oboru a didaktických znalostí obsahu.
Pedagogické studium učitelství pro mateřské školy
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výkon učitelského povolání v mateřské škole a vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi potřebnými pro výkon profese učitele v MŠ. Absolvent studijního programu získá
specifické teoretické odborné znalosti v oblasti předškolní pedagogiky, psychologie dítěte předškolního věku a speciální pedagogiky, seznámí se také se soudobou pedagogickou teorií, s normativními i metodickými materiály pro vzdělávání dítěte v preprimárním
věku. Dokáže porozumět procesům vývoje a rozvoje dítěte předškolního věku a orientuje se ve způsobu edukace dítěte v předškolním období a seznámí se s principy a specifiky alternativního vzdělávání v ČR. Absolvent studijního oboru bude schopen profesionálně
pracovat s dítětem daného věkového období, tvořit dlouhodobé edukační projekty, identifikovat dítě nadané, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále dokáže diagnostikovat, motivovat a regulovat procesy učení se dítěte předškolního věku vzhledem k jeho
aktuálnímu individuálnímu vývoji, potřebám a možnostem, se zřetelem na jeho harmonický rozvoj. Závěr studia: Ústní závěrečná zkouška a obhajoba závěrečné písemné práce. Ukončení studia: Po úspěšném zakončení studia absolventi obdrží osvědčení o pedagogické
způsobilosti pro kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.
Specializační studium - Prevence sociálně patologických jevů
Cílem je připravit školní metodiky prevence tak, aby: rozeznali a sami vyhledávali žáky s rizikem vzniku sociálně nežádoucího chování, procovali s jedincem a třídou ve smyslu prevence, doporučovali pro žáky i třídy odborné intervence, spolupracovali se školskými poradenskými zařízeními a institucemi specializovanými na práci s rizikovou mládeží. Vzdělávací cíl vyplývá ze standardu MŠMT a z požadavků škol na území Moravskoslezského kraje. Vzdělávací program je zaměřen na splnění kvalifikačních předpokladů učitelů, kteří vykonávají (nebo by chtěli vykonávat) funkci školního metodika prevence. Konkrétně se studium zaměřuje na podporu a rozvoj odborných klíčových kompetencí těchto pedagogických pracovníků pro práci s rizikovými jedinci a skupinami.
Studium k výkonu specializovaných činností – koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií
Vzdělávacím cílem je získání a rozšíření kompetencí účastníka k metodickému vedení pedagogických pracovníků školy v oblasti účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, tvorby koncepčních dokumentů školy s ohledem na využívání ICT,
kvalifikovaného plánování a řízení naplnění standardu ICT služeb dle Standardu studia k výkonu specializované činnosti koordinace v oblasti IKT dle § 9 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. Účastník získá kompetence pro vedení lidí k zavádění digitálních
technologií do života školy a k jejich efektivnímu využívání pro výuku a učení žáků. Získá kompetence mentorské, koučovací a lektorské. Naučí se, jak řídit procesy a projekty související s integrací digitálních technologií do školního prostředí.
Získá základní technologické znalosti v oblastní ICT ve školství.
Studium pedagogiky pro učitele praktického vyučování a učitele odborného výcviku
Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace učitele odborného výcviku a učitele praktického vyučování v rozsahu, který umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.
Studium pro ředitele škol a školských zařízení
Cílem zákonem vyžadovaného kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení je připravit účastníky studia na zvládnutí počátečního období výkonu funkce ředitele školy (vedoucího pracovníka školy a školského zařízení), tj. převzetí funkce a její výkon v adaptačním období do rozvinutí manažerských kompetencí vlivem praxe a dalšího profesního vzdělávání. Obsahem vzdělávání jsou standardem předepsaná témata: Základní právní předpisy a jejich aplikace ve školství, Pracovní právo, Financování školy, Organizace školy a pedagogického procesu.
Studium pro výchovné poradce ZŠ a SŠ
Studium je koncipováno v souladu s vyhláškou č. 317/2005 Sb., se Standardem Studia pro výchovné poradce a nejnovějšími legislativními úpravami upravujícími činnost výchovných poradců. Je tvořeno čtyřmi základními moduly: 1. Právo a školské
předpisy pro VP, 2. Teorie a organizace výchovného poradenství, metodika, práce výchovného poradce, 3. Kariérové poradenství, 4. Poradenská praxe. V rámci těchto modulů jsou zařazeny dílčí disciplíny, jejichž přehled je uveden v učebním plánu studia.
U3V – Anglický jazyk pro mírně pokročilé II
Kurz nabízí další rozvíjení všech složek anglického jazyka, především gramatiky, slovní zásoby a jazykových dovedností (tj. mluvení poslech, čtení a psaní). Důraz je kladen na prohloubení komunikativních kompetencí v běžných situacích všedního dne. Tento kurz navazuje na program U3V - Anglický jazyk pro mírně pokročilé I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.
