Ostravská univerzita používá na svých webových stránkách soubory cookies i další analytické nástroje. Rozumím

OU > O univerzitě > Struktura univerzity > Fakulty a ústavy > Pedagogická fakulta > Součásti fakulty > Katedry > Centrum dalšího vzdělávání > Celoživotní vzdělávání

Ostravská univerzita

Celoživotní vzdělávání

     
         
     

Studium pro seniory - Univerzita 3. věku - Základní informace

Informace k přijímání uchazečů a o vzdělávacích programech a kurzech CDV ikona pdf

Doškolovací kurz základního školního snowboardingu - pro pedagogické pracovníky
Kurz je určen pedagogickým pracovníkům, kteří jsou již držiteli licence „Instruktor snowboardingu“ (příp. „Instruktor školního snowboardingu“) a mají zájem o prodloužení její platnosti a získání licence Základní školní snowboarding s neomezenou platností.

Hejného metody ve vyučování matematice 1. stupně ZŠ
Účastníci kurzu pro učitele Hejného metody vyučování matematice na 1. stupni ZŠ se v průběhu kurzu zaměří na (a) seznámení se se základními matematickými prostředími na takové úrovni, aby mohli začít vyučovat matematiku metodou VOBS, aby úlohy z jednotlivých prostředí uměli sami řešit, (b) principy výuky Hejného metodou tak, aby uměli vést žáky objevitelskou cestou a uměli individualizovat výuku, tj. formulovat úlohy přiměřené obtížnosti pro každého žáka, (c) rozvoj dovedností reflektovat svůj vlastní edukační styl.

Kurz praktických výtvarných činností zaměřených na malbu 1 až 4
Ateliér je zaměřen na praktické výtvarné činnosti v malbě. Frekventanti se mohou přihlásit, i když před tím nikdy nemalovali. Kurz klade velký důraz na individuální přístup k posluchačům. Rozvíjí je v oblasti výtvarného reálného zobrazení podle předlohy nebo v rovině představy. Výuka seznamuje se základními technikami v malbě. (Akvarel, tempera, kvaš, olejomalba, malba akrylem, kombinované techniky). Vedoucí ateliéru má zkušenosti s vedením tohoto typu kurzů. Celý kurz je nastaven podle individuální domluvy s frekventanty.

Pedagogické studium pro učitele středních škol a 2. stupně základních škol
Program respektuje obecné požadavky na získání pedagogické kvalifikace k vyučování na základních a středních školách. Studující získá poznatky o podstatě a zákonitostech výchovy a vzdělávání z pedagogického a psychologického hlediska, o možnostech diagnostiky a podpory učení žáků a studentů. Studium je zaměřeno také na rozvíjení sociálně komunikativních dovedností, především pak směřuje k osvojení didaktických kompetencí posílením oborově didaktických předmětů a předmětů zaměřených na samostatný výkon profesní praxe na školách (viz – učební plán).

Pedagogické studium pro vychovatele a pedagogy volného času
Studium je zaměřeno na vytváření všeobecné, odborné a zejména pedagogicko-psychologické způsobilosti s důrazem na rozvoj osobnosti pedagogického pracovníka prostřednictvím prožitkových aktivit psychoterapeutického a zájmového charakteru, které vedou k formování všech složek jeho osobnosti. V průběhu studia absolventi získají odborné znalosti z pedagogicko-psychologického základu s důrazem na sociální a speciální pedagogiku, zvládání problémového chování, psychopatologii a vybrané oblasti psychologie. Dále si absolvent osvojí odborné dovednosti především z oblasti komunikačních strategií, zážitkové pedagogiky a řešení specifických a náročných pedagogických situací.

Pedagogické studium speciální pedagogiky pro učitele praktického vyučování, odborného výcviku, mateřských škol a pro vychovatele
Účastníci budou seznámeni s problematikou speciální pedagogiky a s využitím jejího předmětu pro vytváření základních profesních dovedností (práce s handicapovanou mládeží). Učební plán obsahuje následující předměty: systémové pojetí výchovy a nové směry v pedagogice, patopsychologii, základy speciální pedagogiky, etopedii, psychopedii, logopedii, somatopedii, surdopedii, tyflopedii, poruchy učení a chování, řízení výchovně vzdělávacích institucí.

Poznávání výtvarného umění prostřednictvím aktivních výtvarných činností I.
1. zkoumání plošných forem; 16 hodin - monochromie, monotypie, experimentální malba - froasáž, koláž, frotáž, fumage 2. zkoumání objektové tvorby; 12 hodin - objekt nalezený, komponovaný; asambláž - akumulace, komprese, redefinice, objekty "pasti" 3. zkoumání projevů land artu; 6 hodin - události v krajině, objektová tvorba, instalace 4. zkoumání akčního umění; 6 hodin - happening, performance, event - body art U.

