Celoživotní vzdělávání

     
             
     

Studium pro seniory - Univerzita 3. věku - Základní informace

Informace k přijímání uchazečů a o vzdělávacích programech a kurzech CDV soubor pdf

ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce dalšího předmětu na 2. stupni ZŠ
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce na 2. stupni ZŠ
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno kvalifikovaným učitelům 1. stupni ZŠ k získání způsobilosti vyučovat na jiném stupni školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Vzhledem k návaznosti na 1. st. ZŠ je zdůrazněna obecná didaktika pro 2. st. ZŠ. Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace v oblasti speciální pedagogiky se zaměřením na poradenství
Koncepce studia vzdělávacího programu celoživotního vzdělávání nabízí ucelené teoretické poznatky, vycházející ze speciální pedagogiky, kdy jejich rámec zahrnuje mimo jiné také potřebný medicínský i psychologický základ a základy metodologie speciálněpedagogické vědy, včetně praxeologické roviny studované disciplíny. Studium speciální pedagogiky zaměřené na poradenství představuje studium základů dílčích oborových specializací, ke kterým náleží psychopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, specifické poruchy učení a chování, etopedie a kombinované postižení. Dále jsou tyto základní poznatky rozšířeny o problematiku speciálněpedagogického poradenství, diagnostiky a intervence a vedou tak k získání profesních poradenských kompetencí ve volených specializacích.

Absolvováním vzdělávacího programu celoživotního vzdělávání absolventi získají teoretické znalosti a vědomosti i praktické dovednosti, díky kterým se budou orientovat ve speciálněpedagogických poradenských, diagnostických a intevenčních činnostech, procesech a mechanizmech. Získají schopnost plánovat, realizovat a vyhodnocovat speciálně pedagogickou diagnostiku, poskytovat poradenské služby směrem k zákonným zástupcům i školám, vzdělávajícím žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a erudovaně intervenovat jako speciální pedagogové - poradci v rámci speciálně pedagogických činností.

Doškolovací kurz základního školního snowboardingu - pro pedagogické pracovníky
Kurz je určen pedagogickým pracovníkům, kteří jsou již držiteli licence „Instruktor snowboardingu“ (příp. „Instruktor školního snowboardingu“) a mají zájem o prodloužení její platnosti a získání licence Základní školní snowboarding s neomezenou platností.

Kurz Hejného edukační metody v matematice
Podstatou vyučování orientovaného na budování schémat (VOBS) v matematice 1. stupně ZŠ podle prof. M. Hejného je tedy: 1) dobrá znalost všech didaktických prostředí jak sémantických, tak strukturálních, která nesou obsah matematického učiva a která zajišťují žákům dobré porozumění pojmům, vztahům, procesům a situacím, a to v souvislostech a v propojení na bohaté množství kontextů; 2) dobrá schopnost důsledně aplikovat konstruktivistický edukační styl. V tomto bodu je samozřejmě zahrnuta i schopnost individualizovat výuku podle úrovně každého žáka. Účastníci kurzu pro učitele Hejného metody vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na (a) seznámení se se základními matematickými prostředími na takové úrovni, aby mohli začít vyučovat matematiku metodou VOBS, aby úlohy z jednotlivých prostředí uměli sami řešit, (b) principy výuky Hejného metodou tak, aby uměli vést žáky objevitelskou cestou a uměli individualizovat výuku, tj. formulovat úlohy přiměřené obtížnosti pro každého žáka, (c) rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl.

Kurz základního školního lyžování - mimo pedagogické pracovníky
Kurz je určen pro lyžařskou veřejnost, která chce získat licenci (nebo prodloužit) INSTRUKTOR LYŽOVÁNÍ a chce se také seznámit se současnými trendy v lyžování a jeho výuce.

Kurz základního školního lyžování - pro pedagogické pracovníky
Kurz je uručen pro zájemce o získání licence „Instruktor školního lyžování“ z řad učitelů a pedagogických pracovníků, kteří nemají aprobaci tělesná výchova.

Kurz základního školního snowboardingu - pro pedagogické pracovníky
Kurz je určen pedagogickým pracovníkům se zájmem o získání licence Základní školní snowboarding.

