APVV – 0026-07 Profesia „učiteľ preprimárnej edukácie“ a „učiteľ primárnej edukácie“ v dynamickom poňatí

Charakteristika výzkumného projektu

Jednalo se o mezinárodní výzkumný projekt Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, v rámci něhož proběhl základní výzkum učitele dětí předškolního a mladšího školního věku ve spolupráci výzkumníků tří univerzit ze Slovenska, Česka a Polska.

Výzkumný tým projektu APVV

  • Katedra elementárnej a preškolskej pedagogiky Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici
    Zodpovědná řešitelka: prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc.
    Administrátorka projektu: Mgr. Mariana Cabanová, Ph.D.
    Členové týmu: PaedDr. Štefan Porubský, PhD.; PaedDr. Aneta Jarešová, PhD.; PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.; Mgr. Petronela Tabačáková, PhD.; Doc. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.

  • Fakulta pedagogiky a psychologie Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego v Bydgoszczi
    Prof. dr. hab. Ewa Filipiak
    Mgr. Ewa Lemańska-Lewandowska
    Mgr. Jolana Nowak, PhD.

  • Katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě
    doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D.
    doc. Mgr. et Mgr. Alena Seberová, Ph.D.
    Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D.
    Tým katedry pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání byl aktivním členem výzkumných šetření.

Východiska

Katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání se dlouhodobě zaměřuje na řešení problematiky vzdělávání učitelů 1. stupně ZŠ a mateřských škol a na odůvodněné inovace studijních programů vzdělávající učitele uvedených stupňů škol. Z pohledu záměrů a základních směrů vědecké činnosti katedry výzkumný projekt APVV navazoval na:

  • profesionalizaci učitelské přípravy pro primární a preprimární vzdělávání;
  • filosoficko-antropologickou problematiku edukace v primárním a preprimárním vzdělávání.

Kvalitně evaluovat změny probíhající ve školské praxi a zavádět inovace do přípravy učitelů není možné bez důkladného poznání reality a bez výzkumu profese.

Hlavní cíl

Hlavním cílem výzkumného projektu bylo:

  • zaměřit se na probíhající změny profese učitele v pedagogické realitě;
  • uskutečnit základní výzkum profesionálních činností učitele preprimárního a  primárního vzdělávání v kontextu s deklarovanými a požadovanými definovanými kompetencemi učitele, a také v kontextu s vývojovými trendy profese.

Doba realizace projektu

  • Od 1. června 2008 do 30. června 2011

Charakteristika výzkumného šetření

Jednalo se o výzkum zaměřený k profesiografii učitele MŠ a k profesiografii učitele 1. stupně ZŠ. V oblasti profesních činností učitelů mateřských škol šlo o první výzkumná zjištění, ve vztahu k učiteli 1. stupně ZŠ se nově zjištěná data mj. i komparovala s údaji z dřívějších výzkumů.

Průběh výzkumného šetření

Výzkum proběhl v několika etapách. V první etapě se analyzovaly dokumenty a veřejně dostupné výzkumné zprávy týkající se výzkumu učitele a jeho činností v jednotlivých zúčastněných zemích i ve světě.

Ve druhé etapě bylo využito výzkumných archů ke zjištění časového rozvržení činností učitele v průběhu dne, za období 14 dnů a jejich časová náročnost pro učitele. Výzkumná data byla zjišťována ve třech obdobích školního roku.

Zjištěná data byla ve třetí etapě výzkumu statisticky zpracována a výsledky byly analyzovány.

Dosažené výsledky českých řešitelek výzkumného projektu

Výsledky pracovnic katedry pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání byly v rámci projektu publikovány v těchto monografiích a sbornících:

  • KASÁČOVÁ, B. CABANOVÁ, M. (eds.) Učitel v preprimárnej a primárnej edukácii. Teorie, výskum, vývoj. Banská Bystrica : PedF UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-814-0.
  • KASÁČOVÁ, B. CABANOVÁ, M. (eds.) Profesia učiteľa v preprimárnej a primárnej edukácii v teórii a výskumoch. Banská Bystrica : PedF UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-902-4.
  • KASÁČOVÁ, B. et al. Techers in Theory Praktice and Research. Banská Bystrica : PedF UMB, 2010. ISBN 978-80-557-0036-6.
  • KASÁČOVÁ, B., BABIAKOVÁ, S., CABANOVÁ, M., FILIPJAK, E., SEBEROVÁ, A. Učitel preprimárneho a primárneho vzdelávania. Profesiografia v slovensko-česko-poľskom výskume. Banská Bystrica : PedF UMB, 2011. ISBN 978-80-557-0162-2.

Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022