Poznávání výtvarného umění prostřednictvím aktivních výtvarných činností II.
1. zkoumání improvizačních technik; 8 hodin - lyrická abstrakce, art autre, art brut - art informel, tašismus, automatismus 2. zkoumání geometrických tendencí; 8 hodin - geometrická abstrakce - minimalismus v malířství, sochařství, desingu, architektuře a hudbě 3. zkoumání písma a textu v obraze; 4 hodin - kubismus, lettrismus; vizuální poezie 4. zkoumání konceptuálních tendencí ; 8 hodin - principy konceptuální tvorby, média konceptualismu - 64 5. zkoumání umění ve veřejném prostoru; 4 hodiny - street art; graffiti, guerilla knitting, guerilla art, guerilla gardening 6. zkoumání nových medií; 4 hodiny - současná fotografie; mobilní telefon 7. zkoumání tvorby projevů vybraných současných umělců; 4 hodiny - autoři budou vybráni společně s frekventanty kurzu.

Prevence sociálně patologických jevů
Vzdělávací cíl vyplývá ze Standardu MŠMT pro studium k výkonu specializovaných činností a z požadavků škol na území Moravskoslezského kraje. Cílem je prohloubit, rozšířit a aktualizovat vědomosti a zejména dovednosti učitelů pro práci s dětmi s rizikem vzniku sociálně nežádoucího chování a to jak s jednotlivcem, tak se skupinou (třídou), dále připravit školní metodiky prevence tak, aby dokázali sami vyhledávat tyto žáky, doporučovat pro žáky i třídy odborné intervence, spolupracovat se školskými poradenskými zařízeními a institucemi specializovanými na práci s rizikovou mládeží. V průběhu druhého semestru vypracují účastníci studia práci se zaměřením na specifika strategie primární prevence ve školství a  tvorby školního vzdělávacího programu prevence sociálně patologických jevů. Celkově program zahrnuje 250 hodin prezenční výuky a praxe (včetně stáží na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc).

Prohlubující metodicko-jazykové studium anglického jazyka pro 1. stupeň ZŠ
Účastníci získají vědomosti o nejnovějším vývoji v didaktice cizojazyčné výuky, především ve výuce anglického jazyka; budou schopni využívat těchto nově nabytých poznatků při přípravě a následné realizaci vyučovací jednotky anglického jazyka, vést vyučovací hodinu v cílovém, tedy anglickém jazyce; získají praktické dovednosti potřebné pro efektivní práci se žáky s SPU; budou schopni využívat anglického jazyka napříč kurikulem; vytvoří si učitelské portfolio, které bude obsahovat vhodné návody pro výuku všech složek anglického jazyka.

Relaxační a experimentální výtvarné činnosti 1 až 4
Výtvarný ateliér je zaměřen na poznávání různých výtvarných vyjadřovacích prostředků, technik, metod, forem (např. metody koláže, kresby, frotáže, akvarelu, fumage a dalších). Frekventanti se s nimi budou seznamovat prostřednictvím vlastních výtvarných činností. Těm způsobům práce, jimiž budou více zaujati, lze věnovat větší pozornost a po prvotních etudách, průzkumech a cvičeních je rozvíjet k hlubšímu pochopení a zvládání. Posluchači budou také orientačně seznamováni s uměleckými kontexty, jež se k technikám, metodám, koncepcím vztahují. Tato seznámení budou mít formy obrazových prezentací a návštěv galerií. V kurzu je kladen důraz na individuální přístup k posluchačům, k domluvám o vlastním směru a tempu osvojování různých relaxačních a experimentálních technik. Vedoucí kurzu se dlouhodobě věnuje zprostředkování umění a věnuje se vlastní výtvarné tvorbě.

Rozšiřující studium speciální pedagogiky pro absolventy vysokých škol učitelského směru
Jde o rozšiřující vysokoškolské učitelské studium o obor „speciální pedagogika“, které je určeno učitelům a dalším pedagogickým pracovníkům ve třídách, školách a školských zařízeních, ve kterých jsou vychováváni a vzděláváni žáci se  speciálními vzdělávacími potřebami. Ve třetím ročníku studia jsou vždy otevřeny pouze dvě z následujících tří specializací: psychopedie, logopedie, specifické poruchy učení. Posluchač volí jednu specializaci.