Pedagogické studium pro učitele středních škol a 2. stupně základních škol
Obsah studia respektuje obecné požadavky na získání pedagogické kvalifikace k vyučování na základních a středních školách. Studující získá poznatky o podstatě a zákonitostech výchovy a vzdělávání z pedagogického a psychologického hlediska, o možnostech diagnostiky a podpory učení žáků a studentů. Studium je zaměřeno také na rozvíjení sociálně komunikativních dovedností, především pak studium směřuje k osvojení didaktických kompetencí posílením oborově didaktických předmětů a předmětů zaměřených na samostatný výkon profesní praxe na školách.

Pedagogické studium pro vychovatele a pedagogy volného času
Studium je zaměřeno na vytváření všeobecné, odborné a zejména pedagogicko-psychologické způsobilosti s důrazem na rozvoj osobnosti pedagogického pracovníka prostřednictvím prožitkových aktivit psychoterapeutického a zájmového charakteru, které vedou k formování všech složek jeho osobnosti. V průběhu studia absolventi získají odborné znalosti z pedagogicko-psychologického základu s důrazem na sociální a speciální pedagogiku, zvládání problémového chování, psychopatologii a vybrané oblasti psychologie. Dále si absolvent osvojí odborné dovednosti především z oblasti komunikačních strategií, zážitkové pedagogiky a řešení specifických a náročných pedagogických situací.

Pedagogické studium speciální pedagogiky pro absolventy VŠ s pedagogickým zaměřením
Jde o rozšiřující vysokoškolské učitelské studium o obor „speciální pedagogika“, které je určeno učitelům a dalším pedagogickým pracovníkům ve školách se speciálním vzděláváním. V průběhu studia je povinná specializace: vzdělávání žáků s mentálním postižením a dále výběr jedné ze čtyř povinně-volitelných specializací, a to: vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a chování a žáků nadaných, vzdělávání žáků s poruchami chování a s projevy rizikového chování, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením a vzdělávání žáků z odlišného kulturního prostředí a s jinými životními podmínkami (viz příloha učebního plánu). Posluchač volí jednu specializaci.

Pedagogické studium speciální pedagogiky pro učitele praktického vyučování, odborného výcviku, mateřských škol a pro vychovatele
Účastníci budou seznámeni s problematikou speciální pedagogiky a s využitím jejího předmětu pro vytváření základních profesních dovedností (práce s mládeží se specifickými vzdělávacími potřebami). Učební plán obsahuje následující předměty: základy speciální pedagogiky, školní obtíže v učení a chování, aktuální pedagogická a psychologická témata ve vzdělávání, současné trendy ve speciální pedagogice, psychopedie, somatopedie, logopedie, surdopedie, oftalmopedie, speciálněpedagogická diagnostika, poradenství a intervence, speciálněpedagogická praxe.

Pedagogické studium učitelství 1. stupně ZŠ
Absolvent programu je způsobilý kvalifikovaně vyučovat všem předmětům učebního plánu 1. stupně základní školy. Cíle a obsah programu vychází z profilu absolventa učitele 1. stupně ZŠ, který je koncipován jako systém profesních kompetencí. Obsah studijního programu je tvořen systémem složek s interdisciplinárním charakterem. Těžiště je v pedagogicko psychologické a oborově didaktické přípravě. Jádrem pedagogicko psychologické složky jsou předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, jež svým profesionalizačním zaměřením respektují vývojová a osobnostní specifika dětí mladšího školního věku a specifika procesů výchovy a vzdělávání v období primárního stupně vzdělávání. Respektovány jsou rovněž možnosti a potřeby inkluzivního vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Složka oborově didaktická vychází ze struktury vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dílčí předměty odpovídající vzdělávacím oblastem jsou koncipovány jako systém deklarativních znalostí oboru a didaktických znalostí obsahu.

