OU > O univerzitě > Struktura univerzity > Fakulty a ústavy > Pedagogická fakulta

Alena Petrová

Základní

Životopis

Publikační činnost

Výuka

Vedené závěrečné práce

Projekty a granty


titul, jméno, příjmení:doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.
místnost, podlaží, budova: SA 420, budova SA
funkce:
obor činnosti:
katedra / středisko (fakulta): Katedra pedagogické a školní psychologie (Pedagogická fakulta)
telefon, mobil: 553 46 2692
e-mail:
osobní WWW stránka:

Vzdělání

  • VŠ studium 1971 – 76 odborná psychologie na FF UP v Olomouci
  • 1979 získání titulu PhDr. na FF UP v Olomouci
  • 1995 získání titulu Ph.D. na FF UP v Olomouci
  • 2007 habilitace v oboru psychologie na FF UP v Olomouci

Vybrané profesní aktivity

  • Výuka obecné psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti aj.
  • Školitelka a examinátorka v DSP na UP v Olomouci.
  • Členka oborové rady Klinické psychologie na FF UP.
  • Psychologicko – poradenská činnost v rámci Vysokoškolské poradny (od 1994 do 2015) a v rámci soukromé poradny (od 1991- do 2016), hypnoterapie, poradenská činnost pro rodiče a děti MŠ UP a Klubu předškoláků (2012-2015).
  • Recenzent odborných publikací, článků a projektů.
  • Autorka studijních opor (obecná psychologie, psychologie osobnosti, vývojová psychologie aj.)

Vědecko – výzkumné zaměření

  • oblast subjektivního prožívání smyslu života, problematika psychologie existence,
  • zvládání zátěžových situací (u dětí a mládeže),
  • oblast sebepojetí,
  • využití dětské kresby jako diagnostické pomůcky,
  • školní zralost a připravenost dítěte k zahájení školní docházky.

Grantová činnost

  • Výzkum psychického a somatického stavu dětí a mládeže v ČR, celostátní výzkumný projekt, dílčí úkol: „Některé osobnostní charakteristiky ve vztahu ke zvládání zátěžových situací“, 2000 – 2006, (MŠMT ČR; č. 41601026), člen řešitelského týmu.
  • Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního oboru Učitelství pro MŠ, 2005-2007 (Grantový výzkumný projekt z Operačního programu Rozvoje lidských zdrojů Evropského sociálního fondu, reg. č. CZ.O4.1.03./3.2.15.1/0039), člen řešitelského týmu: expert pedagogicko-psychologického modulu.
  • Pedagogicko – psychologické aspekty připravenosti dětí k zahájení školní docházky. Spoluřešitelka projektu Studentské grantové soutěže reg. č. PdF 2011 042 (hl. řešitelka L. Útlá, DSP oboru Pedagogika).
  • Spolupráce na projetu GA ČR (č. 406/09/0177) Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením (hl. řešitel Doc. J. Michalík).
  • Účast v projektu ÚSPV Inovace propedeutických disciplín pro studijní obory se speciální pedagogikou (reg.č. CZ.1.07/2.2.00/15.0257).
  • Spoluúčast v projektu CCV Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení včetně pracovníků mateřských škol v Olomouckém kraji (č. CZ.1.07./1.3.45/01.0024)
  • Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v pojetí současného kurikula a z pohledu komparace ve vybraných zemích EU, reg. č. 406/09/0206, 2009- 2012,GA ČR (garant za psychologický tým). Prezentace průběžných výsledků grantového projektu v USA (vyžádaný příspěvek: PEDAGOGICAL-PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF SCHOOL MATURITY , konference GERA v Savannah, říjen 2011).
  • Rozvoj profesních kompetencí pedagogických pracovníků mateřských škol v oblasti kurikulární reformy (ROZVOŠ). CZ.1.07/1.3.00/48.0036. ESF. Realizace seminářů a workshopů.
  • Inovace propedeutických disciplín pro obory se speciální pedagogikou. CZ.1.07/2.2.00/15.0257 - autor kurikula a studijní opory Obecná psychologie.
  • Společenské aspekty inkluze v základním vzdělávání v kontextu mezinárodního výzkumu. Výzkumný projekt byl realizovaný s finanční podporou Centra pro vědu a výzkum na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci (2014-2015). Členka řešitelského týmu projektu PdF UP (hl. řešitelé prof. L. Ludíková a doc. E. Šmelová).