Rozšiřující studium učitelství 1. stupně ZŠ
Absolvent programu je způsobilý kvalifikovaně vyučovat všem předmětům učebního plánu 1. stupně základní školy. Cíle a obsah programu vychází z profilu absolventa učitele 1. stupně ZŠ, který je koncipován jako systém profesních kompetencí. Obsah studijního programu je tvořen systémem složek s interdisciplinárním charakterem. Těžiště je v pedagogicko psychologické a oborově didaktické přípravě. Jádrem pedagogicko psychologické složky jsou předměty pedagogiky, psychologie a speciální pedagogiky, jež svým profesionalizačním zaměřením respektují vývojová a osobnostní specifika dětí mladšího školního věku a specifika procesů výchovy a vzdělávání v období primárního stupně vzdělávání. Respektovány jsou rovněž možnosti a potřeby inkluzivního vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Složka oborově didaktická vychází ze struktury vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Dílčí předměty odpovídající vzdělávacím oblastem jsou koncipovány jako systém deklarativních znalostí oboru a didaktických znalostí obsahu

Rozšiřující studium Učitelství pro mateřské školy
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno k získání odborné způsobilosti vyučovat na jiném stupni nebo druhu školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výkon učitelského povolání v mateřské škole a vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi potřebnými pro výkon profese učitele v MŠ. Absolvent studijního programu získá specifické teoretické odborné znalosti v oblasti předškolní pedagogiky, dále získá znalosti o dokumentech, zákonech a dalších normách, které se vztahují k výkonu profese učitele MŠ, k podmínkám a procesům fungování současné mateřské školy. Dokáže tvořit vlastní dlouhodobé edukační projekty vzdělávání dítěte předškolního věku, vytvářet individuální edukační program rozvoje konkrétního dítěte. Dostatečně respektuje a podporuje individuální kvality každého dítěte, je schopen vlastní sebereflexe a také reflexe vzdělávacích potřeb a zájmů dětí. Absolvent dále dokáže porozumět procesům vývoje a rozvoje dítěte předškolního věku a orientuje se ve způsobu edukace dítěte v předškolním období. Je schopen profesionálně pracovat s dítětem daného věkového období, identifikovat dítě nadané, dítě se specifickými poruchami učení, chování, rovněž dokáže identifikovat patologické projevy u dětí předškolního věku a ovládá možnosti jejich prevence a nápravy. Dokáže diagnostikovat, motivovat a regulovat procesy učení se dítěte předškolního věku vzhledem k jeho aktuálnímu individuálnímu vývoji, potřebám a možnostem, se zřetelem na jeho harmonický rozvoj.

Specializační studium pro vedoucí pedagogické pracovníky - školský management
Vzdělávacím cílem studia pro vedoucí pedagogické pracovníky - školského managementu je v souladu s § 7 vyhl. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků zajistit, aby jeho absolventi získali znalosti a dovednosti v oblasti řízení právnické osoby, vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, zejména znalosti teorie a praxe školského managementu, práva, ekonomiky, pedagogiky, psychologie, bezpečnosti a ochrany zdraví, komunikace a informačních technologií. Je tvořen pěti obsahovými moduly: I. Teorie a praxe školského managementu, II. Právo, III. Ekonomika a finanční management, IV. Řízení pedagogického procesu, V. Vedení lidí.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace vyučovat další předměty - ČESKÝ JAZYK – způsobilost k výuce dalšího předmětu na 2. stupni ZŠ
Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

Studium k rozšíření odborné kvalifikace vyučovat na 2. stupni ZŠ - ČESKÝ JAZYK - učitelství pro 2. stupeň ZŠ
Studium podle § 6 odst. 1 písm. a) vyhlášky č. 317/2005 Sb. je určeno kvalifikovaným učitelům 1. st. ZŠ k získání způsobilosti vyučovat na jiném stupni školy. Cílem rozšiřujícího studijního oboru je připravit absolventy pro výuku českého jazyka a literatury na 2. stupni základních škol, vybavit je potřebnými odbornými a oborově didaktickými kompetencemi tak, aby mohli realizovat výuku ve shodě s požadavky stěžejních vzdělávacích dokumentů (RVP ZV a ŠVP). Vzhledem k návaznosti na 1. st. ZŠ je zdůrazněna obecná didaktika pro 2. st. ZŠ. Studenti získají během studia potřebnou lingvistickou, literárněvědnou a oborově didaktickou odbornost, budou seznámeni se současným stavem jazyka, jeho vývojovými tendencemi, budou schopni orientovat se ve vývoji světové literatury, v jednotlivých etapách vývoje české literatury pro dospělé i dětské příjemce, v didaktické přípravě bude vytvořen prostor pro seznámení s novými pohledy na výuku mateřštiny založenou na komunikativních principech a kladoucí důraz na rozvíjení čtenářské gramotnost i na soustavnou práci s jazykovým materiálem, s texty rozmanité povahy, zvláště s texty uměleckými.