Pedagogické studium učitelství pro mateřské školy
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výkon učitelského povolání v mateřské škole a vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi potřebnými pro výkon profese učitele v MŠ. Absolvent studijního programu získá specifické teoretické odborné znalosti v oblasti předškolní pedagogiky, psychologie dítěte předškolního věku a speciální pedagogiky, seznámí se také se soudobou pedagogickou teorií, s normativními i metodickými materiály pro vzdělávání dítěte v preprimárním věku. Dokáže porozumět procesům vývoje a rozvoje dítěte předškolního věku a orientuje se ve způsobu edukace dítěte v předškolním období a seznámí se s principy a specifiky alternativního vzdělávání v ČR. Absolvent studijního oboru bude schopen profesionálně pracovat s dítětem daného věkového období, tvořit dlouhodobé edukační projekty, identifikovat dítě nadané, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále dokáže diagnostikovat, motivovat a regulovat procesy učení se dítěte předškolního věku vzhledem k jeho aktuálnímu individuálnímu vývoji, potřebám a možnostem, se zřetelem na jeho harmonický rozvoj. Závěr studia: Ústní závěrečná zkouška a obhajoba závěrečné písemné práce. Ukončení studia: Po úspěšném zakončení studia absolventi obdrží osvědčení o pedagogické způsobilosti pro kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.

Rozdílové studium speciální pedagogiky
Účastníci kurzu budou seznámeni se základními otázkami speciální pedagogiky jako předstupněm pro následné navazující magisterské studium speciální pedagogiky na PdF OU. Vzdělávací plán obsahuje souhrn základních speciálně pedagogických předmětů (např. Speciální pedagogika, Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství, Logopedie, Surdopedie, Psychopedie, Oftalmopedie a další). Východiskem pro pochopení zdravotních obtíží žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je základní orientace v medicínské oblasti, proto jsou do plánu začleněny také předměty Biologie člověka a Psychopatologie. Nedílnou součástí studia je i asistentská praxe, díky které má student možnost přímé práce s jedinci se speciálními potřebami.

Specializační studium - Prevence sociálně patologických jevů
Cílem je připravit školní metodiky prevence tak, aby: rozeznali a sami vyhledávali žáky s rizikem vzniku sociálně nežádoucího chování, procovali s jedincem a třídou ve smyslu prevence, doporučovali pro žáky i třídy odborné intervence, spolupracovali se školskými poradenskými zařízeními a institucemi specializovanými na práci s rizikovou mládeží. Vzdělávací cíl vyplývá ze standardu MŠMT a z požadavků škol na území Moravskoslezského kraje. Vzdělávací program je zaměřen na splnění kvalifikačních předpokladů učitelů, kteří vykonávají (nebo by chtěli vykonávat) funkci školního metodika prevence. Konkrétně se studium zaměřuje na podporu a rozvoj odborných klíčových kompetencí těchto pedagogických pracovníků pro práci s rizikovými jedinci a skupinami.

Studium k výkonu specializovaných činností – koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií
Vzdělávacím cílem je získání a rozšíření kompetencí účastníka k metodickému vedení pedagogických pracovníků školy v oblasti účelného využívání digitálních technologií ve vzdělávání, tvorby koncepčních dokumentů školy s ohledem na využívání ICT, kvalifikovaného plánování a řízení naplnění standardu ICT služeb dle Standardu studia k výkonu specializované činnosti koordinace v oblasti IKT dle § 9 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. Účastník získá kompetence pro vedení lidí k zavádění digitálních technologií do života školy a k jejich efektivnímu využívání pro výuku a učení žáků. Získá kompetence mentorské, koučovací a lektorské. Naučí se, jak řídit procesy a projekty související s integrací digitálních technologií do školního prostředí. Získá základní technologické znalosti v oblastní ICT ve školství.

Studium pedagogiky pro učitele praktického vyučování a učitele odborného výcviku
Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace učitele odborného výcviku a učitele praktického vyučování v rozsahu, který umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.

Studium pro ředitele škol a školských zařízení
Cílem zákonem vyžadovaného kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení je připravit účastníky studia na zvládnutí počátečního období výkonu funkce ředitele školy (vedoucího pracovníka školy a školského zařízení), tj. převzetí funkce a její výkon v adaptačním období do rozvinutí manažerských kompetencí vlivem praxe a dalšího profesního vzdělávání. Obsahem vzdělávání jsou standardem předepsaná témata: Základní právní předpisy a jejich aplikace ve školství, Pracovní právo, Financování školy, Organizace školy a pedagogického procesu.

Studium pro výchovné poradce ZŠ a SŠ
Studium je koncipováno v souladu s vyhláškou č. 317/2005 Sb., se Standardem Studia pro výchovné poradce a nejnovějšími legislativními úpravami upravujícími činnost výchovných poradců. Je tvořeno čtyřmi základními moduly: 1. Právo a školské předpisy pro VP, 2. Teorie a organizace výchovného poradenství, metodika, práce výchovného poradce, 3. Kariérové poradenství, 4. Poradenská praxe. V rámci těchto modulů jsou zařazeny dílčí disciplíny, jejichž přehled je uveden v učebním plánu studia.

