Předměty a moduly pro studenty Vychovatelství a Učitelství pro 1. stupeň zajišťované katedrou technické a pracovní výchovy

UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.


Vychovatelství s resocializací

V studiu vychovatelství a resocializace katedra zajišťuje předmět Péče o životní prostředí a Technické praktikum. Předmět Péče o životní prostředí je zaměřen na environmentální výchovu, v předmětu Technické praktikum se posluchači seznámí s opracováním dřeva a plastů a jejich využitím ve vychovatelské praxi.

Ve studiu vychovatelství a resocializace s pracovně terapeutickým zaměřením garantuje katedra předměty technologického a obecně technického rázu spolu s technickými praktiky a oborovou didaktikou technické zájmové činnosti a práce s technickými materiály.

Posluchači získávají současně poznatky a dovednosti při aplikaci pracovní terapie, uplatňované např. v chráněných dílnách.

Pracovní a technická výchova v učitelství pro 1.stupeň ZŠ

Základní modul zahrnuje čtyři hlavní předměty, které uvádějí studenty do specifické problematiky pracovní a technické výchovy prostřednictvím rozmanitých praktických aktivit, vždy propojených s kreativními myšlenkovými procesy a přímým prožíváním hlavních fází tvořivého pracovního procesu. Cílem je připravit každého studenta v této oblasti výchovy a vzdělávání tak, aby dosáhl základní technologické gramotnosti spolu s kvalitní didaktickou způsobilostí a byl schopen v roli učitele - elementaristy vytvářet mladším žákům ucelené objektivní představy o praktickém životě v současném světě. Nové technologie a technika jsou v rámci výuky prezentovány jako významná součást lidské kultury a sledovány ve vztahu k práci člověka, jeho etickým a estetickým hodnotám, k jeho zájmům, potřebám a dalším životním aktivitám, zejména ve vztahu k životnímu prostředí a společnosti.

Studenti vstupují do komplexní problematiky prostřednictvím činnostně zaměřených předmětů - Technologická praktika I, Technologická praktika II. Na ně navazuje předmět - Domov, zahrada, volný čas, jehož obsah integruje různé oblasti praktického života a má rovněž činnostní charakter. Předmět Didaktika pracovní a technické výchovy završuje komplexní problematiku základního modulu a záměrně ponechává dostatečný prostor pro integraci znalostí i praktických dovedností a pod motivující výzvou “ Zkusme to jinak”! vybízí studenty k tvůrčímu hledání možností didaktické aplikace v procesu činnostního učení.

V rámci výuky se studenti postupně seznamují s různými materiály, jejich vlastnostmi, technologiemi, osvojí si potřebné manuální dovednosti a pracovní techniky užívané při ručním zpracování materiálu, učí se samostatně rozhodovat, navrhovat, plánovat a realizovat vlastní představy v konkrétním materiálu, zručně a  bezpečně zacházet s nástroji a pomůckami, experimentovat, konstruovat a vytvářet jednoduché funkční předměty, modely, hračky, nebo učební pomůcky. Přitom řeší jednoduché technické problémy, graficky komunikují, konfrontují estetické názory, spolupracují v týmu, hodnotí výsledky práce a získané zkušenosti aplikují v jiných situacích. Zajímavým obohacením přípravy studentů je záměr oživit prvky lidové kultury a prakticky přiblížit studentům zajímavé řemeslné techniky i některé tradiční lidové zvyky v rámci výběrového předmětu - Řemesla a lidové tradice.


Zveřejněno / aktualizováno: 19. 09. 2016