Studium pedagogiky pro učitele praktického vyučování a učitele odborného výcviku
Studium je zaměřeno na rozvíjení všeobecné učitelské způsobilosti a zejména způsobilosti pedagogicko-psychologické za zdůraznění didaktiky praktického vyučování a odborného výcviku.

Studium pro ředitele škol a školských zařízení
Cílem zákonem vyžadovaného kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení je připravit účastníky studia na zvládnutí počátečního období výkonu funkce ředitele školy (vedoucího pracovníka školy a školského zařízení), tj. převzetí funkce a její výkon v adaptačním období do rozvinutí manažerských kompetencí vlivem praxe a dalšího profesního vzdělávání. Obsahem vzdělávání jsou standardem předepsaná témata: Základní právní předpisy a jejich aplikace ve školství, Pracovní právo, Financování školy, Organizace školy a pedagogického procesu.

Studium pro výchovné poradce ZŠ a SŠ
Základním cílem studia pro výchovné poradce pro základní a střední školy je připravit stávající nebo budoucí výchovné poradce na výkon specializované metodologické činnosti výchovného poradce v souladu s vyhláškami č. 317/2005 Sb., o DVPP..., ..., č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb, a Standardem studia pro výchovné poradce. Je tvořeno čtyřmi základními moduly: 1. Právo a školské předpisy pro VP, 2. Teorie a organizace výchovného poradenství, metodika, práce výchovného poradce, 3. Kariérové poradenství, 4. Poradenská praxe. V rámci těchto modulů jsou zařazeny dílčí disciplíny, jejichž přehled je uveden v  učebním plánu studia.
Konkrétně to znamená zejména:

  • Rozvinout jejích obecné právní vědomí a prohloubit znalost aktuálních právních předpisů vztahujících se ke školnímu vzdělávání a k ochraně dětí a mládeže.
  • Vybavit je specifickými kompetencemi pro plánování, realizaci a vyhodnocování své práce, pro poskytování poradenské pomoci směrem k ostatním učitelům i směrem k žákům a jejich zákonným zástupcům.
  • Připravit je na budování využívání sítě institucí spolupracujících na zdárném rozvoji dětí a mládeže, naučit je efektivním postupům při řešení vzdělávacích obtíží a výchovných problémů žáků a studentů na základě hlubšího studia psychologie a speciální pedagogiky.
  • Připravit je na informační a poradenskou činnost při volbě povolání nebo dalšího studia žáků v souladu s jejich předpoklady a výsledky vzdělávání.


U3V - Anglický jazyk pro mírně pokročilé I a II
Tento kurz nabízí další rozvíjení všech složek anglického jazyka, především gramatiky, slovní zásoby a jazykových dovedností (tj. mluvení poslech, čtení a psaní). Důraz je kladen na prohloubení komunikativních kompetencí v běžných situacích všedního dne.

U3V - Anglický jazyk pro středně pokročilé I a II
Účastníci těchto kurzů budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti. Kromě obecné angličtiny si rozšíří i profesní slovní zásobu a frazeologii. Práce v hodinách bude vycházet ze zajímavých textů a prezentací. Studijní materiály jsou součástí kurzu. Do navazujícího kurzu II budou přednostně přijímáni absolventi kurzu I, ale toto absolvování není podmínkou přijetí.

U3V - Anglický jazyk pro věčné začátečníky I a II
Tyto kurzy jsou určeny pro zájemce, kteří s angličtinou už začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší úrovni. Rovněž tak je určen těm, kteří by si chtěli zvýšit své jazykové i komunikační kompetence bez ohledu na předchozí jazykové vzdělání. Obsahem kurzu je vyvážená nabídka konverzace (cestování, volný čas, kultura, rodina), gramatiky i lexika. Lektoři budou připraveni uzpůsobit obsah jednotlivých hodin potřebám a požadavkům zúčastněných. Do navazujícího kurzu II budou přednostně přijímáni absolventi kurzu I, ale toto absolvování není podmínkou přijetí.

U3V - Konverzace v anglickém jazyce pro pokročilé I a II (English Club)
Tento kurz předpokládá již aktivní znalost anglického jazyka, která umožňuje komunikaci v základních životních situacích. Výuka bude probíhat formou debat a diskusí na aktuální témata, jejichž východiskem budou zajímavé texty a prezentace. Kromě obecné angličtiny bude věnována pozornost i profesní slovní zásobě a frazeologii.