U3V – Anglický jazyk – konverzace II
Tento kurz předpokládá již aktivní znalost anglického jazyka, která umožňuje komunikaci v základních životních situacích. Výuka bude probíhat formou debat a diskusí na aktuální témata, jejichž východiskem budou zajímavé texty a prezentace. Kromě obecné angličtiny bude věnována pozornost i profesní slovní zásobě a frazeologii. Do navazujícího kurzu II budou přednostně přijímáni absolventi kurzu U3V – Anglický jazyk-konverzace I, ale toto absolvování není podmínkou přijetí.

U3V – Anglický jazyk pro mírně pokročilé I a II
Tento kurz nabízí další rozvíjení všech složek anglického jazyka, především gramatiky, slovní zásoby a jazykových dovedností (tj. mluvení poslech, čtení a psaní). Důraz je kladen na prohloubení komunikativních kompetencí v běžných situacích všedního dne.

U3V – Anglický jazyk pro mírně pokročilé II
Tento kurz nabízí další rozvíjení všech složek anglického jazyka, především gramatiky, slovní zásoby a jazykových dovedností (tj. mluvení poslech, čtení a psaní). Důraz je kladen na prohloubení komunikativních kompetencí v běžných situacích všedního dne. Do navazujícího kurzu II budou přednostně přijímáni absolventi kurzu U3V – Anglický jazyk pro mírně pokročilé I, ale toto absolvování není podmínkou přijetí.

U3V – Anglický jazyk pro středně pokročilé II
Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti. Kromě obecné angličtiny si rozšíří i profesní slovní zásobu a frazeologii. Práce v hodinách bude vycházet ze zajímavých textů a prezentací. Studijní materiály jsou součástí kurzu. Do navazujícího kurzu II budou přednostně přijímáni absolventi kurzu U3V – Anglický jazyk pro středně pokročilé I, ale toto absolvování není podmínkou přijetí.

U3V – Anglický jazyk pro věčné začátečníky I a II
Tyto kurzy jsou určeny pro zájemce, kteří s angličtinou už začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší úrovni. Rovněž tak je určen těm, kteří by si chtěli zvýšit své jazykové i komunikační kompetence bez ohledu na předchozí jazykové vzdělání. Obsahem kurzu je vyvážená nabídka konverzace (cestování, volný čas, kultura, rodina), gramatiky i lexika. Lektoři budou připraveni uzpůsobit obsah jednotlivých hodin potřebám a požadavkům zúčastněných.

U3V – Kalokagathia II
Program ve třetím semestru je zaměřen na praktické hudební činnosti směřující k duševní a tělesné harmonii a dokonalosti. Praktické hudební činnosti programu reprezentují dílčí složky hudební výchovy – hlasovou / pěveckou výchovu, rytmický výcvik, intonaci a sluchovou analýzu, sborový zpěv a základy dirigování, hudebněpohybovou / taneční výchovu,instrumentální výcvik (hra na nástroje Orffova instrumentáře, hra na perkusní a další hudební nástroje včetně flétny), hudební teorii a dějiny hudby. Absolvování programu nevyžaduje předchozí praktické hudební zkušenosti frekventantů, např. hru na hudební nástroj, znalost notopisu apod.
Ve čtvrtém semestru je program zaměřen na teoretické i praktické pohybové činnosti, individuálně přizpůsobené účastníkům programu. Teoretická část výuky seznamuje posluchače s moderními metodami analýzy lidského pohybu, využitím mobilních technologií pro podporu zdraví, základy první pomoci a sportovního tréninku. V rámci praktické výuky se posluchači aktivně zapojí do pohybových činností přizpůsobených individuálním potřebám posluchače.

U3V – Konverzace v anglickém jazyce I a II
Tento kurz předpokládá již aktivní znalost anglického jazyka, která umožňuje komunikaci v základních životních situacích. Výuka bude probíhat formou debat a diskusí na aktuální témata, jejichž východiskem budou zajímavé texty a prezentace. Kromě obecné angličtiny bude věnována pozornost i profesní slovní zásobě a frazeologii.

