Projekty a granty




Čítanka textů s environmentální problematikou pro výuku literatury na druhém stupni základních škol
Id projektuSGS12/PdF/2024
Hlavní řešitelMgr. Eliška ŘEHULKOVÁ
Období1/2024 - 12/2024
PoskytovatelSpecifický VŠ výzkum
Stavřešený
AnotaceV rámci postupujících klimatických změn, které na Zemi nastávají, je žádoucí, abychom nastávající generace, které budou nositelé změn pro ochranu životního prostředí, připravili na různorodé situace. Současná literatura pro děti a mládež nám k tomu nabízí vhodný nástroj. Dětská beletrie zpracovává četná environmentální témata od znečištění moří a oceánů, úhyn biodiverzity, tání ledovců až po témata úzce spjatá s naším regionem, jako jsou důsledky dlouhodobé průmyslové výroby, znečištění ovzduší a dopady těchto jevů na kvalitu života obyvatel konkrétních lokalit. Vznik čítanky, zpracované v elektronické verzi a podle finančních možností projektu vydané v limitovaném počtu kusů, je motivován skutečností, že analýzy současně využívaných čítanek pro jednotlivé ročníky prvního i druhého stupně základních škol obsahují texty z téměř neměnného kánonu literatury a současná tvorba s kvalitně zpracovanou environmentální problematikou v nich absentuje. V rámci projektu se chceme zaměřit na seskupení těchto textů, ke kterým bychom vytvořili otázky a úkoly pro práci ve výuce. Součástí čítanky by byl vedle ukázek vhodných pro výuku také komentovaný seznam dalších titulů uvedeného zaměření pro potřeby mimoškolní četby žáků. Jsme přesvědčeni, že by tato publikace mohla být nápomocná při realizaci hodin literární výchovy i dalších předmětů a průřezových environmentálních témat. Mohla by pomoci učitelům jak na základních, tak středních školách pro přiblížení a vysvětlení environmentální problematiky žákům hravou formou s příklady.