Nové akreditace učitelských programů
Dne 14. dubna 2025 proběhl na Pedagogické fakultě OU odborný seminář s názvem „Nové akreditace učitelských programů aneb kam směřuje příprava učitelů na OU“. Setkání bylo určeno především garantům studijních programů, oborovým didaktikům a dalším akademickým pracovníkům zapojeným do přípravy budoucích učitelů.
Seminář otevřel aktuální otázky spojené s přípravou nových akreditací v rámci klíčové aktivity 2 projektu IMPREF. Prezentace vedly docentka Zuzana Sikorová a doktorka Žaneta Šimlová, které představily jak vývoj prací na jednotlivých výstupech, tak strategické směřování změn v učitelských programech.
Diskutovány byly zejména tyto tematické okruhy:
- Základní rysy nových učitelských programů, které vycházejí z kompetenčního pojetí vzdělávání, a důraz na „constructive alignment“ mezi výukou, výstupy a profilem absolventa.
- Dva pilíře přípravy učitelů – praxe a výzkum – s důrazem na systematické zapojení provázejících učitelů, klinické semestry a využití výzkumu jako základu pro rozvoj výuky.
- Internacionalizace studia formou mobility window, která umožní studentům zahraniční zkušenost bez narušení plnění studijních povinností.
V rámci semináře byly rovněž představeny kompetenční profily absolventů pro různé stupně vzdělávání (1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ) i struktura profesních kompetencí a hodnot, které budou absolventy profilovat: důraz na inkluzi, interkulturní porozumění, digitální kompetence i globální občanství.
Zazněly také informace o plánovaných výstupech v oblasti kurikulárních dokumentů, jako jsou nové studijní plány, sylaby a pravidla přijímacích řízení, stejně jako shrnutí rámcových požadavků MŠMT na učitelské programy – především v oblasti kreditového rozložení, podílu praxe a profesního zaměření programů.
Seminář přinesl řadu podnětů k další diskuzi a ukázal, že proces tvorby nových akreditací je příležitostí pro hlubší spolupráci napříč fakultou i pro inovaci v oblasti vzdělávání budoucích pedagogů.
Zveřejněno / aktualizováno: 16. 04. 2025