U3V – Anglický jazyk pro středně pokročilé I a II
Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti. Kromě obecné angličtiny si rozšíří i profesní slovní zásobu a frazeologii. Práce v hodinách bude vycházet ze zajímavých textů a prezentací. Studijní materiály jsou součástí kurzu.
U3V – Anglický jazyk pro věčné začátečníky I a II
Tyto kurzy jsou určeny pro zájemce, kteří s angličtinou už začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší úrovni. Rovněž tak je určen těm, kteří by si chtěli zvýšit své jazykové i komunikační kompetence bez ohledu na předchozí jazykové vzdělání. Obsahem kurzu je vyvážená nabídka konverzace (cestování, volný čas, kultura, rodina), gramatiky i lexika. Lektoři budou připraveni uzpůsobit obsah jednotlivých hodin potřebám a požadavkům zúčastněných.
U3V – Anglický jazyk pro věčné začátečníky II
Kurz je určen pro zájemce, kteří s angličtinou už začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší úrovni. Rovněž tak je určen těm, kteří by si chtěli zvýšit své jazykové i komunikační kompetence bez ohledu na předchozí jazykové vzdělání. Obsahem kurzu je vyvážená nabídka konverzace (cestování, volný čas, kultura, rodina), gramatiky i lexika. Lektoři budou připraveni uzpůsobit obsah jednotlivých hodin potřebám a požadavkům zúčastněných. Tento kurz navazuje na program U3V – Anglický jazyk pro věčné začátečníky I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.
U3V – Kalokagathia I a II
V zimním semestru je program zaměřen na praktické hudební a literární činnosti směřující k duševní a tělesné harmonii a dokonalosti. Praktické hudební činnosti programu reprezentují dílčí složky hudební výchovy – rytmický výcvik, sborový zpěv a základy dirigování, hudebně-pohybovou / taneční výchovu. Absolvování programu nevyžaduje předchozí praktické hudební zkušenosti frekventantů, např. hru na hudební nástroj, znalost notopisu apod. Literární část programu se zabývá propojením literatury s výtvarným uměním a hudbou a v neposlední řadě také současnými komunikačními trendy ve společnosti.
Program letního semestru je zaměřen na praktické pohybové činnosti, individuálně přizpůsobené účastníkům programu. V rámci praktické výuky si posluchači aktivně vyzkouší různé pohybové aktivity, které jsou vhodné pro udržení tělesné zdatnosti.
U3V – Konverzace v anglickém jazyce I a II
Tento kurz předpokládá již aktivní znalost anglického jazyka, která umožňuje komunikaci v základních životních situacích. Výuka bude probíhat formou debat a diskusí na aktuální témata, jejichž východiskem budou zajímavé texty a prezentace. Kromě obecné angličtiny bude věnována pozornost i profesní slovní zásobě a frazeologii.
U3V – Konverzace v anglickém jazyce II
Tento kurz předpokládá již aktivní znalost anglického jazyka, která umožňuje komunikaci v základních životních situacích. Výuka bude probíhat formou debat a diskusí na aktuální témata, jejichž východiskem budou zajímavé texty a prezentace. Kromě obecné angličtiny bude věnována pozornost i profesní slovní zásobě a frazeologii. Tento kurz navazuje na program U3V – Konverzace v anglickém jazyce I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.
U3V – Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na kresbu II
Ateliér je zaměřen na praktické výtvarné činnosti v kresbě a grafice. Frekventanti se mohou přihlásit, i když před tím nikdy nekreslili. Kurz klade velký důraz na individuální přístup k posluchačům. Rozvíjí je v oblasti výtvarného reálného zobrazení podle předlohy nebo v rovině představy. Výuka seznamuje se základními technikami v kresbě a grafice. (Kresba tužkou, přírodním a umělým uhlem, fixem, tuší, dřívkem, štětcem, otisky, monotypy, kombinované techniky). Vedoucí ateliéru má zkušenosti s vedením tohoto typu kurzů. Celý kurz je nastaven podle individuální domluvy s frekventanty. Tento kurz navazuje na program U3V - Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na kresbu I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.
U3V – Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na malbu II
Ateliér je zaměřen na praktické výtvarné činnosti v malbě. Frekventanti se mohou přihlásit, i když před tím nikdy nemalovali. Kurz klade velký důraz na individuální přístup k posluchačům. Rozvíjí je v oblasti výtvarného reálného zobrazení podle předlohy nebo v rovině představy. Výuka seznamuje se základními technikami v malbě. (Akvarel, tempera, kvaš, olejomalba, malba akrylem, kombinované techniky). Vedoucí ateliéru má zkušenosti s vedením tohoto typu kurzů. Celý kurz je nastaven podle individuální domluvy s frekventanty. Tento kurz navazuje na program U3V - Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na malbu I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.