Absolvované kurzy a výcviky

  • Diagnostika dětské kresby (Psychoservis Bratislava)
  • Ostrov rodiny (Institut pro Integrativní Psychoterapii a Psychologické poradenství)
  • Relaxační techniky (Institut pro Integrativní Psychoterapii a Psychologické poradenství)
  • Racionálně emotivní terapie (Institut pro Integrativní Psychoterapii a Psychologické poradenství)
  • Neurolingvistické programování I., II. (Institut pro Integrativní Psychoterapii a Psychologické poradenství)
  • Ericksonovská hypnoterapie (Institut pro Integrativní Psychoterapii a Psychologické poradenství)
  • Základy Rogersovské terapie (Institut pro Integrativní Psychoterapii a Psychologické poradenství)
  • Základy logoterapie a logodiagnostické metody (Institut pro Integrativní Psychoterapii a Psychologické poradenství)
  • Existenciální analýza I, II (Institut pro Integrativní Psychoterapii a Psychologické poradenství)
  • „Začít spolu“ II. (Open Society, o.p.s., Praha- Klánovice)
  • Tělová zkušenost I, II (Seminář péče o duši, Brno)
  • Sokratovský rozhovor (Seminář péče o duši, Brno)
  • Kurzy Hypnoterapie I., II., III. (Česká psychoterapeutická společnost a Psychiatrická společnost ČLS J. E. Turkyně, Kroměříž) a Kazuistický seminář České psychiatrické společnosti (aktivní účast – supervize kazuistik)