U3V - Německý jazyk pro mírně pokročilé I a II
Tento kurz nabízí další rozvíjení všech složek německého jazyka, tedy gramatiky, slovní zásoby a jazykových dovedností (tj. mluvení, poslech, čtení a psaní). Důraz je kladen na prohloubení komunikativních kompetencí v každodenních situacích.

U3V - Německý jazyk pro středně pokročilé I a II
Účastníci těchto kurzů budou rozvíjet a prohlubovat své jazykové znalosti a dovednosti. Kromě obecné němčiny si rozšíří i profesní slovní zásobu a frazeologii. Doplňkové studijní materiály jsou součástí kurzu. Do navazujícího kurzu II budou přednostně přijímáni absolventi kurzu I, ale toto absolvování není podmínkou přijetí.

U3V - Německý jazyk pro věčné začátečníky I a II
Tento kurz je určen zájemcům, kteří s němčinou již v minulosti začínali, ale nepodařilo se jim postoupit k vyšší úrovni. Obsahem kurzu je vyvážená nabídka konverzace (rodina, volný čas, cestování, kultura), gramatiky a slovní zásoby. Lektor bude připraven uzpůsobit obsah hodin potřebám a požadavkům frekventantů.

U3V - Poznávání výtvarného umění prostřednictvím praktických výtvarných činností zaměřených na kresbu a grafiku
Ateliér je zaměřen na praktické výtvarné činnosti v kresbě a grafice. Frekventanti se mohou přihlásit, i když před tím nikdy nekreslili. Kurz klade velký důraz na individuální přístup k posluchačům. Rozvíjí je v oblasti výtvarného reálného zobrazení podle předlohy nebo v rovině představy. Výuka seznamuje se základními technikami v kresbě a grafice. (Kresba tužkou, přírodním a umělým uhlem, fixem, tuší, dřívkem, štětcem, otisky, monotypy, kombinované techniky). Vedoucí ateliéru má zkušenosti s vedením tohoto typu kurzů. Celý kurz je nastaven podle individuální domluvy s frekventanty.

U3V - Přednáškový cyklus I, II
Dvouletý přednáškový cyklus nabízí programy vycházející z akreditovaných oborů pedagogické fakulty. Účastníci vzdělávání jsou přiměřenou formou seznamováni s vývojem univerzitního poznávání v tématech, se kterými se starší lidé aktuálně v životě setkávají a jejichž hlubší poznání, o němž dostávají zpětnou vazbu, jim život usnadňuje a obohacuje.

U3V – Kalokagathia I, II
Dvouletý program hudbou a pohybem k duševní a tělesné harmonii a dokonalosti I a II.
Program v prvním roce je zaměřen na praktické hudební činnosti směřující k duševní a tělesné harmonii a dokonalosti. Praktické hudební činnosti programu reprezentují dílčí složky hudební výchovy – hlasovou / pěveckou výchovu, rytmický výcvik, intonaci a sluchovou analýzu, sborový zpěv a základy dirigování, hudebněpohybovou / taneční výchovu,instrumentální výcvik (hra na nástroje Orffova instrumentáře, hra na perkusní a další hudební nástroje včetně flétny), hudební teorii a dějiny hudby. Absolvování programu nevyžaduje předchozí praktické hudební zkušenosti frekventantů, např. hru na hudební nástroj, znalost notopisu apod.
Ve druhém roce je program zaměřen na teoretické i praktické pohybové činnosti, individuálně přizpůsobené účastníkům programu. Teoretická část výuky seznamuje studenty s moderními metodami analýzy lidského pohybu, využitím mobilních technologií pro podporu zdraví, základy první pomoci a sportovního tréninku. V rámci praktické výuky se studenti aktivně zapojí do pohybových činností přizpůsobených individuálním potřebám studenta.

U3V – Latinský jazyk I, II
Tento kurz je určen všem zájemcům, kteří i v 21. století hledají své evropské kořeny. Latina, jako první kulturní jazyk Evropy a později jako lingua franca, nám nabízí široké možnosti poznání na poli jazykovém a kulturním.
Obsahem našich setkání budou základy latinského jazyka s důrazem na stále živá rčení a kulturní odkaz antického světa dnešku. Výuka bude otevřena i podnětům z řad účastníků.

Základní kurz snowboardingu - mimo pedagogické pracovníky
Kurz je určen všem se zájmem o získání licence Základní školní snowboarding.

facebook
instagram
twitter
rss
social hub