U3V – Německý jazyk – věční začátečníci II
Kurz je určen pro zájemce s úrovní němčiny alespoň na A1.1, a také pro všechny, kteří chtějí lépe komunikovat v němčině. Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti na úrovni tzv. věčných začátečníků, tedy na A1.1/A1.2. Kurz je určen těm zájemcům, kteří s němčinou již v minulosti začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší jazykové úrovni. Tento kurz navazuje na program U3V - Německý jazyk – věční začátečníci I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.
U3V – Německý jazyk komunikativně II
Kurz je určen pro zájemce s úrovní v němčině na A2.1, a také pro všechny, kteří chtějí lépe komunikovat v němčině. Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti převážně komunikativně na středně pokročilé úrovni, tedy na A2.2/B1.1. Kurz bude zaměřen primárně na osvojení komunikativní úrovně jazyka v běžných každodenních situacích. Osvojení slovní zásoby a frazeologie z obecné němčiny, která je navázána na gramatické jevy, jež jsou vysvětleny a upevněny v kontextu této slovní zásoby, slouží jako základ pro komunikaci, potažmo konverzaci na daná témata. Součástí lekcí jsou poslechová či vizuální cvičení, která spojují požadavek gramatických znalostí a znalost probírané slovní zásoby pro užití v reálném prostředí. V rámci těchto cvičení je rozvíjena fonetická stránka jazyka a nácvik správné výslovnosti. Základem pro tento kurz je učebnice němčiny, součástí kurzu jsou také vlastní doplňkové výukové materiály lektora. Tento kurz navazuje na program U3V - Německý jazyk komunikativně I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.
U3V – Pokročilá konverzace v anglickém jazyce – English Club I a II
Toto jazykové společenství je určeno všem zájemcům o anglický jazyk, kteří se tomuto jazyku již delší dobu věnují a stále chtějí rozvíjet své jazykové schopnosti a dovednosti. Účastníkům umožňuje setkávat se s lidmi podobného věku i podobných zájmů, s nimiž budou vzájemně komunikovat o tématech jim blízkých. Východiskem budou například aktuální zprávy, kulturní události, literární texty a také náměty z řad účastníků.
U3V – Pokročilá konverzace v anglickém jazyce – English Club II
Toto jazykové společenství je určeno všem zájemcům o anglický jazyk, kteří se tomuto jazyku již delší dobu věnují a stále chtějí rozvíjet své jazykové schopnosti a dovednosti. Účastníkům umožňuje setkávat se s lidmi podobného věku i podobných zájmů, s nimiž budou vzájemně komunikovat o tématech jim blízkých. Východiskem budou například aktuální zprávy, kulturní události, literární texty a také náměty z řad účastníků. Tento kurz navazuje na program U3V - Pokročilá konverzace v anglickém jazyce - English Club I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.
U3V – Přednáškový cyklus II
Dvouletý přednáškový cyklus nabízí programy vycházející z akreditovaných oborů pedagogické fakulty. Účastníci vzdělávání jsou přiměřenou formou seznamováni s vývojem univerzitního poznávání v tématech, se kterými se starší lidé aktuálně v životě setkávají a jejichž hlubší poznání, o němž dostávají zpětnou vazbu, jim život usnadňuje a obohacuje. Tento kurz navazuje na program U3V – Přednáškový cyklus I, vyučovaný v akademickém roce 2022/2023. Absolventi tohoto programu budou přijímáni přednostně a noví uchazeči budou zařazeni do naplnění kapacity kurzu.
Základy romského jazyka jako nástroj profesního rozvoje
Kurz nabízí výuku severocentrální romštiny (tzv. slovenské romštiny), která na území ČR je u cílové populace romsky mluvících občanů a českých Romů nejfrekventovanější variantou mateřského jazyka. Výuka je svým obsahem koncipována prezenčně s podporou poskytnutých studijních materiálů v e-learningovém moodle prostředí OU a je vhodná pro pracovníky působící v resortu školství, zdravotnictví a sociální práce. Je vhodná také pro pracovníky policie ČR, pracovníky neziskového sektoru a pracovníky působící v církvi, nebo pro ty, jenž mají profesní či osobní zájem o osvojení si základů romského jazyka. Prezenční výuka bude realizována na půdě PdF Ostravské univerzity po dobu dvou po sobě jdoucích semestrů v rozsahu dvou vyučovacích hodin týdně. Absolventi kurzu obdrží osvědčení o absolvování tohoto typu celoživotního vzdělávání s uvedenou délkou trvání a s uvedeným rozsahem vzdělávání. Výuku jazyka povede rodilý mluvčí.