Šmelová, E., Petrová, A. a Ludíková, L. Selected Results Of An Analysis Of Opinions Of Czech And Slovenian Parents Of Elementary School Pupils In The Context Of Inclusive Education. Turkish Online Journal of Educational Technology. ISSN 1303-6521.
Pugnerová, Ph.D., M. M., Plevová, I. a Petrová, A. Genderové role a dělba práce v české rodině. In: Sborník abstrakt z 24. celostátní konference s mezinárodní účastí Psychologie zdraví 2017-05-19 Vernířovice. Brno: Českomoravská psychologická společnost, 2017. ISBN 978-80-7392-268-9.
Pugnerová, Ph.D., M. M., Plevová, I. a Petrová, A. Genderové role a dělba práce v české rodině. In: 24. celostátní konference s mezinárodní účastí Psychologie zdraví. Vernířovice. 2017.
Eva, Š., Petrová, A. a Libuše, L. Current opinions of Czech teachers about the inclusive form of education. In: 4th Cyprus International Conference on Educational Research: 2015 Kyrenis.
Šmelová, E., Petrová, A., Plevová, I., Ludíková, L. a Souralová, E. Inclusive Education in the Conditions of Czech Schools. In: 1st International Conference on Lifelong Education and Leadership for ALL-ICLEL 2015: ICLEL 2015 PROCEEDINGS BOOK 2015-10-29 Olomouc. Sakarya: ICLEL Conferences Sakarya University Faculty of Education, 2016. ICLEL Conferences Sakarya University Faculty of Education, 2016. s. 302-309. ISBN 978-605-66495-0-9.
Petrová, A. a Plevová, I. Inkluzivní forma vzdělávání z pohledu učitelů základních škol a rodičů žáků. In: 23. konference Sekce psychologie zdraví ČMPS. Vernířovice. 2016.
Petrová, A. a Plevová, I. Inkluzivní forma vzdělávání z pohledu učitelů základních škol a rodičů žáků. In: Sborník abstrakt sdělení z 23. konference Sekce psychologie zdraví ČMPS Vernířovice 20. 5. - 22. 5. 2016 2016-05-20 Vernířovice. Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2016. Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2016. s. 30-30. ISBN 978-80-7464-827- 4.
Šmelová, E., Ludíková, L., Petrová, A. a Souralová, E. The Teacher as a Significant Part of Inclusive Education in the Conditions of Czech Schools: Current Opinions of Czech Teachers about the Inclusive Form of Education. Universal Journal of Educational Research. 2016, roč. 4, s. 326-334. ISSN 2332-3205.
Plevová, I., Jirásková, M. a Petrová, A. Zimní putování a subjektivně významné hodnoty u studentů FTK UP Olomouc. In: 23. konference Sekce psychologie zdraví ČMPS. Vernířovice. 2016.
Plevová, I., Jirásková, M. a Petrová, A. Zimní putování a subjektivně významné hodnoty u studentů FTK UP Olomouc. In: Sborník abstrakt sdělení z 23. konference Sekce psychologie zdraví ČMPS Vernířovice 20. 5. - 22. 5. 2016 2016-05-20 Vernířovice. Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2016. Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2016. s. 31-31. ISBN 978-80-7464-827- 4.
Tallová, B. a Petrová, A. Contribution of Educational Activities to Seniors Attending the University of the Third Age at Palacky University in Olomouc. In: Learning and E-learning in Budapešť: Sborník z mezinárodní konference International Academic Konference on Teaching 2015 Budapest. Czech Institute of Academic Education z.s., 2015. s. 164-167. ISBN 978-80-905791-4-9.
Šmelová, E., Petrová, A., Plevová, I., Ludíková, L. a Souralová, E. Inclusive education in the conditions of Czech schools. In: 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts (SGEM2015): SGEM2015 Conference Proceedings. Book 1, Vol. 2 2015-08-26 Albena. Sofia: STEF92 Technology Ltd., 2015. STEF92 Technology Ltd., 2015. s. 507-514. ISBN 978-619-7105-45-2.
Šmelová, E., Petrová, A., Plevová, I., Ludíková, L. a Souralová, E. Inclusive education in the conditions of Czech schools. In: 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM2015: SGEM2015 Conference Proceedings. Book 1, Vol. 2 2015-08-26 Albena. Bulgaria: SGEM2015, 2015. SGEM2015, 2015. s. 507-514. ISBN 978-619-7105-45-2.
Šmelová, E., Petrová, A., Plevová, I., Ludíková, L. a Souralová, E. Inclusive Education in the Conditions of Czech Schools. In: International Academic Conference on Teaching, Learning and e-Learning (IAC-TLEI 2015): Proceedings of IAC-TLEl 2015 in Vinna 2015-11-13 Wien, Austria. Praha: Czech Technical University in Prague, 2015. s. 80-102. ISBN 978-80-905791-6-3.
Tallová, B. a Petrová, A. Meaningfulness of Life for Seniors Participating in Institutional Education. In: Learning and E-learning in Vienna 2015 (IAC-TLEl 2015 in Vienna): Proceedings of IAC-TLEl 2015 in Vienna International Academic Conference on Teaching 2015-11-13 Vienna. s. 223-228. ISBN 978-80-905791-6-3.
Šmelová, E., Petrová, A. a Ludíková, L. Selected results of an analysis of opinions of Czech and Slovenian parents of elementary school children in the context of inclusive education. In: In: TOJET . s. 502-511.