U3V – Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na kresbu I a II
Ateliér je zaměřen na praktické výtvarné činnosti v kresbě a grafice. Frekventanti se mohou přihlásit, i když před tím nikdy nekreslili. Kurz klade velký důraz na individuální přístup k posluchačům. Rozvíjí je v oblasti výtvarného reálného zobrazení podle předlohy nebo v rovině představy. Výuka seznamuje se základními technikami v kresbě a grafice. (Kresba tužkou, přírodním a umělým uhlem, fixem, tuší, dřívkem, štětcem, otisky, monotypy, kombinované techniky). Vedoucí ateliéru má zkušenosti s vedením tohoto typu kurzů. Celý kurz je nastaven podle individuální domluvy s frekventanty.

U3V – Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na malbu I a II
Ateliér je zaměřen na praktické výtvarné činnosti v malbě. Frekventanti se mohou přihlásit, i když před tím nikdy nemalovali. Kurz klade velký důraz na individuální přístup k posluchačům. Rozvíjí je v oblasti výtvarného reálného zobrazení podle předlohy nebo v rovině představy. Výuka seznamuje se základními technikami v malbě. (Akvarel, tempera, kvaš, olejomalba, malba akrylem, kombinované techniky). Vedoucí ateliéru má zkušenosti s vedením tohoto typu kurzů. Celý kurz je nastaven podle individuální domluvy s frekventanty.

U3V – Latinský jazyk I a II
Tento kurz je určen všem zájemcům, kteří i v 21. století hledají své evropské kořeny. Latina, jako první kulturní jazyk Evropy a později jako lingua franca, nám nabízí široké možnosti poznání na poli jazykovém a kulturním.
Obsahem našich setkání budou základy latinského jazyka s důrazem na stále živá rčení a kulturní odkaz antického světa dnešku. Výuka bude otevřena i podnětům z řad účastníků.

U3V – Německý jazyk – mírně pokročilí I a II
Kurz je určen pro zájemce s úrovní němčiny alespoň na A1.1+, a také pro všechny, kteří chtějí lépe komunikovat v němčině. Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti na mírně pokročilé úrovni, tedy na A1.2/A2.1. Kurz bude zaměřen na osvojení komunikativní úrovně jazyka v běžných každodenních situacích. Osvojení slovní zásoby a frazeologie z obecné němčiny, která je navázána na gramatické jevy, jež jsou vysvětleny a upevněny v kontextu této slovní zásoby, slouží jako základ pro komunikaci, potažmo konverzaci na daná témata této jazykové úrovně. Součástí lekcí jsou poslechová či vizuální cvičení, která spojují požadavek gramatických znalostí a znalost probírané slovní zásoby pro užití v reálném prostředí. V rámci těchto cvičení je rozvíjena také fonetická stránka jazyka a nácvik správné výslovnosti. Základem pro tento kurz je učebnice němčiny, součástí kurzu jsou také vlastní doplňkové výukové materiály lektora.

U3V – Německý jazyk – středně pokročilí I a II
Kurz je určen pro zájemce s úrovní němčiny alespoň na A1.2, a také pro všechny, kteří chtějí lépe komunikovat v němčině. Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti na středně pokročilé úrovni, tedy na A2.1/A2.2. Kurz bude zaměřen na osvojení komunikativní úrovně jazyka v běžných každodenních situacích. Osvojení slovní zásoby a frazeologie z obecné němčiny, která je navázána na gramatické jevy, jež jsou vysvětleny a upevněny v kontextu této slovní zásoby, slouží jako základ pro komunikaci, potažmo konverzaci na daná témata této jazykové úrovně. Součástí lekcí jsou poslechová či vizuální cvičení, která spojují požadavek gramatických znalostí a znalost probírané slovní zásoby pro užití v reálném prostředí. V rámci těchto cvičení je rozvíjena také fonetická stránka jazyka a nácvik správné výslovnosti. Základem pro tento kurz je učebnice němčiny (bude upřesněno), součástí kurzu jsou také vlastní doplňkové výukové materiály lektora.