Šmelová, E., Petrová, A., Ludíková, L., Plevová, I. a Souralová, E. Specifics of Education of pupils with special educational needs in the mainstream of Education in the Czech Republic. In: International Academic Conference on Teaching, Learning and E-learning in Vienna 2015 (IAC-TLEl 2015 in Vienna): Proceedings of IAC-TLEl 2015 in Vienna 2015-11-13 Vienna. Praha: Czech Institute of Academic Education z.s., 2015. Czech Institute of Academic Education z.s., 2015. s. 80-102. ISBN 978-80-905791-6-3.
Šmelová, E., Petrová, A., Ludíková, L., Plevová, I. a Souralová, E. Specifics of Education of pupils with special educational needs in the mainstream of Education in the Czech Republic. In: International Academic Conference on Teaching, Learning and E-learning in Vienna 2015 (IAC-TLEl 2015 in Vienna): Proceedings of IAC-TLEl 2015 in Vienna 2015-11-13 Vienna. Praha: Czech Institute of Academic Education z.s., 2015. Czech Institute of Academic Education z.s., 2015. s. 80-102. ISBN 978-80-905791-6-3.
Petrová, A., Plevová, I. a Dařílek, P. Rizika užívání sociálních sítí u dětí na základní škole. In: Šimíčková-Čížková J., Škobrtal, P. Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství IX. 2013 Ostrava. PdF OU, 2014. s. 35-42. ISBN 978-80-7464-540-2.
Valenta, M., Lečbych, M., Michalík, J., Petrová, A. a Slavík, J. Vozmožnosti art-těrapii v rabotě s roditěljami dětěj s ograničennymi vozmožnostjami zdorov'ja: Kliničeskaja i special'naja psichologija.. -. 2014, roč. 2, ISSN 2304-0394.
Šmelová, E., Petrová, A. a Souralová, E. Bildungsungleichheit und Gerechtigkeit. In: 2012-07-02 Bern. If E Universität, 2013.
Petrová, A., Plevová, I., Křeménková, L., Pugnerová, M. a Dařílek, P. Školní zralost a připravenost v kontextu pohlavních rozdílů. Magister. 2013, s. 23-43. ISSN 1805-7152.
Petrová, A. Vybrané kapitoly z psychologie osobnosti. Olomouc: Gevak, 2013. ISBN 978-80-86768-66-3.
Petrová, A. Adaptabilita a sociabilita. In: VALENTA, Milan a kol. Mentální retardace. Portál, 2012.
Petrová, A. Adaptabilita a sociabilita. In: Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
Plevová, I. a Petrová, A. Obecná psychologie. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
Šmelová, E., Petrová, A., Souralová, E., Plevová, I., Ludíková, L., Dařílek, P., Křeménková, L. a Pugnerová, M. Pre-school education in the context of curriculum. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 243 s. ISBN 978-80-244-3370-7.
Šmelová, E., Petrová, A., Souralová, E. a al., e. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
Petrová, A., Dařílek, P., Plevová, I., Křeménková, L. a Pugnerová, M. Research of Basic Variables of School Maturity in the Czech Republic and some EU Countries. In: In: ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. Pre-school education in the context of curriculum . s. 97-154. ISBN 978-80-244-3307-7.
Petrová, A. Evaluace efektivity arteterapeuticko-artefiletických aktivit experimentálně zaměřených na zvýšení kvality života osob pečujících. In: Michalík, J. a kol. Kvalita života osob pečujících o člena rodiny s těžkým zdravotním postižením. Olomouc: VUP, 2011. s. 165-171. ISBN 978-80-244-2957-1.
Šmelová, E., Petrová, A. a Plevová, I. Pedagogical- psychological aspects of school readiness un the Czech Republic's conditions. In: 2011-11-10 Zagreb. Zagreb: Faculty of Teacher Education, 2011. Faculty of Teacher Education, 2011. s. 405-413. ISBN 978-953-7210-41-0.
Petrová, A., Plevová, I., Dařílek, P., Pugnerová, M. a Křeménková, L. Psychologické aspekty školní připravenosti. In: Žiak v kontexte psychológie a pedagogiky. Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2011. s. 182-195. ISBN 978-80-557-0239-1.
Plevová, I., Petrová, A. a Šmelová, E. SCHOOL READINESS IN THE CONTEXT OF THE PRESCHOOL. In: Sapere Aude 2011- evropské a české vzdělávání: 2011-03-21 Hradec Králové. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 2011. MAGNANIMITAS, 2011. s. 466-478. ISBN 978-80-904877-2-7.
Valenta, M., Michalík, J., Petrová, A., Slavík, J. a Lečbych, M. Zpráva z evaluace efektivity arteterapeuticko-artefiletických aktivit určených pro rodiče s dětmi s těžším zdravotním postižením. -. 2011, s. 132-146. ISSN 1213-7758.
Šmelová, E., Petrová, A. a Plevová, I. Pedagogicko-psychologické aspekty připravenosti dětí pro vstup do školy. In: ČAPV-Kam směřuje současný pedagogický výzkum? 2010-09-07 Liberec. Liberec: FP TUL, 2010. FP TUL, 2010. ISBN 978-80-7372-722-2.
Šimíčková-Čížková, J., Binarová, I., Holásková, K., Petrová, A. a Plevová, I. Přehled vývojové psychologie. 2010.
Šmelová, E., Petrová, A. a Plevová, I. Use of pedagogical - psychological diagnosis efore the child?s schoul admission - pedagogical and psychological aspekt of children?s maturity for school as bases of research plan. In: Buletin STIINTIFIC STUDII SI CERCETARI, Seria Invatamant Primar si Prescolar Anul IV nr. 2/2010.Editura Universitatii din Pitesti. 2010, s. 29-39.


AutorNázev práceTypRok
Kulovaná MarkétaTemperament žáka v kontextu jeho úspěšnosti ve školediplomová 2017 
Oszeldová AndreaUčitelé a inkluzivní vzdělávání v podmínkách českých škol.bakalářská 2017 


Nenalezen žádný záznam.

facebook
rss
social hub