U3V – Německý jazyk – věční začátečníci I a II
Kurz je určen pro zájemce s úrovní němčiny alespoň na A1.1, a také pro všechny, kteří chtějí lépe komunikovat v němčině. Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti na úrovni tzv. věčných začátečníků, tedy na A1.1/A1.2. Kurz je určen těm zájemcům, kteří s němčinou již v minulosti začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší jazykové úrovni. Kurz bude zaměřen na zvládnutí uvedené úrovně jazyka pro snazší komunikaci v běžných každodenních situacích. Osvojení slovní zásoby a frazeologie z obecné němčiny, která je navázána na gramatické jevy, jež jsou vysvětleny a upevněny v kontextu této slovní zásoby, slouží jako základ pro komunikaci, potažmo konverzaci na základní témata. Součástí lekcí jsou také poslechová či vizuální cvičení, která spojují požadavek gramatických znalostí a znalost probírané slovní zásoby pro užití v reálném prostředí. V rámci těchto cvičení je rozvíjena významně také fonetická stránka jazyka a nácvik správné výslovnosti. Základem pro tento kurz je učebnice němčiny (bude upřesněno), součástí kurzu jsou také vlastní doplňkové výukové materiály lektora.

U3V – Německý jazyk komunikativně I a II
Kurz je určen primárně pro absolventy kurzu U3V – Německý jazyk pro středně pokročilé, dále pro zájemce s úrovní v němčině na A2.1, a také pro všechny, kteří chtějí lépe komunikovat v němčině. Účastníci tohoto kurzu budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti převážně komunikativně na středně pokročilé úrovni, tedy na A2.2/B1.1. Kurz bude zaměřen primárně na osvojení komunikativní úrovně jazyka v běžných každodenních situacích. Osvojení slovní zásoby a frazeologie z obecné němčiny, která je navázána na gramatické jevy, jež jsou vysvětleny a upevněny v kontextu této slovní zásoby, slouží jako základ pro komunikaci, potažmo konverzaci na daná témata. Součástí lekcí jsou poslechová či vizuální cvičení, která spojují požadavek gramatických znalostí a znalost probírané slovní zásoby pro užití v reálném prostředí. V rámci těchto cvičení je rozvíjena fonetická stránka jazyka a nácvik správné výslovnosti. Základem pro tento kurz je učebnice němčiny, součástí kurzu jsou také vlastní doplňkové výukové materiály lektora.

U3V – Pokročilá konverzace v anglickém jazyce – English Club I a II
Toto jazykové společenství je určeno všem zájemcům o anglický jazyk, kteří se tomuto jazyku již delší dobu věnují a stále chtějí rozvíjet své jazykové schopnosti a dovednosti. Účastníkům umožňuje setkávat se s lidmi podobného věku i podobných zájmů, s nimiž budou vzájemně komunikovat o tématech jim blízkých. Východiskem budou například aktuální zprávy, kulturní události, literární texty a také náměty z řad účastníků.

U3V – Přednáškový cyklus I a II
Dvouletý přednáškový cyklus nabízí programy vycházející z akreditovaných oborů pedagogické fakulty. Účastníci vzdělávání jsou přiměřenou formou seznamováni s vývojem univerzitního poznávání v tématech, se kterými se starší lidé aktuálně v životě setkávají a jejichž hlubší poznání, o němž dostávají zpětnou vazbu, jim život usnadňuje a obohacuje.

Základní kurz snowboardingu - mimo pedagogické pracovníky
Kurz je určen všem se zájmem o získání licence Základní školní snowboarding.

Základy romského jazyka jako nástroj profesního rozvoje
Kurz nabízí výuku severocentrální romštiny (tzv. slovenské romština), která na území ČR je u cílové populace romsky mluvících občanů a českých Romů nejfrekventovanější variantou mateřského jazyka. Výuka je svým obsahem koncipována prezenčně s podporou poskytnutých studijních materiálů v e-learningovém moodle prostředí OU a je vhodná pro pracovníky působící v resortu školství, zdravotnictví a sociální práce. Je vhodná také pro pracovníky policie ČR, pracovníky neziskového sektoru a pracovníky působící v církvi, nebo pro ty, jenž mají profesní či osobní zájem o osvojení si základů romského jazyka. Prezenční výuka bude realizována na půdě PdF Ostravské univerzity po dobu dvou po sobě jdoucích semestrů v rozsahu dvou vyučovacích hodin týdně. Absolventi kurzu obdrží osvědčení o absolvování tohoto typu celoživotního vzdělávání s uvedenou délkou trvání a s uvedeným rozsahem vzdělávání. Výuku jazyka povede rodilý mluvčí.